۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
  • کد خبر: 460232
پیشرفت ۶۲ درصدی طرح ملی هیدرات گازی

مسئول پروژه طرح هیدرات گازی از پیشرفت ۶۲ درصدی این طرح در ماه ۳۹ از قالب ۴۸ ماهه خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، پنجمین نشست کارگروه راهبری طرح هیدرات گازی با هدف بررسی پیشرفت این طرح با حضور مهدیا مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، مرتضی توکلی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی و عظیم کلانتری، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

در حاشیه این نشست که در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، ناصر کشاورز، مسئول طرح هیدرات گازی با بیان اینکه این پروژه در قالب ۴۸ ماه تعریف شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون ۳۹ ماه از اجرایی‌ شدن این پروژه می‌گذرد و خوشبختانه شاهد پیشرفت ۶۲ درصدی آن هستیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون هفت مرحله فنی طرح هیدرات گازی فعال است و دو فاز فنی نیز خاتمه یافته که گزارش فعالیت‌های مربوطه به کارفرمای طرح (مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران) ارسال شده و مورد تأیید قرار گرفته است و تکمیل مابقی فعالیت‌های فنی تا پایان پروژه ادامه خواهد داشت.

مسئول طرح هیدرات گازی به تأیید روند اجرایی این طرح از سوی کارفرما نیز اشاره کرد و گفت: گزارش‌ها و داده‌های متعددی از سوی پژوهشگاه صنعت نفت به کارفرمای این طرح که ناظر حرفه‌ای فعالیت‌های فنی نیز محسوب می‌شود ارسال شده و تأیید نتایج، حاکی از آن است که این فعالیت‌ها با کیفیت بالایی انجام شده است.

کشاورز در ادامه به نتایج حاصل از اجرای طرح اشاره کرد و گفت: در طول اجرایی شدن طرح هیدرات گازی، چند فعالیت عمده صورت گرفته که بازپردازش داده‌های لرزه‌ای یکی از آنها است. با توجه به وجود داده‌های لرزه‌نگاری در سرتاسر گستره بخش ایرانی دریای عمان و بهبود کیفیت داده‌های پردازش‌شده در قالب این طرح، نتایج علاوه بر استفاده در مطالعات لرزه‎ای این طرح، در آینده در مقاصد متنوع قابل استفاده خواهد بود.

وی تأمین تجهیزات مولتی بیم اکوساندر را که به کسب دارایی‌های ملی منجر شده است از دیگر نتایج حاصل از این طرح برشمرد و افزود: با توجه به پیچیدگی‌های زمین‌شناسی منطقه توانستیم یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مدل‌های ساختمانی لرزه‌ای ایران را در قالب این طرح تهیه کنیم. سرانجام، بهبود فناوری متداول ساخت چاه‌های مجازی لرزه‎ای مبتنی بر الگوریتم‌های بهینه‌سازی عددی را می‎توان از دیگر دستاوردهای عظیم این طرح برشمرد.

مسئول طرح هیدرات گازی به همکاری سه‌جانبه پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت مدیریت اکتشاف و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت در پیشبرد این طرح ملی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه همکاری مناسبی میان مجری، کارفرما و در طرح هیدرات وجود دارد که تأثیر اصلی این همکاری را افزون بر نیل به اهداف طرح هیدرات گازی، می‌توان پس از پایان این طرح مشاهده کرد، زیرا با وجود ظرفیت‌های متعددی که در قالب این همکاری‌ها ایجاد می‎شود، در آینده می‌توان همکاری‌های متنوع بسیاری را با توانمندی این مجموعه‌ها به انجام رساند.

کد خبر 460232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =