شکست در تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه بهای نفت را بالا می‌برد

یک مقام بلندپایه وزارت خزانه‌داری آمریکا از افزایش قیمت‌های نفت در صورت شکست در تعیین محدودیت قیمت برای نفت روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام بلندپایه در وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اگر محدودیت قیمت پیشنهادی برای نفت روسیه به تصویب نرسد، ممکن است قیمت جهانی نفت با ۴۰ درصد افزایش به حدود ۱۴۰ دلار به ازای هر بشکه برسد.

به گفته این مقام مسئول، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، روز سه‌شنبه (۲۱ تیرماه) در دیدار با  شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی ژاپن، درباره اجرای طرح پیشنهادی آمریکا مبنی بر اعمال سقف قیمت، همچنین تحولات اقتصادی جهان گفت‌وگو خواهد کرد.

وی افزود هدف از این طرح، تعیین قیمت در سطحی است که هزینه نهایی تولید روسیه را پوشش دهد تا مسکو ترغیب شود به صادرات نفت ادامه دهد، اما سقف قیمت به اندازه‌ای تعیین نمی‌شود که این کشور بتواند بودجه مربوط به درگیری‌ها با اوکراین را تأمین کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت مقام‌های ژاپنی نسبت به تعیین سقف بسیار پایین برای قیمت نفت ابراز نگرانی کرده بودند، اما با اعمال قیمت در بازه ۴۰ تا ۶۰ دلار برای هر بشکه به‌طور کامل مخالف نبودند.

آمریکا و دیگر کشورهای ثروتمند گروه هفت شامل بریتانیا، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن همراه با اتحادیه اروپا در ماه ژوئن توافق کردند اعمال سقف قیمت برای کاهش درآمدهای روسیه را بررسی کنند، اما هنوز در حال کار بر روی این طرح هستند.

در حالی که اتحادیه اروپا برای تحریم مرحله به مرحله نفت روسیه و ممنوعیت بیمه دریایی برای نفتکش‌های حامل نفت این کشور آماده می‌شود، اقدامی که انتظار می‌رود هماهنگ با بریتانیا باشد، یلن اعمال سقف قیمت را راهی برای تداوم جریان نفت و جلوگیری از افزایش قیمت می‌داند، افزایشی که می‌تواند منجر به رکود اقتصادی شود.

واشینگتن «قیمت استثنایی» را پیشنهاد کرده است که ممنوعیت بیمه دریایی را برای سفارش‌های زیر قیمت توافقی لغو می‌کند تا از سرگردان شدن میلیون‌ها بشکه نفت تولیدی روسیه به‌دلیل نداشتن بیمه جلوگیری کند.

این مقام وزارت خزانه‌داری گفت: طرح وزارت خزانه‌داری نشان داد اجرای تحریم‌ها بدون در نظر گرفتن قیمت استثنایی می‌تواند سبب افزایش قابل‌توجه قیمت نفت‌ خام شود و قیمت‌ها را از حدود ۱۰۰ دلار کنونی به حدود ۱۴۰ دلار به ازای هر بشکه برساند.

به گفته وی، شرکت‌های اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا حدود ۹۰ درصد از بیمه کشتیرانی جهان و بیمه اتکایی را به خود اختصاص می‌دهند که پس از اجرایی شدن این تحریم‌ها در پایان سال جاری، تداوم عرضه نفت برای روسیه دشوار می‌شود.

وی اعلام کرد با اینکه برخی کارشناسان معتقدند روسیه، هند و چین می توانند با بیمه مستقل وارد عمل شوند، اما مقام‌های وزارت خزانه‌داری با این دیدگاه موافق نیستند.

کد خبر 459304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =