افزایش ۳۷۰ کیلومتری خطوط لوله زیرپوشش مجتمع گاز پارس جنوبی

رئیس امور بازرسی فنی مجتمع گاز پارس جنوبی از افزوده شدن ۳۷۰ کیلومتر خطوط لوله به دارایی‌های زیر پوشش مجتمع گاز پارس جنوبی افزون بر پایش و بازرسی آنها خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، علیرضا برزگر در دیدار مدیرعامل با مجموعه مدیران و کارکنان امور بازرسی فنی مجتمع از به‌کارگیری روش‌های نو در انجام ۷۰ کیلومتر عملیات بازرسی فنی ارزیابی پوشش و ۱۵۰ کیلومتر ارزیابی سامانه‌های حفاظتی بخش‌های مهم و پرریسک خطوط لوله مشترک و بین پالایشگاه‌های مجتمع در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

وی گفت: مأموریت و راهبرد مهم بازرسی فنی در مجتمع به‌عنوان رکنی اساسی پشتیبان تولید پایدار، برای تحقق راهبرد ارزش‌آفرینی حداکثری از منابع گازی منطقه و ایفای نقش محوری در تأمین پایدار انرژی پاک و اقتصادی مورد نیاز کشور است.

رئیس امور بازرسی فنی مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به چشم‌انداز مجتمع گاز پارس جنوبی در افق ۱۴۰۴ گفت: ما به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پالایشگاه گازی جهان با به‌کارگیری نظام تعالی عملیاتی و افزایش تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، تا سال ۱۴۰۴ شرکتی در کلاس جهانی خواهیم داشت.

برزگر همچنین با اشاره به فرآیندهای تأثیرگذار بازرسی فنی در مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: گستره فعالیت‌های بازرسی فنی در  بخش‌های مکانیک، کنترل خوردگی، آزمایش‌های غیر مخرب و جوشکاری، کنترل کیفیت کالا، بازرسی‌برق و ابزار دقیق از فرآیندهای مهم و حیاتی در حوزه صیانت از تأسیسات و افزایش ضریب قابلیت اطمینان و سرانجام پایداری تولید است.

وی ادامه داد: از منظر تعداد کل تجهیزات پالایشگاهی در مجتمع عظیم گاز پارس جنوبی، حدود ۱۲ هزار و ۶۳۳ تجهیز ثابت پالایشگاهی در دستور کار و در حوزه پایش بازرسی فنی  مجتمع قرار دارد که این مهم نشان از ابعاد، مقیاس بزرگ و احجام بسیار بالای اقدام‌های بازرسی فنی در مجتمع گاز پارس جنوبی است که از این منظر نیز بسیار کم‌نظیر است.

رئیس امور بازرسی فنی مجتمع گاز پارس جنوبی به تعداد بالای شیرهای ایمنی و اطمینان (PSV) در حال پایش این حوزه اشاره کرد و افزود: اکنون در حدود ۱۹ هزار و ۴۸۷ عدد PSV از سراسر پالایشگاه‌های سیزده‌گانه مجتمع گاز پارس جنوبی با تلاش متخصصان و کارکنان حوزه بازرسی فنی در حال پایش داریم.

برزگر ادامه داد: اکنون کل خطوط لوله در پالایشگاه‌های پارس جنوبی حدود ۳۶۷ کیلومتر است که با تحویل ۲۵ کیلومتر خطوط لوله دیگر در آینده‌ بسیار نزدیک حجم خطوط لوله مشترک میان فازی مورد پایش و بازرسی فنی در مجتمع به حدود ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد و این مقدار بخش کوچک و جدای از احجام و متراژ بسیار بالای شبکه خطوط لوله فرآیندی درون تأسیسات است که در حوزه دارایی‌های مجتمع زیر نظارت این امور قرار دارد.

 وی به مهم‌ترین برنامه افق ۱۴۰۴ در مجتمع پرداخت و بیان کرد: برنامه‌ریزی برای کاهش زمان تعمیرات اساسی و توقف‌ها از مهم‌ترین موارد در افق ۱۴۰۴ است و امیدواریم پیش‌نیازهای اهداف و برنامه‌های این امور با حمایت‌های مدیرعامل و همراهی مدیران مجموعه پالایشگاه‌های مجتمع منجر به تحقق آن و سرانجام افزایش مقدار تولید مجتمع تبدیل شود.

رئیس امور بازرسی فنی مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: یکی از اهداف بزرگ بازرسی فنی بهینه‌سازی و کاهش دوره عملیات تعمیرات اساسی با استفاده از روش‌های نو (با رویکرد تجمیع دستورکارها، هماهنگی بین‌بخشی و اجتناب از تعمیرات موقت) در پالایشگاه‌های مجتمع است.

برزگر گفت: عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی در سال ۱۴۰۱،  از ۲۰ فروردین‌ماه آغاز می‌شود و تا ۲۸ مهرماه به مدت ۱۹۵ روز ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: امیدواریم تعمیرات اساسی امسال به شیوه‌ای بسیار مطلوب، با آمادگی حداکثری تدارکاتی - پشتیبانی، منطبق با برنامه‌های مصوب شورای طرح تعمیرات اساسی و با رعایت الزام‌های ایمنی، بدون حادثه و با موفقیت به ایستگاه آخر و سرمنزل مقصود برسد.

کد خبر 459390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =