۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
  • کد خبر: 458825
چین مصرف انرژی صنایع خود را کاهش می‌دهد

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین از برنامه این کشور برای کاهش مصرف انرژی در صنایع خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور با ارائه فناوری‌ها، استانداردها و خدمات مالی جدید، مصرف انرژی صنایع خود را به ازای تولید یک واحد کالا در بازه سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میلادی ۱۳.۵ درصد کاهش می‌دهد.

این کشور در نظر دارد از طریق کاهش مصرف انرژی به ازای تولید یک واحد کالا، که به‌عنوان میزان انرژی نیز شناخته می‌شود، شرکت‌های صنعتی خود را کارآمدتر کند. مقدار مصرف انرژی در بازه سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی ۱۶ درصد و سال گذشته ۵.۶ درصد کاهش داشته است.

به گفته این وزارتخانه، هم‌اکنون صنایع حدود ۶۵ درصد از کل مصرف انرژی این کشور را به خود اختصاص می‌دهند و بهبود بیشتر مصرف می‌تواند از اکنون تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۳۷ درصد به برنامه کاهش انتشار کربن چین کمک کند.

تمرکز این طرح جدید بر بخش‌های قدیمی مانند فولاد، فلزات غیرآهنی، مصالح ساختمانی، همچنین بخش‌های پرمصرف انرژی مانند مراکز داده معطوف می‌شود.

بر اساس این برنامه، شرکت‌های صنعتی ترغیب خواهند شد انرژی بیشتری را از منابع کم‌کربن تأمین کنند، در استفاده از زغال‌سنگ صرفه‌جویی و فناوری دیجیتال را برای نظارت بر مصرف نصب کنند، این در حالی است که سیاست‌هایی نیز تدبیر خواهد شد که به مؤسسه‌های مالی اجازه می‌دهد از ارتقای فناوری حمایت کنند.

صنایع این کشور از روش‌های تولید قدیمی و سنتی وابسته به احتراق مستقیم زغال‌سنگ به‌تدریج تغییر می‌کنند و بخش فولاد ترغیب می‌شود از کوره‌های قوس الکتریکی تمیزتر و کارآمدتری استفاده کند که به جای سنگ آهن، آهن ضایعاتی را به‌عنوان موادخام به‌کار ببرد.

پژوهش مؤسسه آمریکایی نظارت بر انرژی جهان هفته گذشته اعلام کرد چین همچنان کوره‌های بلند قدیمی با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۸ میلیون تن فولاد می‌سازد. در مقایسه با این نوع کوره‌ها، کوره قوس الکتریکی از ظرفیت ۴۹ میلیون تن برخوردار است.

بر اساس این پژوهش، حدود ۷۳۰ میلیون تن از ظرفیت فولادسازی مبتنی بر زغال‌سنگ چین تا سال ۲۰۳۰ میلادی به‌کار خود پایان می‌دهد که به‌ این ترتیب، این کشور می‌تواند به فناوری‌هایی با آلایندگی کم روی بیاورد.

کد خبر 458825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =