تولید فرآورده‌های نفتی کاهش نیافته است/ تولید با حداکثر ظرفیت در همه پالایشگاه‌های نفت کشور

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور ضمن تکذیب کاهش تولید فرآورده‌های نفتی کشور گفت: هم‌اکنون پالایش نفت و تولید فرآورده‌های نفتی در تمامی پالایشگاه‌های نفت کشور با حداکثر ظرفیت در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار شانا، ناصر عاشوری در نشستی خبری که بعدازظهر امروز، دوشنبه (۲۴ مرداد) با حضور نمایندگان رسانه‌های خبری در محل این انجمن برگزار شد، اظهار کرد: ما در تنوع سبد محصولات نوسان داریم، اما این نوسان به‌دلیل تأمین نشدن خوراک نیست، بلکه بسته به نیاز جامعه و اعلام دولت است.

وی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان کاهش تولید فرآورده در پالایشگاه‌های کشور نداریم، گفت: هم‌اکنون ظرفیت پالایش نفت کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است و هیچ کاهشی در سال ۱۴۰۱ گزارش نشده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور با اشاره به فعالیت حداکثری پالایشگاه‌های نفت کشور درباره میزان تولید فرآورده کشور گفت: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین و حدود ۱۰۰ میلیون لیتر نفت گاز در کشور تولید می‌شود و تولید دیگر فرآورده‌های اصلی نیز مطابق با برنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است.

عاشوری بیان کرد: پالایشگاه‌ها پروژه‌های افزایش ظرفیت را از سال‌های گذشته در دستور کار قرار داده‌اند؛ افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی نیز در همه پالایشگاه‌ها تعریف شده که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

وی ضمن تکذیب دریافت بنزین از پتروشیمی‌ها گفت: ما خودمان تولیدکننده هستیم و به هیچ‌وجه از واحدهای پتروشیمی بنزین دریافت نمی‌کنیم. ممکن است بنزین با فرآیند خاصی در پتروشیمی‌ها تولید شود که به هیچ وجه ارتباطی با صنعت پالایش ندارد و ما بنزین با کیفیت استاندارد مورد تأیید وزارت نفت تولید می‌کنیم.

بهینه‌سازی مصرف در دستور کار قرار بگیرد

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور با اشاره به نزدیک شدن مقدار تولید و مصرف بنزین به یکدیگر در کشور بیان کرد: بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور باید در دستور کار قرار گیرد و خودروسازها نیز باید در این باره اهتمام ورزند.

عاشوری سیاست اتخاذشده از سوی دولت برای احداث پتروپالایشگاه‌های جدید را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در صورتی که احداث و تأمین اعتبار و سرمایه‌گذاری پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی و طرح مروارید مکران و افزایش ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه به‌سرعت در دستور کار قرار بگیرد، در زمینه جبران فاصله تولید و مصرف امیدبخش خواهد بود.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید تکمیل است و بیشتر از این نمی‌توانیم افزایش دهیم و ما نیز تأکید می‌کنیم که اگر مصرف همچنان افزایش یابد و سیاست‌های کنترل مصرف در دستور کار قرار نگیرد، ما در ابتدای سال ۱۴۰۲، قطعاً واردکننده بنزین خواهیم شد.

حمایت انجمن صنفی از طرح‌های توسعه‌ای صنعت پالایش

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور ضمن تأکید بر حمایت انجمن صنفی صنعت پالایش نفت کشور از طرح‌های توسعه‌ای نظام، دولت و مجلس در صنعت پالایش تصریح کرد: انجمن صنفی صنعت پالایش از پتروپالایشگاه‌های جدید همچون دیگر واحدهای بزرگ و کوچک پالایشی حمایت کرده و تمامی این واحدها از حمایت‌های حقوقی و اداری ما بهره‌مند خواهند شد.

عاشوری گفت: حمایت از واحدهای کوچک پالایشی که خوراک آنها نفت خام و میعانات گازی است، از سال ۹۹ در دستور کار انجمن قرار گرفته و تعدادی از این واحدها نیز عضو انجمن شده‌اند.

وی ضمن تأکید بر توجیه فنی و اقتصادی این واحدهای پالایشی با توجه به بازگشت سرمایه زودهنگام و اشتغال‌زایی در صنعت نفت کشور گفت: هم‌اکنون دانش فنی راه‌اندازی این واحدهای پالایشی در صنعت پالایش کشور از صفر تا صد وجود دارد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور با اشاره با ایجاد کارگروهی برای بررسی دقیق شرایط این واحدها افزود: شرایط عضویت در انجمن سختگیرانه است و ما به دقت خوراک و محصولات تولیدی این واحدها را بررسی می‌کنیم.

عضویت سه واحد جدید پتروپالایشگاهی در انجمن صنفی صنعت پالایش نفت

عاشوری از عضویت سه واحد جدید پتروپالایشی در انجمن صنفی صنعت پالایش نفت خبر داد و گفت: پالایشگاه نفت آفتاب با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه‌ای، پالایش نفت قشم و پتروپالایش خورشید زاگرس با ظرفیت پالایش ۵ هزار بشکه در روز از جمله این واحدها هستند که شرایطشان موردقبول کارگروه و هیئت مدیره قرار گرفته و به عضویت انجمن درآمده‌اند.

حمایت انجمن صنفی صنعت پالایش برای تأمین ۱۰۰ درصدی تجهیزات موردنیاز صنعت پالایش از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

وی با اشاره به اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از سال‌های گذشته در دستور کار ما قرار گرفته است، افزود: در دو سال گذشته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار انجمن قرار گرفته است و ماه آینده نیز گردهمایی یک روزه‌ای را با هماهنگی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با موضوع جایگاه شرکت‌های پالایشی و نقش و حمایت آنها از شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار خواهیم کرد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور بیان کرد: در جریان عملیات تعمیرات اساسی یک پالایشگاه بیش از ۲۴ هزار قطعه تعویض می‌شود که هم‌اکنون ۷۵ درصد این قطعات به دور از هرگونه هیاهو از این شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تأمین می‌شود.

عاشوری افزود: تلاش می‌کنیم خرید ۲۵ درصد از تجهیزات باقیمانده موردنیاز از شرکت‌های داخلی دانش‌بنیان را نیز با حمایت از این شرکت‌ها و ساخت داخل تحقق ببخشیم و این امر به‌صورت ویژه در دستور کار سال ۱۴۰۱ انجمن قرار گرفته است تا با حمایت عملی از این شرکت‌ها، افزون بر تقویت منابع مالی موردنیاز، آنها را به‌صورت پایدار در زمینه تولید تجهیزات فعال کنیم و مدیران عامل و هیئت‌های مدیره پالایشگاه‌ها را نیز متقاعد کردیم که با این شرکت‌ها در زمینه خرید تجهیزات ساخت داخل همکاری داشته باشند.

به گزارش شانا، هم‌اکنون ۹ پالایشگاه به جز پالایشگاه افزون بر تنظیم تولید فرآورده‌های نفتی در میان این واحدهای پالایشی، پیگیری حقوق کارکنان و کارگران پالایشگاه‌ها و اتخاذ سیاست‌های یکپارچه‌سازی در این زمینه، ایجاد وحدت رویه در عرضه کالاهای ویژه در بورس و جلوگیری از کم‌فروشی یا گران‌فروشی فرآورده را به‌عهده دارد و همه پالایشگاه‌ها نیز موظف به اجرای سیاست‌های اتخاذشده این انجمن در زمینه تعیین نرخ فرآورده هستند.

کد خبر 460646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =