۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
  • کد خبر: 459450

جهاد بزرگ و بی‌هیاهوی تأمین سوخت کشور

نگاهی به اقدام‌های روزهای پرکار تأمین سوخت در دوره فروکش کردن کرونا
جهاد بزرگ و بی‌هیاهوی تأمین سوخت کشور

به‌دنبال همه‌گیر شدن شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و پیرو آن روی آوردن مشاغل و سازمان‌های آموزشی دنیا به دورکاری و برگزاری نشست و کلاس‌های آنلاین، مصرف سوخت در دنیا به‌ طرز خیره‌کننده‌ای کاهش یافت، به‌طوری که در اثر شیوع این ویروس عالم‌گیر مصرف بنزین کشور نیز در پی کاهش ترددهای درون و برون‌شهری به‌شدت کاهش یافت.

به گزارش شانا، ویروس کرونا پس از همه‌گیر شدن در سراسر جهان به‌سرعت وارد مرزهای ایران شد و دو سال پیاپی و پر فراز و نشیب را طی کرد. در این دوران مصرف بنزین هم‌زمان با موج‌های پیاپی شیوع ویروس، به‌دلیل کاهش ترددهای درون و برون‌شهری به‌شدت کاهش یافت، به‌نحوی که با پیش‌بینی کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل وقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر افزایش مصرف بنزین به روزانه ۹۵ میلیون لیتر در اسفندماه سال ۹۸، هم‌زمان با شناسایی نخستین بیماران کرونایی در کشور، مصرف بنزین کشور به یکباره به طرز خیره‌کننده‌ای کاهش یافت و عدد ۶۸ میلیون لیتر را در روزهای پایانی همان سال ثبت کرد.

کار تولید، انتقال و توزیع سوخت در این دو سال در صنعت نفت، در شرایط جنگ در خط مقدم مبارزه به‌ویژه در جایگاه‌های عرضه سوخت ادامه داشت، تا جایی که با فروکش کردن ویروس از ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ در بیشتر نقاط جهان، مصرف بنزین در ایران نیز دوباره اوج گرفت و با ثبت رکوردی تازه به رقم ۱۳۱ میلیون لیتر در اسفندماه ۱۴۰۰ و با افزایش ۳۰ درصدی به میانگین روزانه ۱۰۷ میلیون لیتر در نوروز ۱۴۰۱ رسید.

جهاد بزرگ و بی‌هیاهوی تأمین سوخت کشور

مصرف بنزین کشور در نوروز ۱۴۰۱

طبق اطلاعات دریافتی از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در تابستان امسال به‌نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که این عدد برای مصرف بنزین در بیشینه تاریخی خود قرار دارد و گاهی از تولید نیز فراتر می‌رود که با توجه به محدود بودن ظرفیت تولید بنزین کشور، نیاز است این مقدار مصرف در کشور مدیریت شود و صنعت نفت را به سمت واردات بنزین به کشور سوق ندهد.

در حوزه تأمین سوخت پایدار نیروگاهی نیز به‌دلیل گرمای هوا و تولید حداکثری برق (حدود ۳۰۹ میلیون معادل مترمکعب سوخت) در روزهای گرم تابستان امسال، مصرف سوخت در نیروگاه‌ها با رکوردی بی‌سابقه روبه‌رو شده است. وزارت نفت همچنین افزون بر تولید برق مورد نیاز خود، برای رفاه حال مردم، بیش از هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی خود را به شبکه سراسری برق اختصاص داده است.

در چنین شرایطی از مصرف و حجم عملیات تحمیل شده تولید، انتقال و توزیع در صنعت نفت، پایداری تأمین و توزیع سوخت موردنیاز بخش‌های مختلف اثر مستقیمی بر رفاه و آسایش مردم و اقتصاد کشور دارد و کوچک‌ترین اختلالی در این زمینه، سبب بروز بحران و نارضایتی گسترده اجتماعی می‌شود، اما با تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت نفت چه در بخش تولید نفت و گاز و چه در بخش‌های پالایش، انتقال و توزیع فرآورده، صنعت نفت توانسته است از آزمون تأمین بی‌نقص سوخت موردنیاز بخش‌های عمومی و صنعتی را بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای تأمین کند.

جهاد بزرگ و بی‌هیاهوی تأمین سوخت کشور

هشدار درباره روند افزایشی مصرف بنزین در کشور

جواد اوجی، وزیر نفت فروردین‌ماه امسال درباره نزدیک شدن مصرف روزانه بنزین به ظرفیت پالایشی کشور و ضرورت سرمایه‌گذاری در این باره هشدار داد. با توجه به سرعت افزایش مصرف بنزین در کشور و افزایش سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ درصدی مصرف سوخت مایع، افزون بر برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت پالایشی کشور، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف در کشور به‌ویژه در بخش‌های خانگی و صنعتی ضروری به نظر می‌رسد.

جهاد بزرگ و بی‌هیاهوی تأمین سوخت کشور

روزهای پرمشغله سوختی وزارت نفت

امروز وزارت نفت یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین روزهای تأمین سوخت خود را با تأمین سوخت نیروگاهی با توجه به افزایش قابل توجه مصرف برق در شرایط گرمای بی‌سابقه هوا و تأمین سوخت موردنیاز خودروها با توجه به افزایش سفرها طی می‌کند؛ تأمین پایدار و بی‌کم و کاست سوخت از سوی وزارت نفت در شرایطی هم‌زمان با رشد بی‌سابقه مصرف به صورت مطلوب و عادی ادامه دارد، در حالی که مردم بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی با بحران سوخت دست و پنجه نرم می‌کنند و با افزایش فزاینده قیمت انواع سوخت روبه‌رو هستند.

وزیر نفت اما خوشبختانه از تأمین کامل و بی‌کم و کاست سوخت از سوی مجموعه صنعت نفت خبر می‌دهد. وی به‌تازگی تأمین سوخت پایدار در کنار حفظ جریان صادرات و درآمدزایی ارزی برای کشور را آن هم در شرایطی که بیشتر کشورهای دنیا درگیر بحران تأمین انرژی هستند، جهاد بزرگ و ستودنی خواند که کمتر دیده شده است.

آرزو عطایی

کد خبر 459450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =