حمایت همه‌جانبه از دانش‌بنیان‌ها در طرح توسعه میدان گازی شوریجه

مجری طرح توسعه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در میدان شوریجه D گفت: ​شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در تداوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اعتماد به سازندگان داخلی را رکن اساسی در بومی‌سازی تجهیزات راهبردی می‌داند و با طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌های هدفمند مصمم است تجهیزات مورد نیاز در طرح شوریجه را داخلی‌سازی کند.

به گزارش شانا، سعید رجب‌زاده درباره جزئیات اجرای این پروژه توضیح داد: حفاری ۲۸ حلقه چاه جدید در میدانی به ابعاد ۳۵ در ۱۳ کیلومتر و با احداث واحدهای تأسیسات سرچاهی، حفاری چاه‌ها، مرکز جمع‌آوری و توزیع گاز، جداسازی، واحدهای کمپرسور گاز، نم‌زدایی گاز، تثبیت میعانات گازی و ذخیره‌سازی گاز، تولید قدرت، هوا و نیتروژن، سوخت گاز، خط انتقال گاز، سیستم‌های میترینگ و فلرینگ، سیستم آب خام و آتش‌نشانی، سیستم تصفیه فاضلاب و الزام‌های طراحی تجهیزات در بخش بالادستی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در هشت ماه گرم سال تزریق و در چهار ماه سرد سال برداشت از این مخزن انجام می‌شود و اکنون در ماه‌های گرم سال به‌طور میانگین روزانه  ۱۰ میلیون متر مکعب تزریق در این مخزن انجام می‌شود که این مقدار در فاز توسعه به ۲۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

مجری طرح توسعه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در میدان شوریجه D تصریح کرد: اکنون در فصل‌های سرد روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب برداشت از این مخزن انجام می‌شود که با توسعه میدان، این مقدار به  ۴۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.

رجب‌زاده با بیان اینکه در فرآیند ذخیره‌سازی از سرریز تولید در فصل‌های گرم سال بهره‌گیری می‌شود، اظهار کرد: از آنجا که تولید مخازن در فص‌های گرم سال تغییر نمی‌کند، از سویی در این بازه زمانی به‌دلیل گرمای هوا، مصرف به‌طرز قابل‌ توجهی کاهش می‌یابد، ما می‌توانیم این مقدار گاز را در مخازن زیرزمینی که استعداد بالقوه‌ای از لحاظ ساختارهای ژئوتکنیکی و ژئولوژی دارند، ذخیره کنیم.

اولویت نخست ذخیره‌سازی: شمال شرق کشور

به گفته وی، ذخیره‌سازی در مناطقی مانند شمال‌ شرق کشور که در منتهی‌الیه خطوط جریانی و شاخه‌های تولید هستند اهمیت مضاعفی دارد و با ذخیره‌سازی در این مناطق، قادر هستیم در فصل‌های سرد که این نواحی ممکن است با مشکل گازرسانی روبه‌رو شوند از ذخایر برداشت و مصرف کنیم.

مجری طرح توسعه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در میدان شوریجه D با بیان اینکه توسعه مخازن ذخیره‌سازی افزون بر کاربرد در صادرات، در زمینه واردات هم می‌تواند برای کشور سودمند باشد، به امکان تأمین بخشی از ظرفیت مورد نیاز ذخیره‌سازی از طریق واردات اشاره کرد و یادآور شد: اگر بخواهیم درباره منطقه سرخس صحبت کنیم استفاده از این ظرفیت به این شکل خواهد بود که در فصل‌هایی از سال گاز از کشور همسایه (ترکمنستان) وارد و ذخیره‌سازی شود تا در زمان اوج مصرف، کمبود را جبران شود.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های فناورانه کشور

رجب‌زاده با اشاره به‌حمایت همه‌جانبه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های فناورانه کشور، گفت: سه دستگاه توربوکمپرسور اوکراینی در فاز اول میدان شوریجه استفاده شد اما در فاز توسعه در نظر داریم سه دستگاه مورد نیاز را بومی‌سازی کنیم و این توربوکمپرسورها را با اتکا به ظرفیت‌های فنی - صنعتی داخلی در درون کشور بسازیم.

وی با بیان اینکه کمپرسورهای پیشرفته‌ای در این پروژه استفاده می‌شوند که تاکنون تولیدشان در کشور در چنین حجمی انجام نشده است، تصریح کرد: در صورت تحقق برنامه‌ها و موفقیت در ساخت، کشور در پروژه‌های آینده نیز از واردات این تجهیزات حساس و پیشرفته بی‌نیاز می‌شود.

مجری طرح توسعه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در میدان شوریجه D یادآور شد: این پروژه پیشرو پروژه‌های ذخیره‌سازی در کشور است که با روش BOT و اعتباری ۶۱۱ میلیون یورو انجام می‌شود و دوره اجرای آن سه ساله و دوران برگشت هزینه به پیمانکار ۲۰ سال است.

کد خبر 460253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =