بخش بخار نیروگاه غرب کارون به شبکه سراسری برق وصل شد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از اتصال بخش بخار نیروگاه غرب کارون به شبکه سراسری برق کشور از طریق استان خوزستان خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه نفت، ابوذر شریفی با بیان اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی اختصاصی غرب کارون با اتمام عملیات اجرایی واحد بخار و راه‌اندازی آن به ظرفیت تولید نهایی رسیده است، اظهار کرد: روز سه‌شنبه (هفتم تیرماه) با انجام عملیات سنکرون واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی اختصاصی غرب کارون با شبکه سراسری، این نیروگاه که تولید برق آن به‌طور کامل به شرکت ملی نفت ایران تعلق دارد به ظرفیت تولید نهایی ۴۹۶ مگاوات نامی رسید.

وی افزود: عملیات اجرایی این نیروگاه، با هدف تأمین برق پایدار و اختصاصی میدان‌های غرب کارون در قالب یک قرارداد تبدیل انرژی (ECA) به‌صورت خرید تضمینی میان شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت مپنا امضا شد  و دو واحد گازی آن با ظرفیت تولید نامی ۳۳۰ مگاوات در اسفندماه ۱۳۹۸ به تولید تجاری رسید.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به اینکه این نیروگاه در کلاس E از دو واحد گازی و یک واحد بخار به‌صورت سیکل ترکیبی تشکیل شده است، تصریح کرد: با توجه به مشکلات اخیر تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی و حرارتی و کمبود زیرساخت‌های لازم، این قرارداد نقش مهمی در تولید مستمر از میدان‌های غرب کارون و کاهش بار شبکه سراسری و استان خوزستان، کاهش استفاده از سوخت جایگزین (گازوئیل)، همچنین کاهش آلودگی هوای ناشی از سوزاندن گازهای ترش در جهت تولید برق در واحد های فرآورشی ایفا کرده است.

افزایش ۴۲۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق استان خوزستان

نیما ربیعی، مجری طرح نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی هم بیان کرد: به‌منظور ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت و شرکت مهندسی و توسعه نفت در منطقه غرب کارون، با توجه به کمبود برق در ماه‌های پیک مصرف (خرداد تا شهریور)، حدود ۴۲۰ مگاوات از برق این نیروگاه پس از راه‌اندازی کامل واحد بخار به شبکه سراسری تزریق می‌شود و همین موضوع کمک شایانی به رفع مشکلات کمبود برق در کشور و خصوصاً استان خوزستان می‌کند.

وی گفت: استفاده از توربین‌ها و سامانه کنترل بومی از دستاوردهای مهم این پروژه برای کشور است.

زیرساخت‌های لازم از جمله تأمین گاز و آب مورد نیاز این نیروگاه، همچنین خطوط انتقال برق تولیدی آن به طول تقریبی ۵۰۰ کیلومتر و پست‌های لازم برای تغییر سطح ولتاژ در محل میدان‌های نفتی از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت با پیشرفت ۸۶ درصدی در حال انجام است.

این شرکت برق‌رسانی به میدان‌های مشترک یادآوران، آزادگان شمالی، یاران و بخش شمالی آزادگان جنوبی را به پایان رسانده و هم اکنون در حال اجرای پروژه‌های جدید برای برق‌رسانی به میدان‌های سپهر، جفیر، سهراب و دزفول شمالی است.

کد خبر 458897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =