گروه فنی و تخصصی ایران برای کمک به خاموش کردن آتش مخازن نفتی به کوبا اعزام شد

همسو با اهداف فعال‌سازی دیپلماسی انرژی از سوی وزارت نفت ایران، پس از وقوع حریق گسترده در تأسیسات نفتی کشور کوبا ناشی از صاعقه، گروهی از متخصصان ایرانی برای کمک به این کشور اعزام شدند.

به گزارش خبرنگار شانا، پس از برخورد صاعقه به تأسیسات بزرگ ذخیره‌سازی و نگهداری نفت خام در شهر ماتانزاس کشور کوبا و وقوع چهار انفجار پیاپی که منجر به آسیب‌دیدگی بیش از ۵۰ نفر شد، جواد اوجی، وزیر نفت ایران، با توجه به درخواست این کشور برای کمک به مهار آتش در مخازن کوبا دستور داد.

بر همین اساس در گام نخست، مظاهر انصاری، مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) وزارت نفت با حضور آلبرتو گونزالس کاسالس، سفیر کوبا در تهران طی تماس ویدیوکنفرانسی با گروه اطفای حریق، مقام‌های نفتی کوبا و معاون وزیر نفت کوبا، راهنمایی‌های کلیدی درباره بایدها و نبایدهای مهار حریق مخازن به گروه عملیات منتقل و در نتیجه انتقال تجربه از تکرار اشتباهات در روند اطفای حریق جلوگیری شد.

در گام بعدی به دستور وزیر نفت گروهی از افراد متخصص و باتجربه، به ریاست مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت، به کوبا اعزام شدند. هدف نخست این گروه انتقال تجربه‌ها و آموزش‌های اطفای حریق و مقابله با آتش‌سوزی مخازن و آموزش کارشناسان کوبایی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های مخازن و مهار آن است، این آموزش‌ها به کوبایی‌ها کمک می‌کند که در آینده نیز بتوانند برای مقابله با چنین مواردی آمادگی داشته باشند.

به‌عنوان هدف دوم، بازدید از تأسیسات نفتی کوبا و ممیزی و ارزیابی ریسک تأسیسات در دستور کار این گروه است تا وضع ایمنی این تأسیسات ارزیابی و اصلاحات مورد نیاز به کارشناسان کوبایی منتقل شود.

گروه اعزامی همچنین قرار است با مقام‌های نفتی کوبا دیدارهایی داشته باشد، همچنین تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش از جمله دستگاه فوم‌ساز، لباس‌های آتش‌نشانی و ضد اسید، دستگاه تنفس و موارد دیگر در حد مقدور به این کشور ارسال شد.

تبلور دیپلماسی انرژی با ارائه خدمات و مشاوره‌های فنی و مهندسی

با فعال‌سازی دیپلماسی انرژی در وزارت نفت، ارائه خدمات و مشاوره‌های فنی و مهندسی به کشورهای دوست و همکار به‌عنوان یکی از سیاست‌های وزارت نفت دنبال می‌شود.

 ایران سابقه پیشین قابل‌توجهی در ارائه چنین خدماتی دارد. چنانکه پیش‌تر در جریان آتش‌سوزی تأسیسات نفتی کویت در جریان جنگ عراق با کویت، متخصصان ایرانی نقش برجسته‌ای در مهار آتش‌سوزی‌ چاه‌های نفتی کویت داشتند.

گروه ایرانی همچنین ارائه مشاوره‌های فنی به‌منظور ایمن‌سازی صحنه برای آغاز فعالیت‌های پس از حادثه و بازسازی تأسیسات را در برنامه خود دارد که به‌همین منظور نیاز است ارزیابی‌های لازم از تأسیسات و امکانات نفتی کوبا انجام شود تا فعالیت‌های بازیابی و بازتوانی به‌ویژه برای آتش‌نشانان درگیر عملیات اطفا و سیستم‌های اطفای حریق استفاده شده در جریان عملیات انجام شود.

ارزیابی عملیات و توان آتش‌نشانان و تیم اطفای کشور کوبا به‌عنوان یکی دیگر از مأموریت‌های گروه ایرانی دنبال می‌شود تا نقاط ضعف و قدرت آنها شناسایی شود و برای عملیات‌های مشابه آمادگی لازم را به‌دست آورند که برای این منظور تجربه‌های گروه ایرانی در جریان اطفای تأسیسات در ایران از جمله تجربه در پالایشگاه تهران و پتروشیمی بوعلی به گروه کوبایی منتقل می‌شود.

متخصصان ایرانی حاضر در کوبا اکنون مشغول بازرسی ایمنی تأسیسات و ارائه گزارش درباره نواقص و راهکارهای ارتقای ایمنی و حفاظت از حریق (فعال و غیرفعال) در تأسیسات هستند.

گروه ایرانی بسته پیشنهادی را برای ارائه به مقام‌های نفتی به‌منظور انتقال متخصصان کوبایی به کشور و آموزش آنها در مراکز آموزشی ویژه ایمنی و اطفای حریق و دوره‌های تخصصی تربیت فرمانده میدان آماده کرده است.

از طرف دیگر قرار است مذاکراتی با مقام‌های کوبایی صورت گیرد تا ارائه خدمات مهندسی ایمنی با هدف ایمن‌سازی و ارتقای سطح حفاظت از حریق تأسیسات به‌صورت دوره‌ای از سوی متخصصان ایرانی تداوم داشته باشد.

کد خبر 460648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =