افزایش ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتری طول خطوط لوله انتقال نفت کشور تا ۴ سال آینده/ بهره‌برداری از پروژه احداث خط لوله ۱۲۵ کیلومتری نظامیه - سبزآب تا پایان پاییز امسال

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از بهره‌برداری پروژه خط لوله ۱۲۵ کیلومتری نظامیه - سبزآب تا پایان آذرماه امسال خبر داد و گفت: با مدیریت جهادی دولت سیزدهم، پروژه‌های مهم تعویض و احداث خطوط لوله در صنعت انتقال کشور در حال انجام است.

ارسلان رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در آستانه هفته دولت گفت: با راه‌اندازی خطوط نایین - کاشان - ری، بندرعباس - سیرجان - رفسنجان و مهرآران - فسا در چهار سال آینده ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده کشور افزوده می‌شود. با اجرای این خطوط که از سوی صنعت پالایش کشور در حال اجراست، طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده کشور به حدود ۱۷ هزار کیلومتر می‌رسد.

وی افزود: عملیات اجرایی احداث ۱۲۵ کیلومتر خط لوله ۲۰ اینچ نظامیه - سبزآب جایگزین خط لوله ۱۶ اینچ قدیمی منطقه خوزستان نیز هم‌اکنون در حال اجراست و حدود ۹۵ کیلومتر از آن تکمیل شده و امیدواریم تا پایان آذرماه امسال این پروژه تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با تأکید بر اینکه هم‌اکنون علاوه بر پروژه‌های احداث خط لوله که توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در حال اجراست، پروژه‌های مهم تعویض و احداث خطوط لوله در این شرکت نیز در حال انجام است، افزود: پروژه احداث خط لوله نظامیه - سبزآب از جمله این پروژه‌هاست که امیدواریم در فرصت کوتاهی به بهره‌برداری برسد.

رحیمی با اشاره به این که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین عملیات‌ها در صنعت نفت را به‌عهده دارد که کمتر شناختی درباره نوع فعالیت‌های آن‌ وجود دارد، گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مدیریت جهادی در ستاد و مناطق عملیاتی این شرکت در دستور کار قرار گرفته است.

تأمین نزدیک به ۱۰۰ درصدی تجهیزات صنعت انتقال از داخل کشور

وی همچنین با اشاره به پیگیری بحث تولید و ساخت از سال‌های گذشته در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بیان کرد: هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد نیازهای صنعت انتقال کشور از داخل تأمین می‌شود و امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور، نیازهای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به تجهیزات خارج از کشور به‌طور کامل برطرف  و ۱۰۰ درصد تجهیزات از طریق سازندگان داخلی تامین شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با تأکید بر اینکه هم‌اکنون نیز امکان تأمین صددرصدی تجهیزات از داخل کشور وجود دارد، افزود: تعدادی از تجهیزات خارجی که در سطح کشور در صنعت انتقال استفاده می‌شود، مربوط به تجهیزاتی است که در تعداد بسیار کم موردنیاز بوده و تولید آن در داخل اقتصادی نیست، یا نیاز است که به‌عنوان قطعات یدکی، از تجهیزاتی که از قبل خریداری شده است، استفاده کنیم.

رحیمی با اشاره به اینکه ساخت داخل با اعتقاد و باور به توانمندی داخلی در این شرکت شکل گرفته است، ‌گفت: فرهنگ داخلی‌سازی باید برای همه کارکنان ایجاد شود و باور به ساخت تجهیزات داخلی با همان کیفیت نمونه خارجی به‌وجود بیاید. امروزه کشوری مانند روسیه با همه امکاناتی که دارد، از توربین‌های ساخت کشورمان در صنایع خود استفاده می‌کند که همین امر نشانه کیفیت تجهیزات ساخت داخل است. همچنین ما بحث استفاده از پهپادها در پایش خطوط لوله کشور در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت را دنبال ‌می‌کنیم که همه این موارد با باور به توان داخلی محقق شده است.

توزیع روزانه ۱۸۴ و ۱۶۴ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده در سال ۱۴۰۱

وی همچنین از انتقال روزانه ۱۸۴ میلیون لیتر نفت خام و ۱۶۴ میلیون لیتر فرآورده در سال ۱۴۰۱ در کشور خبر داد و گفت: پارسال نیز در مجموع ۶۸ میلیارد لیتر نفت خام و ۶۰ میلیارد لیتر فرآورده در کشور جابه‌جا شده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با تأکید بر اینکه خوشبختانه در جریان سیلاب‌های اخیر هیچ‌گونه خلل و توقفی در عملیات انتقال نفت خام و فرآورده کشور نداشتیم، افزود: امیدواریم با ایمن‌سازی‌هایی که از پیش در خطوط لوله نفت کشور انجام شده است، هیچ‌ مشکلی در زمینه انتقال نفت و فرآورده نداشته باشیم.

وی بیان کرد: هم‌اکنون برخی خطوط از جمله خط قدیم ۲۶ اینچ فرآورده بندرعباس - سیرجان - رفسنجان با بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت انتقال کار می‌کنند که امیدواریم با تکمیل احداث خط لوله جدید ۲۶ اینچ بندرعباس - رفسنجان تا پایان امسال توسط همکاران ما در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، فرآورده‌های دو پالایشگاه بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس به مرکز و شمال کشور را در شرایط بهتری انتقال دهیم.

کد خبر 460625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =