از انتقال پایدار و اتصال نیروگاه‌ها تا صرفه‌جویی ۲۱ میلیون دلاری صنعت انتقال نفت در انرژی

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، برنامه‌های پرشماری در صدر اولویت‌های وزارت نفت قرار گرفته است. شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز به‌عنوان متولی اصلی صنعت انتقال نفت با تعهد به رسالت خویش درحال پیشبرد برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی در این عرصه است تا براساس منویات مقام معظم رهبری و توجه به شعار امسال «مهار تورم و رشد تولید» ظرفیت‌های خود را در این مسیر هدفمند بسیج کند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، این صنعت به‌عنوان اقتصادی‌ترین و ایمن‌ترین شیوه در بخش حمل‌ونقل مواد نفتی به صورتی پویا و بی‌وقفه در حال اجرای پروژه‌های عملیاتی خود است. انتقال پایدار و ایمن مواد نفتی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، ارتقاء ایمنی و صیانت از محیط زیست و صیانت از خطوط لوله و تجهیزات از جمله رویکردهای مهم این شرکت محسوب می شود.

انتقال ایمن و پایدار مواد نفتی در شبکه خطوط لوله

براساس آمار ارائه شده از ابتدای امسال تا خردادماه ۳۴ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده نفتی به مبادی مصرف انتقال داده شده است که از این مجموع ۱۶.۵ میلیارد لیتربه فرآورده نفتی و ۱۷.۵ میلیارد لیتربه نفت خام اختصاص دارد.

در سال گذشته نیز بیش از ۱۳۱ میلیارد نفت مواد نفتی اعم از ۶۳ میلیارد لیتر فرآورده نفتی و ۶۸ میلیارد لیتر نفت خام در سطح کشور انتقال داده شده است.

سوخت‎رسانی مستمر به نیروگاه‌ها

باتوجه به اهمیت سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها و تامین برق تولیدی در سراسر کشور، صنعت انتقال نفت با ارسال مستمر سوخت مایع به‌عنوان سوخت جایگزین به نیروگاه‌های کشور رسالت خود را دراین حیطه اجرایی می‌کند. به این ترتیب در سه ماهه نخست امسال بیش از ۹۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها ارسال شده است. این در حالی است که پارسال ۳ میلیارد و ۸۰۰ هزار لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور تحویل داده شد. اهمیت این فرآیند به‌ویژه در ۶ ماه دوم سال و فرا رسیدن فصل سرما با توجه به مصرف افسارگسیخته گاز در جهت تأمین نیروگاه‌ها بیشتر محرز می‌شود.

استفاده حداکثری از ظرفیت خطوط لوله

برنامه‌ریزی و بهره‌برداری بهینه برای استفاده حداکثری از ظرفیت خطوط لوله به‌صورت مستمر در دستور کار این شرکت قرار دارد. بر این اساس در سال ۱۴۰۱ حجم انتقال مواد نفتی نسبت به سال ۱۴۰۰، بیش از ۳ درصد افزایش یافته داشته است.

صرفه جویی در مصرف سوخت

باید در نظر داشت شدت مصرف انرژی در کشور از رقم بالایی برخوردار است؛ پرداخت سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه پنهان سوخت نیز خود گویای حساسیت و اهمیت مدیریت سوخت در کشور است.

باتوجه به این مهم سال گذشته به‌دنبال ارسال ۱۳۱ میلیارد لیتر مواد نفتی با خطوط لوله و با کاهش تردد نفتکش‌های جاده‌پیما،  ۱.۷ میلیارد لیتر در مصرف سوخت گازوئیل (معادل ۱.۲ میلیارد دلار) صرفه‌جویی شد که خود گامی موثر در مدیریت سوخت در کشور به شمار می‌آید.

افزایش همکاری با شرکت‌های دانش بنیان

پژوهش و فناوری از جمله حلقه‌های مهم و کلیدی در صنایع محسوب می‌شود، با توجه به این مهم در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اقدامات متعددی صورت گرفته است. از آن جمله سال گذشته ۲ تفاهم‌نامه علمی - فناوری با دانش‌بنیان‌ها به امضا رسید. بومی‌سازی، ساخت و اجرای سیستم‌های نشت‌یاب و انشعاب‌یاب و همچنین بازرسی خطوط لوله انتقال نفت با استفاده از پیگ هوشمند از جمله محورهایی بوده است که برای اجرای آن‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان تفاهم‌نامه همکاری منعقد شد.

همچنین یک تفاهم‌نامه دیگر نیز در اردیبهشت‌ماه سال جاری بین شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و یک شرکت دانش‌بنیان با موضوع انتقال تکنولوژی احداث خط لوله پلیمری RTP با همکاری پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران منعقد شد.

امضای یک تفاهم‌نامه دیگر در سال ۱۴۰۲

همچنین تفاهم‌نامه‌ این شرکت با سازمان نقشه‌برداری کشور به‌منظور انجام همکاری‌های علمی، اجرایی، آموزشی و عملیاتی، ارائه خدمات تخصصی و مشاوره‌ای در سال جاری به امضا خواهد رسید.

گام برداشتن درمسیر ارتقای خودکفایی بومی‌سازی تجهیزات

از سوی دیگر باید گفت استفاده از ظرفیت کارگروه ساخت بار اول معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری به منظور اخذ مجوز جهت اجرای پروژه‌های ساخت بار اول در دو بخش بومی‌سازی و ساخت روتور GGT توربین Sulzer S۷ و بومی‌سازی تجهیز پیگ هوشمند برای بازرسی خطوط لوله از سال گذشته در دستور کار این شرکت قرار گرفته که در حال حاضر نیز فرآیند انعقاد قرارداد آن در دست پیگیری است.

باید تصریح کرد فناوری پیگرانی هوشمند خطوط لوله در کشور با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و با انحصارشکنی از شرکت‌های خارجی در حال عملیاتی‌ شدن است.

باید اذعان داشت باتوجه به اهمیت صیانت از خطوط لوله و تجهیزات و تاسیسات صنعت انتقال نفت، استفاده و به‌کارگیری پهپاد برای صیانت از شبکه خطوط لوله انتقال نفت به صورتی جدی در دستور کار قرار گرفته است، به این منظور طی سال گذشته جلسات کارشناسی برای ارزیابی و بررسی قابلیت‌های شرکت‌های توانمند در حوزه صنایع هوا برگزار شده که در سال جاری نیز پیگیری خواهد شد.

افزایش ظرفیت‌های مخابراتی

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به عنوان رگولاتور مخابرات نفتی با داشتن زیرساخت‌های مخابرات رادیویی و فیبر نوری با قدمت بیش از نیم قرن، نیازهای ارتباطی صنعت انتقال نفت، صنعت نفت و برخی دیگر از سازمان‌های خارج از این صنعت را تأمین می‌کند.

از جمله سیاست‌های کاربردی این شرکت افزایش ظرفیت‌های مخابراتی است. هم اکنون بیش از ۳۰۰ ایستگاه مخابراتی در صنعت انتقال نفت کشور وجود دارد.

این صنعت ضمن انجام ماموریت کلیدی خود در قالب انتقال میلیون‌ها لیتر نفت خام و فرآورده نفتی در روز، به شرکت‌ها و مجموعه‌های وزارت نفت و سازمان‌های غیرنفتی اعم از وزارت نیرو، شرکت ارتباطات زیرساخت، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شرکت ارتباطات سیار همراه اول، ایرانسل و ... خدمات مخابراتی نیز ارائه می‌دهد.

توسعه همکاری در صنعت انتقال نفت و برق؛ برای نخستین بار

تفاهم‌نامه تبادل امکانات مخابراتی و استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی میان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و شرکت مدیریت شبکه برق ایران در اسفندماه سال گذشته امضا شد. در حال حاضر بیش از ۴ هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در صنعت انتقال نفت وجود دارد و حدود ۲۸ هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در صنعت انتقال برق که با استفاده از زیرساخت‌های مشترک، عواید متعددی را برای هر دو صنعت به ارمغان خواهد آورد. با به سرانجام رسیدن این امر، ضمن مدیرت زمان ۳ تا ۵ سال، از صرف هزینه ۳ هزار میلیارد ریالی دراجرای هر هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری ممانعت به عمل خواهد آمد. در این فرآیند با ارسال سیگنال‌های صوتی ناشی از سرقت یا نشتی از طریق شبکه فیبر نوری به مرکز پایش خطوط روند نشت‌یابی از خطوط تسریع می‌یابد.

برنامه‌ریزی برای افزایش سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها

شرکت خطوط لوله و مخابرات طرح اتصال ۹ نیروگاه به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است. به این منظور سال گذشته نیروگاه شهید سلیمی‌نکا به‌عنوان نخستین نیروگاه این لیست به شبکه خطوط متصل شد. همچنین نیروگاه علی‌آباد گلستان در سراشیبی عملیاتی شدن قرار گرفته و در مرحله انتخاب پیمانکار و برگزاری مناقصه به سر می‌برد. نیروگاه تابان و نیروگاه چادرملوی یزد نیز در مرحله انجام طراحی تفصیلی هستند.

براساس این گزارش ۱۹ نیروگاه از طریق شبکه خطوط لوله سوخت‌رسانی می‌شوند که با احتساب هشت نیروگاه دیگر مجموع نیروگاه‌های متصل به خط لوله به ۲۷ نیروگاه خواهد رسید.

با اجرای این طرح سوخت مصرفی نفتکش‌های جاده‌پیما به صفر خواهد رسید و با پیشگیری از قاچاق سوخت، سوانح جاده‌ای و کاهش هزینه انتقال یک صرفه استراتژیک برای شبکه سوخت کشور به ارمغان خواهد آورد. گفتنی است، میزان سرمایه‌گذاری برای این طرح ۱۷.۸ میلیو یور تخمین زده می‌شود.

به‌کارگیری ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق عملیاتی

توجه به ظرفیت‌های محلی انرژی و روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر از دیگر اقداماتی است که شرکت خطوط لوله آن را در اهم برنامه‌های خود قرار داده است. احداث ۲۴ نیروگاه خورشیدی در مناطق عملیاتی در گام‌های نخستین عملیاتی شدن قرار گرفته است؛ به این ترتیب مطالعات و مراحل اولیه برای احداث ۱۲ نیروگاه خورشیدی کوچک در ۱۲ ایستگاه مخابراتی و ۱۲ نیروگاه خورشیدی متوسط در ۱۲ مرکز منطقه در دست اقدام است که با بهره‌برداری از آن‌ها، بخشی از وظایف قانونی شرکت برای تامین درصدی از برق مصرفی از منابع تجدیدپذیر، محقق خواهد شد. شایان ذکر است به منظور استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، برای برخی از اماکن این شرکت از آبگرمکن خورشیدی نیز استفاده می‌شود.

ارتقای عملکرد انرژی صنعت انتقال نفت

موضوع مدیریت مصرف انرژی از جمله مسائل و موضوعات مهم و اساسی روزآمد دنیا محسوب می‌شود. باید اذعان داشت ماهیت عملکردی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به‌گونه‌ای است که افزایش سهم شرکت از انتقال کلان مواد نفتی سبب بهبود شاخص‌های کلان انرژی کشور خواهد شد.

در سال‌های گذشته ارتقای مدیریت و شاخص‌های عملکرد انرژی قابل توجهی کسب شده است. باید اذعان کرد با اقدام‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده ضمن صرفه‌جویی اقتصادی قابل‌توجه در هزینه‌های جاری شرکت، برای کشور نیز فواید قابل‌توجهی حاصل شده است.

بر اساس محاسبات انجام شده، صرفه‌جویی انرژی محقق شده در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در سال ۱۴۰۱ نسبت به متوسط ده ساله عملکرد انرژی شبکه خطوط لوله و مراکز انتقال نفت (از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹)، معادل بیش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام (بیش از ۱,۲۳۰,۰۰۰ گیگاژول) برآورد می‌شود.

این درحالی است که بهبود عملکرد انرژی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نسبت به دوره زمانی ۹۰ تا ۹۸، به‌ترتیب حدود ۶۵ و ۱۵۰ هزار معادل بشکه نفت خام (BOE) بوده است. به عبارتی در مجموع در دو سال گذشته بیش از معادل ۳۵۵ هزار بشکه نفت خام در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، صرفه‌جویی انرژی محقق شده است که با توجه به سبد انرژی مصرفی، حداقل ارزشی معادل ۲۱ میلیون دلار دارد.

توجه به حوزه منابع انسانی، اولویت شرکت

همچنین این شرکت با اولویت بخشی به حوزه منابع‌انسانی اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است. این در حالی است که ارتقای پایه‌های سازمانی و ساماندهی و طبقه‌بندی نیروهای قرارداد مدت موقت به جد در حال اجرا و پیگیری است.                              

افزایش حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تلاش در بومی‌سازی تجهیزات

پارسال بیش از ۱۰۰ هزار قطعه، از کالاهای موردنیاز برای عملیات انتقال پایدار نفت و فرآورده‌های نفتی در مناطق دوازده‌گانه را تأمین کرده است.

افزایش طول عمر تجهیزات و دستگاه‌ها با اجرای برنامه‌های تعمیراتی از دیگر اقداماتی است که به‌صورتی مستمر به انجام آن مبادرت شده است. تعمیرات اساسی توربین‌ها و ساخت قطعات یدکی آنها در داخل کشور، همچنین گازسوز کردن تمامی توربین‌های مراکز انتقال نفت با هدف اولویت استفاده از گاز طبیعی به جای سوخت‌های مایع در دستور کار شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران قرار گرفته است.

کد خبر 477499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =