اقدام تلافی‌جویانه روسیه نفت را ۳۸۰ دلاری می‌کند

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان چیس اند کو آمریکا هشدار دادند کاهش تلافی‌جویانه تولید نفت روسیه در پی تحریم‌های آمریکا و اروپا سبب افزایش سرسام‌آور قیمت نفت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در صورتی که جریمه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی سبب اقدام تلافی‌جویانه روسیه و در نتیجه کاهش تولید نفت این کشور شود، قیمت نفت به‌طور سرسام‌آوری افزایش می‌یابد و به ۳۸۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد.

سران گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان، موسوم به گروه ۷، در تلاش هستند سازوکار پیچیده‌ای را به‌منظور اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه تهیه کنند تا فشار بیشتری را بر این کشور وارد کنند.

تحلیلگران بانک جی‌پی مورگان از جمله ناتاشا کانوا در یادداشتی هشدار دادند با توجه به موقعیت مالی قدرتمند روسیه، این کشور می‌تواند تولید روزانه نفت‌خام خود را روزانه ۵ میلیون بشکه کاهش دهد، بدون آنکه آسیب زیادی به اقتصاد آن وارد شود.

با این حال، پیامدهای این اقدام برای دیگر نقاط جهان فاجعه‌بار خواهد بود.

به گفته تحلیلگران، کاهش روزانه ۳ میلیون بشکه‌ای عرضه روزانه سبب می‌شود قیمت‌های نفت‌خام در بازار لندن به ۱۹۰ دلار برسد، این در حالی است که کاهش روزانه ۵ میلیون بشکه‌ای در بدترین حالت می‌تواند قیمت نفت را به ۳۸۰ دلار افزایش دهد.

بنا به گفته تحلیلگران، آشکارترین و محتمل‌ترین خطر اعمال سقف قیمت این است که روسیه ممکن است چنین اقدامی را نپذیرد و در عوض، با کاهش صادرات تلافی کند. ممکن است دولت این کشور در اقدامی تلافی‌جویانه و به‌منظور ضربه زدن به غرب، تولید نفت را کاهش دهد. به این ترتیب، محدود شدن عرضه نفت جهان از جانب روسیه است.

کد خبر 458910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =