بیانیه پایانی سی‌ویکمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس با انتشار بیانیه‌ای در سی‌ویکمین نشست خود با توجه به شرایط کنونی بازار نفت و اجماع درباره چشم‌انداز آن تصمیم گرفتند تولیدشان در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ روزانه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.

به گزارش شانا، سی‌ویکمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک امروز (چهارشنبه، ۱۲ مردادماه) به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.

اعضا در این نشست ضمن اشاره به پویایی و تحولات بنیادی در بازار نفت بر ارزیابی مستمر شرایط بازار تأکید کردند.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس یادآور شدند که ظرفیت محدود مازاد عرضه باید با احتیاط فراوان برای رفع اختلال‌های شدید عرضه به‌کار گرفته شود.

در این نشست یادآوری شد که سرمایه‌گذاری اندک در بخش نفت منجر به کاهش ظرفیت‌های مازاد عرضه در کل زنجیره ارزش (بالادستی/ میان‌دستی/ پایین‌دستی) صنعت نفت شده است.

در این نشست با نگرانی ویژه تأکید شد که سرمایه‌گذاری ناکافی در بخش بالادست، بر عرضه کافی و به‌موقع از سوی کشورهای تولیدکننده نفت خارج از ائتلاف اوپک‌پلاس، بعضی از کشورهای عضو اوپک و بعضی از کشورهای غیراوپک عضو ائتلاف اوپک‌پلاس به‌منظور پاسخگویی به تقاضای رو به افزایش پس از سال ۲۰۲۳ تأثیر خواهد گذاشت.

اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس تأکید کردند که سطح ذخیره‌سازی‌های تجاری نفت خام کشورهای عضو اوئی‌سی‌دی در ژوئن ۲۰۲۲ به ۲ میلیون و ۷۱۲ هزار بشکه رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال ۱۶۳ میلیون بشکه افت نشان می‌دهد و ۲۳۶ میلیون بشکه کمتر از میانگین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بوده و ذخیره‌سازی‌های اضطراری نفت خام هم به پایین‌ترین سطح  خود در بیش از ۳۰ سال گذشته رسیده است.

این نشست همچنین یادآور شد که پایبندی کشورهای عضو توافقنامه همکاری از ماه مه ۲۰۲۰ به‌طور میانگین ​​۱۳۰ درصد بوده است، به‌طوری که با کمک‌های داوطلبانه بعضی از کشورهای شرکت‌کننده در این توافق‌نامه نیز حمایت شد.

اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس با تأکید بر ارزش و اهمیت حفظ اجماع به‌عنوان ضرورتی برای انسجام تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک و با توجه به تازه‌ترین شرایط بازار نفت، تصمیم گرفتند:

۱. تصمیم‌ دهمین نشست وزیران کشورهای عضو اوپک و غیراوپک (۱۲ آوریل ۲۰۲۰) که پس از آن در نشست‌های بعدی از جمله در نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس (۱۸ ژوئیه ۲۰۲۱) هم تأیید شده بود، مورد تأکید قرار گرفت.

۲. طبق جدول زیر، عرضه کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک برای ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی روزانه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد، این تصمیم بر پایه خط پایه تولید تعیین‌شده در نشست ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۱ تأثیری نخواهد داشت.

۳. در این نشست بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و سازوکار جبران تخطی‌ها مطابق بیانیه پایانی پانزدهمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس تأکید شد.

۴. در پایان مقرر شد سی‌ودومین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس پنجم سپتامبر ۲۰۲۲ (دوشنبه، ۱۴ شهریورماه) برگزار شود.
 

امیر دشتی

کد خبر 460306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =