تأسیسات تقویت فشار گاز نورآباد به خط لوله دهم سراسری گاز متصل شد

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در فرآیندی فشرده و شبانه‌روزی موفق شد طی ۶ روز، عملیات اتصال نهایی (Tie-in) تأسیسات تقویت فشار گاز ‌نورآباد به خط لوله دهم سراسری گاز را با موفقیت انجام دهد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، سام سرانی، رئیس ساختمان و نصب طرح تأسیسات تقویت فشار گاز، انجام موفق عملیات اتصال نهایی را حاصل همکاری همه‌جانبه مدیریت دیسپچینگ ملی گاز و منطقه ۵ عملیات انتقال گاز و گامی اساسی در فرآیند راه‌اندازی تأسیسات نورآباد دانست و اظهار کرد: اکنون گاز به پشت شیرهای ورودی و خروجی تأسیسات نورآباد رسیده است و به‌محض تکمیل عملیات پیش‌راه‌اندازی، می‌توانیم آن را در سرویس قرار دهیم.

به گفته وی، تأسیسات تقویت فشار گاز نورآباد در استان فارس‌ و روی خط لوله سراسری دهم گاز در حال ساخت است و با توجه به راهبردی بودن این خط که از خطوط اصلی انتقال گاز کشور به‌شمار می‌آید، تأثیر مهمی روی شبکه گاز سراسری خواهد داشت و با راه‌اندازی آن در عمل ۱۵ تا ۱۶ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت ابتدای خط افزوده خواهد شد.

رئیس ساختمان و نصب طرح تأسیسات تقویت فشار گاز با اشاره به اینکه این تأسیسات دارای آرایش ۳+۱ بوده و شامل سه توربین در سرویس و یک توربین یدک است، تصریح کرد: همه این تجهیزات پیشرفته ساخت شرکت مپناست و هم‌اکنون در حال نصب هستند و در زمان راه‌اندازی تأسیسات، شیرهای ورودی و خروجی باز می‌شوند تا گاز به‌جای عبور از درون خط از کمپرسورها بگذرد و فشار ورودی ۸۵۰ به ۱۲۰۰ psi افزایش یابد و به خط  باز گردد.

حساسیت انجام عملیات اتصال نهایی تأسیسات نورآباد

سرانی در تشریح فوریت و اهمیت عملیات اتصال نهایی تأسیسات نورآباد توضیح داد: از آنجا که این تأسیسات در ابتدای خط لوله دهم سراسری گاز قرار دارد انجام عملیات اتصال نهایی در آن حساسیت خاصی دارد بنا بر این فرآیند، به‌سرعت و در بازه زمانی کوتاه انجام شد تا مصرف‌کنندگان این خط راهبردی، با مشکل روبه‌رو نشوند.

وی ادامه داد: برای اتصال تأسیسات تقویت فشار گاز نورآباد به خط لوله دهم سراسری از گذشته اتصالاتی پیش‌بینی و تعبیه نشده بود، بنابراین ضرورت داشت روی خط لوله دهم سراسری گاز برش‌کاری مورد نیاز برای متصل شدن به تأسیسات انجام شود.

رئیس ساختمان و نصب طرح تأسیسات تقویت فشار گاز با بیان اینکه شیرآلات ۵۶ اینچ و ۴۸ اینچ ورودی و خروجی تأسیسات، نصب شیر ۵۶ اینچ روی خط لوله دهم سراسری گاز، شیرآلات و لوله‌کشی مسیر خط ۲۰ اینچ کنارگذر و هیدرو تست همه خطوط جز اهم فعالیت‌های اتصال نهایی به شمار می‌آید، گفت: محدودیت شدید زمانی و موقعیت و جانمایی استقرار شیرآلات از ویژگی‌های این عملیات بوده و برای نصب شیر ۵۶ اینچ از یک جرثقیل ۱۶۰ تن استفاده شد.

سرانی ادامه داد: به‌منظور اطمینان از صحت عملکرد شیرآلات ۲۰ اینچ، ۴۸ اینچ و ۵۶  اینچ همه این اقلام به کارخانه شهید کلاهدوز برای انجام آزمایش‌ها در حضور بازرسی شرکت مهندسی و توسعه گاز ارسال و سپس به‌ محل پروژه ارسال شد.

وی با اشاره به مدیریت و دوراندیشی متولیان این موضوع گفت: انجام چنین عملیاتی در فصل تابستان که شبکه با محدودیت کمتری نسبت به اوج مصرف در زمستان روبه‌روست کمک می‌کند که هدف راه‌اندازی تأسیسات در پیش از فصل سرما محقق شود.

وی در پایان از هماهنگی و انسجام عوامل اجرایی شامل گروه مدیریت پروژه، مسئولان طرح تأسیسات تقویت فشار گاز ‌و گروه بهره‌بردار منطقه ۵ که مسئولیت برشکاری خط سراسری دهم را به‌عهده داشته‌اند، تشکر کرد و گفت: ‌تلاش شبانه‌روزی شرکت طرح و بازرسی به‌عنوان پیمانکار و دقت و همکاری شرکت فرآیندسازان انرژی به‌عنوان مشاور پروژه سبب شد این فعالیت بسیار سنگین در زمان محدود به ثمر برسد.

کد خبر 459609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =