«صنعت نفت» پاسخگو و شفاف است

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد که وزارت نفت دستگاهی قانونمند، پاسخگو و شفاف است.

به گزارش خبرنگار شانا، علی فروزنده امروز (چهارشنبه، ۲۶ مردادماه) در دومین نشست هم‌اندیشی نمایندگان صنعت نفت در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: قاعده‌مندی وزارت نفت در میان دستگاه‌های اجرایی کشور مشهور است، اما چنین تصویری از آن وجود ندارد که یکی از ابزارها برای تغییر این تصویر و تبدیل آن به یکی از پاسخگوترین دستگاه‌های کشور بهره‌مندی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است.

وی افزود: این شفافیت باید به رویه‌ای در مجموعه صنعت نفت تبدیل شود و همه قراردادها و اسناد به‌طور شفاف در اختیار قرار گیرد، زیرا بسیاری از موارد که مُهر محرمانه می‌خورد، می‌تواند محرمانه نباشد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت تأکید کرد: ان‌شاءالله این نشست‌ها سالانه برگزار می‌شود و امید است آمار شفافیت افزوده شود، همچنین نباید از تولید اخبار مرتبط با عملکرد انجام‌شده در این سامانه غفلت کرد.

راه مبنایی مبارزه با فساد، آزادسازی اطلاعات است

حسین انتظامی، دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز در این نشست اظهار کرد: راه مبنایی مبارزه با فساد، آزادسازی اطلاعات است نه بگیر و ببندها، زیرا زمانی که این اطلاعات در اختیار مردم باشد اعتماد مردم به حاکمیت فراهم و سرمایه اجتماعی برای حاکمیت تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: در این شرایط مردم، متخصصان و سمن‌ها بر دستگاه‌های اجرایی نظارت می‌کنند و تفکر سیستمی در جامعه شکل می‌گیرد و از سویی جایگاه کشور در سطح جهانی در حوزه شفافیت بهبود می‌یابد که نتیجه آن افزایش سرمایه‌گذاری خواهد بود.

دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: اگر اطلاعات دستگاه‌های اجرایی بازتاب داده شود بر اساس اطلاعات آزادسازی خود، نقد و بررسی می‌شود، اما اگر اطلاعات ناکافی موجود باشد، نقد هم دقیق نخواهد بود.

انتظامی با تأکید بر حفظ اسناد محرمانه و حریم خصوصی، یادآور شد: با این حال مسائلی که به سلامت عمومی و محیط زیست مربوط می‌شود هیچ‌گاه شامل مُهر محرمانه نمی‌شود.

براساس این گزارش، در این نشست اعلام شد که وزارت نفت رتبه نخست بیشترین اسناد منتشرشده و رتبه نخست بیشترین پاسخگویی به درخواست‌های مردمی در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را در سال ۱۴۰۰ به‌دست آورد.

کد خبر 460750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =