تأکید مسکو و ریاض بر اهمیت ادامه همکاری‌ها در اوپک‌پلاس

کاخ کرملین از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهوری روسیه و ولیعهد عربستان و تأکید دو طرف بر اهمیت تداوم همکاری‌ها در ائتلاف اوپک‌پلاس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و محمد بن‌ سلمان روز پنجشنبه (۳۰ تیرماه) در گفت‌وگویی تلفنی بر اهمیت ادامه همکاری‌ها در چارچوب ائتلاف اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان غیرعضو، موسوم به اوپک‌پلاس، تأکید کردند.

این گفت‌وگو که ۶ روز پس از دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با پادشاه عربستان سعودی انجام شد، اهمیت این کشور را برای واشینگتن و مسکو هم‌زمان با درگیری‌های نظامی بین روسیه و اوکراین و در نتیجه آشفتگی بازارهای انرژی جهان برجسته می‌کند.

اعضای اوپک‌پلاس در نشست خود در تاریخ دوم ژوئن (۱۲ خردادماه) با افزایش تولید نفت موافقت کردند، اقدامی که مورداستقبال آمریکا قرار گرفت، آمریکا از اوپک‌پلاس خواسته بود عرضه نفت خود را افزایش دهد.

منابع آگاه در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند که عربستان  پیش از اعمال فشار برای افزایش تولید، از نزدیک با روسیه مشورت کرده است.

عربستان در نظر دارد جایگاه روسیه را برای افزایش اعمال نفوذ در بازار نفت حفظ کند، در حالی که هم‌زمان با عضویت مسکو در اوپک‌پلاس، غرب در تلاش است با اعمال تحریم به‌دلیل درگیری‌های بین این کشور و اوکراین، اقتصاد روسیه را فلج کند.

بنا به گزارش کرملین، وضع کنونی بازار نفت جهان به‌دقت مورد بررسی قرار گرفته و بر اهمیت هماهنگی بیشتر در چارچوب اوپک‌پلاس تأکید شده است.

در این گزارش آمده است: با خوشحالی یادآور می‌شویم که کشورهای حاضر در این ائتلاف پیوسته به تعهدهای خود برای حفظ تعادل و ثبات لازم در بازار انرژی جهان عمل می‌کنند.

بایدن هفته گذشته سفر خود را به خاورمیانه بدون اشاره به افزایش تولید نفت از سوی عربستان به‌منظور کاهش قیمت سوخت به پایان رساند. قیمت‌های سوخت سبب شده است تورم در آمریکا به بالاترین سطح در چهار دهه اخیر برسد.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، با اشاره به اینکه در نشست سران کشورهای عربی با حضور بایدن درباره نفت گفت‌وگویی نشد، اعلام کرده بود اوپک‌پلاس به ارزیابی شرایط بازار ادامه و اقدام‌های لازم را انجام می‌دهد.

کد خبر 459730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =