حکم دادگاه روسیه برای توقف فعالیت خط لوله نفت کاسپین

دادگاهی در روسیه دستور توقف فعالیت خط لوله کاسپین را به‌مدت ۳۰ روز صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاهی در روسیه به کنسرسیوم خط لوله کاسپین اعلام کرد که جریان نفت خط لوله کاسپین را به‌مدت ۳۰ روز متوقف کند، با این حال صادرات از این خط لوله همچنان ادامه دارد، این کنسرسیوم نفت قزاقستان را از طریق یکی از بزرگ‌ترین خطوط لوله جهان به دریای سیاه منتقل می‌کند.

شرکت نفت و گاز تنگیزشورویل که اداره میدان نفتی تنگیز، بزرگ‌ترین میدان نفتی قزاقستان را به‌عهده دارد، اعلام کرد اختلالی در عرضه نفت با خط لوله کنسرسیوم خط لوله کاسپین ایجاد نشده است.

این شرکت که ۵۰ درصد سهام آن در اختیار شرکت شورون قرار دارد اعلام کرد از کنسرسیوم خط لوله کاسپین خواسته‌اند درباره جزئیات و اقدام‌های بعدی پس از صدور این حکم توضیح دهد.

در همین زمینه سه منبع صنعتی اعلام کردند عرضه نفت از میدان‌های نفتی قزاقستان به خط لوله کنسرسیوم خط لوله کاسپین از صبح چهارشنبه بدون‌ وقفه ادامه دارد.

کنسرسیوم خط لوله کاسپین که حدود یک درصد از نفت جهان را تأمین می‌کند، با اشاره به اینکه حکم توقف فعالیت مربوط به پرونده نشت نفت می‌شود، گفت کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های شورون و اکسون باید از حکم دادگاه روز سه‌شنبه پیروی کند.

هرگونه اختلال اساسی در فعالیت خط لوله این کنسرسیوم فشار بیشتری را بر بازار جهانی نفت وارد می‌کند؛ بازاری که با یکی از بیشترین محدودیت‌های عرضه از زمان تحریم نفتی اعراب در دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون روبه‌روست.

کنسرسیوم خط لوله کاسپین اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر خود را به دادگاه بندر نووراسییسک در دریای سیاه روسیه ارائه داده و از دادگاه خواسته است به‌منظور جلوگیری از توقف عرضه نفت، اجرای حکم را به حالت تعلیق درآورد، زیرا توقف عرضه پیامدهای برگشت‌ناپذیری برای تجهیزات خط لوله دارد.

پس از آغاز تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، خط لوله کنسرسیوم کاسپین مورد توجه قرار گرفته است. تحریم‌های غرب علیه مسکو سبب کاهش صادرات این کشور و در نتیجه افزایش قیمت‌ نفت شده است.

بر اساس این گزارش، روسیه عرضه گاز را از طریق خط لوله گاز نورد استریم یک کاهش داده است. این خط لوله گاز روسیه را به آلمان و دیگر کشورهای اروپایی منتقل می‌کند.

کد خبر 459164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =