بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شد/ افزایش ۷ درصدی حمل مواد نفتی با شبکه خطوط در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اشاره به صرفه‌جویی خالص انرژی معادل یک میلیارد لیتر گازوئیل در هفت ماهه امسال گفت: پارسال در حالی انتقال ۱۲۸ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده نفتی رقم خورد که این عدد نشان‌دهنده رشد ۸ درصدی انتقال نسبت به سال ۹۹ و رشد ۷ درصدی نسبت به متوسط یک دهه گذشته است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، ارسلان رحیمی در این باره اظهار کرد: با توجه به کارکرد خطوط لوله در هفت ماه امسال، از تردد ۳ میلیون نفتکش جاده‌پیمای ۲۵ هزار لیتری در سطح جاده‌های کشور جلوگیری شده است که به این واسطه از مصرف یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در حمل‌ونقل جاده‌ای مواد نفتی ممانعت شد.

وی تأکید کرد: این موضوع ضمن کاهش سوانح جاده‌ای، محیط زیستی و افزایش ضریب ایمنی جریان انتقال، به صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع به‌عنوان یک سوخت راهبردی و با ارزش در کشور منجر شده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت بیان کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت توجه به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌توان گفت صرفه‌جویی خالص انرژی در فرآیند انتقال کلان مواد نفتی از طریق شبکه خطوط لوله در بازه زمانی مذکور، معادل یک میلیارد لیتر گازوئیل به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

رحیمی تأکید کرد: آمارها حاکی از آن است که از ابتدای امسال تا مهرماه، روزانه ۳۸۵ میلیون لیتر و در مجموع ۷۷ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده در سطح کشور از طریق خطوط لوله جابه‌جا شده که شامل ۴۰ میلیارد لیتر نفت خام و ۳۷ میلیارد لیتر انواع فرآورده نفتی است.

وی درباره میزان سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های کشور نیز گفت: با توجه به اهمیت سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها در فصل سرد زمستان، فرآیند انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی در بهترین شرایط در حال انجام است. براساس آمار موجود در سال ۱۴۰۰ حدود ۳ میلیارد و ۹ میلیون لیتر سوخت مایع از طریق شبکه خطوط به نیروگاه‌های متصل به خط ارسال شده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران درباره میزان سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع به‌عنوان سوخت جایگزین به نیروگاه‌ها تحویل شده است.

رحیمی درباره میزان انتقال خوراک به مجتمع‌های پالایشی افزود: پارسال ۶۸ میلیارد لیتر نفت خام جابه‌جا شد که این رقم حاکی از رشد پنج درصدی انتقال نفت خام در مقایسه با سال ۹۹ است.

وی بیان کرد: در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱، مقدار انتقال نفت خام ۳۴.۵ میلیارد لیتر بوده که این عدد نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱.۵ میلیارد لیتر افزایش یافته است.

کد خبر 466513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =