صرفه‌جویی ارزی ۳.۷ میلیون یورویی پتروشیمی امیرکبیر از محل بومی‌سازی قطعات

مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر از داخلی‌سازی ۶۰۰ قطعه در این شرکت خبر داد و گفت: تنها از محل داخلی‌سازی ۱۶۶ مورد که دارای سابقه خرید بودند، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی برای شرکت ایجاده شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پتروشیمی امیرکبیر، یدالله مصدقی‌فرد، مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر در مجمع عمومی عادی سالانه پتروشیمی امیرکبیر اظهار کرد: این شرکت در سالی که گذشت در حوزه ساخت داخل و بومی‌سازی قطعات با تکیه بر توان متخصصان داخلی شرکت و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان توانست ۷۵۹ قطعه را مهندسی معکوس کند که از این تعداد، ۶۰۰ مورد منتج به ساخت شده است. در این مجموع تنها از محل داخلی‌سازی ۱۶۶ مورد که دارای سابقه خرید بودند، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو معادل ۹۸ میلیارد تومان (با احتساب ارز نیمایی) صرفه‌جویی ارزی برای شرکت ایجاد شده است.

به گفته وی، مجموعه موارد شامل تولید مواد شیمیایی؛ ساخت قطعات و تعمیر آنها بوده است که البته برنامه‌ریزی برای تولید روغن‌ها، اقلام پرتحرک، پنتان، پروکساید و DMDS آغاز شده و برخی از موارد مراحل تست آزمایشگاهی و نمونه عملیاتی را پشت سر گذاشته‌اند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر ادامه داد: تلاش این شرکت، کاهش تقاضای خرید خارجی و بهره‌مندی از توان ساخت داخل با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان است.

مصدقی‌فرد به خدمات این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: شرکت پتروشیمی امیرکبیر همچنین افزون بر توجه به مسئله تولید و سودآوری، توجه به جامعه پیرامون و حل برخی از معضلات جامعه محلی را با همراهی نهادهای ذی‌ربط در برنامه خود داشته و دارد. به همین منظور، با مشارکت کمیته امداد امام خمینی شهرستان بندر ماهشهر، ساخت ۲۰ واحد مسکونی در مناطق محروم مختلف بندر ماهشهر را خردادماه امسال به پایان رسانده است، همچنین با همکاری اداره آموزش‌وپرورش بندر ماهشهر، ساخت یک مدرسه ۱۲ کلاسه در فاز ۷ این شهرستان را کلید زده و در دست ساخت دارد. از سوی دیگر، همسو با عمل به تعهدات زیست‌محیطی، در تکمیل پروژه باغ‌موزه حفاظت از محیط زیست هم مشارکت دارد.

ثبت رکورد EPS نسبت به تمامی سنوات گذشته

عبدالکریم محمدی‌زاده، سرپرست بازرگانی شرکت پتروشیمی امیرکبیر نیز در این نشست با اشاره به سودآوری پیاپی شرکت در سال‌های گذشته، این موفقیت را مرهون تولید مستمر، رفع به‌موقع گلوگاه‌های تولید عنوان کرد و گفت: EPS شرکت در سال ۱۴۰۰، توانست رکورد EPS در تمامی دوره‌های پتروشیمی امیرکبیر را جابه‌جا کند.

وی، سود هر سهم را در سال ۱۴۰۰، ۱۱۴۹۱ ریال اعلام و تأکید کرد: این سود، پس از کسر افزایش‌های یوتیلیتی بوده است، به‌طوری که اگر بهای یوتیلیتی افزایش نمی‌یافت، سود هر سهم معادل ۱۴۹۹۵ ریال بود.

سرپرست بازرگانی شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ادامه با اعلام افزایش ۱۲ درصدی سود ناخالص شرکت در مقایسه با سال گذشته (۱۳۹۹) از ثبت رکورد سود ناویژه این مجموعه تولیدی نسبت به کل سنوات پتروشیمی امیرکبیر خبر داد و گفت: مقدار سود ناخالص قبل از افزایش بهای یوتیلیتی، ۳۹ درصد بیش از سال گذشته بوده است.

ثبت رکورد تازه تولید

محمدی‌زاده همچنین به تولید کل محصولات شرکت پتروشیمی امیرکبیر اشاره کرد و افزود: پتروشیمی امیرکبیر سال ۱۴۰۰ در تولید کل محصولات توانست رکورد تولید تمام سنوات گذشته را بشکند و نسبت به سال گذشته رشد ۱۶ درصدی را تجربه کند. ثبت رکورد بالاترین مقدار تولید سالیانه و تولید محصولات پلیمری و به ظرفیت اسمی رسیدن تولید در واحد پلی‌اتیلن سبک برای نخستین بار، از دیگر رکوردهای پتروشیمی امیرکبیر در حوزه تولید بوده است.

ثبت رکورد کمترین توقف‌ها و کمترین ضایعات محصول

به گفته وی، پتروشیمی امیرکبیر کاهش ۴۳ درصدی توقفات نسبت به سال قبل یعنی سال ۱۳۹۹ را نیز تجربه کرد. در نتیجه این روند مثبت، یک رکورد دیگر نیز به‌دست آمد و آن ثبت رکورد کمترین ضایعات محصول در تمامی سنوات پتروشیمی امیرکبیر بود، به‌طوری که ضایعات محصول نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش ۴۱ درصدی را تجربه کرد.

ثبت رکورد فروش محصولات پلیمری

سرپرست بازرگانی شرکت پتروشیمی امیرکبیر از افزایش ۲۵ درصدی مقداری فروش صادراتی محصولات پلیمری نسبت به برنامه و افزایش ۴۴ درصدی مبلغ فروش صادراتی این محصولات نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: بالاترین رکورد مقدار و مبلغ فروش صادراتی محصولات پلیمری در ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

به گفته محمدی‌زاده، ۳۷ درصد سهم بازار داخلی پلی‌اتیلن سنگین، HDPE (گرید لوله) و ۵۳ درصد سهم بازار داخلی از فروش محصولات پلی‌اتیلن سبک خطی (LLDPE) در اختیار پتروشیمی امیرکبیر قرار دارد.

وی در ادامه به دیگر افتخارات شرکت پتروشیمی امیرکبیر در حوزه تولید نیز پرداخت و اظهار کرد: انجام تعمیرات اساسی و پیش‌بینی‌شده واحدهای عملیاتی، تولید بالاتر از برنامه مصوب در واحدهای تولیدی، استفاده از خوراک‌های با صرفه اقتصادی (اتان) با بهره‌وری بالاتر و دیگر خوراک‌ها با اولویت‌بندی قیمت و ارزش افزوده بالا، تکمیل کردن کریدور خوراک برای دسترسی به خوراک بیشتر، جایگزین کردن کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی ساخت داخل و ارزان‌قیمت به جای نمونه خارجی و انجام پروژه‌های بهینه‌سازی واحدها و رفع گلوگاه‌های تولید از دستاوردهای واحدهای تولیدی محسوب می‌شود.

تأمین خوراک با ارزش افزوده بالاتر

سرپرست بازرگانی شرکت پتروشیمی امیرکبیر افزود: مذاکره برای تأمین خوراک با ارزش افزوده بالاتر و عقد قرارداد به‌منظور تأمین اتان از اهم برنامه‌ها و اقدام‌های این مجتمع تولیدی برای سال ۱۴۰۱ است.

محمدی‌زاده در پایان اعلام کرد که پتروشیمی امیرکبیر در کنار تلاش برای تحقق دستاوردهای تولیدی و سودآوری، برای چهارمین سال پیاپی به‌دلیل رعایت الزامات و پروتکل‌های زیست‌محیطی توانسته صنعت سبز شناخته شود.

در مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی امیرکبیر تصمیم گرفته شد مبلغ ۳۹۶۰۰ میلیارد ریال؛ به ازای هر سهم ۱۱ هزار ریال (۱۱۰۰ تومان) سود سهام بین سهامداران توزیع شود.

کد خبر 459230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =