جیره‌بندی گاز به صنایع فلزی و شیمیایی آلمان بیشترین خسارت را وارد می‌کند

مؤسسه تحقیقات اقتصادی زدئی‌دابلیو (ZEW) اعلام کرد سهمیه‌بندی مصرف گاز صنایع فلزی، شیمیایی و کاغذ آلمان را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مؤسسه زدئی‌دابلیو روز پنجشنبه (۳۰ تیرماه) در مطالعه‌ای اعلام کرد هم‌زمان با بالا رفتن تردیدها درباره عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم-۱، جیره‌بندی گاز در آلمان به‌شدت بر صنایع تولید و پردازش فلزات، همچنین صنایع شیمیایی و کاغذ تأثیر خواهد گذاشت.

به گفته این مؤسسه، کاهش عرضه گاز و در نتیجه کمبود محصولات بالادستی می‌تواند بر بخش‌های مهم اقتصادی کم‌مصرف‌تر نیز تأثیر بگذارد.

این مؤسسه افزود: صنایع نساجی و سرامیک نیز وابستگی زیادی به گاز دارند.

راینر کرشدورفر، رئیس این مؤسسه گفت: چنانچه منابع گازی تأمین نشود، حتی صنایعی که از ارزش‌افزوده بالایی برخوردارند نیز به‌سرعت در تنگنا قرار می‌گیرند.

وی ضمن درخواست از آلمان برای حفظ جایگاه خود به‌عنوان محل استقرار صنایع عرضه‌کننده، افزود: با صنعتی‌زدایی تدریجی، وابستگی جدید به سایر محصولات وارداتی جای وابستگی به گاز را خواهد گرفت.

اداره آمار فدرال آلمان روز پنجشنبه با انتشار داده‌هایی وابستگی این کشور را به گاز طبیعی تأیید کرد. گاز طبیعی منبع اصلی انرژی صنایع در سال ۲۰۲۰ میلادی بود. در این سال، صنایع ۳۱.۲ درصد از مصرف گاز را به خود اختصاص دادند.

بر اساس اعلام این نهاد، آلمان ۹۵ درصد از گاز طبیعی مصرفی خود را در سال ۲۰۲۱ میلادی وارد کرده بود.

این کشور از زمان آغاز درگیری‌های نظامی میان روسیه و اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه) در تلاش است جایگزینی برای واردات انرژی روسیه به‌ویژه گاز پیدا کند. عرضه گاز روسیه در هفته‌های اخیر کاهش یافته است.

بحران گازی در روز یازدهم ژوئیه (۲۰ تیرماه) هم‌زمان با قطع جریان گاز خط لوله نورد استریم-۱ به‌دلیل انجام عملیات تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده به‌شدت موردتوجه قرار گرفت.

به گفته شرکت تنظیم‌کننده این شبکه گازی، عملیات تعمیر و نگهداری روز پنجشنبه به پایان رسید و فعالیت خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان همانند پیش از آغاز تعمیرات با ۴۰ درصد ظرفیت آغاز شد.

کد خبر 459804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =