تولید سالانه ۵۵۰ تن محصول در واحد بودارکننده مجتمع پارس جنوبی

مدیر پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که از ابتدای راه‌اندازی تنها واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی در این پالایشگاه تاکنون، بیش از ۱۴۰۰ تن از این محصول تولید شده و مقدار تولید سالانه آن به ۵۵۰ تن رسیده است.

مهرداد عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در این باره اظهار کرد: واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی در پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی قرار داد و با توان و دانش نوآورانه و روزآمد متخصصان داخلی مردادماه سال ۹۷ اجرایی شد و آغاز به تولید کرد که تاکنون بیش از ۱۴۰۰ تن محصول حیاتی و مهم تولید کرده است.

>>> بیشتر بخوانید؛

تولید و صادرات محصولات جانبی پالایشگاه‌های پارس جنوبی افزایش می‌یابد

وی افزود: واحد تولید محصول بودارکننده گاز طبیعی تنها نمونه موجود در سطح خاورمیانه و از معدود واحدهای تولید ماده بودارکننده در جهان است. ماده تولیدشده هم به‌دلیل مصرف در خطوط گازرسانی و با توجه به بحث تحریم، از مواد راهبردی صنعتی است که اکنون با اقدام‌های شاخص و به‌روز تولید این محصول، از انحصار کشورهای دیگر خارج و به دست جوانان شایسته این کشور بومی‌سازی شده است.

مدیر پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی ادامه داد: افزون بر کاهش نیاز به واردات محصول، یکی از نتایج بسیار مهم در تولید آن، جلوگیری از خروج مبالغ قابل توجهی ارز از کشور است.

عبدی تصریح کرد: مطابق مدارک طراحی‌شده، تولید سالانه این واحد ۸۰۰ تن بر سال است، با این حال با توجه به تحقیقاتی بودن پروژه و وجود مشکلات عدیده در طراحی و تجهیزات مکانیکی، همچنین تغییرات ماهیت خوراک نسبت به خوراک طراحی، مقدار تولید این واحد در ابتدای راه‌اندازی کمتر از ۱۰۰ تن در سال و به‌طور ناپیوسته بود.

وی در ادامه تأکید کرد: خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی متخصصان پالایشگاه اول و با حمایت‌ها و پیگیری‌های مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران، پس از انجام اقدام‌های فنی متعدد، تولید کنونی به حدود ۵۵۰ تن در سال رسیده است.

مدیر پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی به اقدام‌های مهم انجام‌شده متخصصان و کارکنان این پالایشگاه برای افزایش تولید ماده بودارکننده اشاره کرد و گفت: شبیه‌سازی فرآیندی و بهینه‌سازی غلظت محلول کاستیک گردشی، رفع مشکل شبکه جمع‌آوری میعانات بخار برگشتی و اصلاح سیکل‌های حرارتی، اصلاح آرایش مسیر کنارگذر مبدل هوایی برج احیای کاستیک، تغییر نوع شیرهای کنترلی مسیر نیتروژن و فلر از PCV به PV، تغییر طراحی مسیر بخار ریبویلر برج احیا، طراحی، ساخت و نصب مبدل پیش‌گرمکن در ورودی برج احیای کاستیک و تغییر در طراحی توزیع‌کننده جریان در برج Prewash از موارد بسیار مهم همسو با افزایش تولید این ماده بسیار مهم در کشور است.

عبدی با بیان اینکه موارد یادشده تنها بخشی از اقدام‌ها در این واحد بوده و حجم فعالیت‌ها چند برابر موارد یادشده است، اظهار کرد: در این بازه زمانی انجام موارد و اقدام‌ها در مسیر افزایش تولید این محصول بیش از ۴۰ هزار نفرساعت کارکرد بدون حادثه در انجام پروژه‌های بالا ثبت شده است. 

وی ادامه داد: انجام بسیار مطلوب این کار سبب شده که اکنون واحد ماده بودارکننده با توان تولید حدود ۵۵۰ تن در سال به‌طور پیوسته و پایدار عملیاتی باشد.

به گفته مدیر پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی، تولید روزانه این واحد حدود ۱.۸ تن است که با توجه به نیاز روزافزون داخلی و برنامه‌های آینده برای تأمین مصارف گازرسانی و صادرات این محصول راهبردی، پروژه‌های متعددی در حال اجراست.

عبدی با بیان اینکه برخی از این پروژه‌ها توسط پالایشگاه یکم و بعضی از سوی معاونت پژوهش شرکت ملی گاز ایران در حال پیگیری است، به مهم‌ترین آنها اشاره کرد و گفت: احداث خط لوله دریافت خوراک واحد بودارکننده از پالایشگاه سوم و افزایش تولید تا حدود ۸۵۰ تن در سال در پالایشگاه یکم، تغییر نوع سینی‌های برج استخراج مرکاپتان توسط پالایشگاه یکم برای افزایش پایداری تولید، تغییر طراحی و ساخت مبدل حرارتی ۱E۹۸۵۰۰۱ در پالایشگاه یکم برای افزایش پایداری تولید، احداث واحد تغلیظ میعانات گازی پالایشگاه سوم به‌عنوان خوراک واحد تولید ماده بودارکننده توسط معاونت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و افزایش ظرفیت تولید ماده بودارکننده تا حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تن در سال که در صورت اجرای این پروژه افزون بر تأمین کامل نیاز داخل، امکان صادرات این محصول به دیگر کشورها نیز وجود دارد، از جمله این موارد است.

کد خبر 460005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =