دولت سیزدهم با دیپلماسی قوی تولید و فروش نفت را افزایش داد

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به شرایط نامطلوب تحویلی دولت سیزدهم، گفت: با وجود این شرایط پارسال حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان سود و اصل اوراق تسویه شد و در شرایطی که واردات واکسن را به اف‌ای‌تی‌اف گره زده بودند با دیپلماسی قوی واکسن وارد شد و تولید نفت افزایش یافت.

به گزارش شانا، سیدمسعود میرکاظمی امروز (دوشنبه، ۳۱ مردادماه) در نشست خبری تشریح عملکرد یک ساله دولت که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، گفت: دولت در شرایط مناسب و مطلوبی تحویل گرفته نشد و این موضوع  انجام کارهای اقتصادی را  با چالش‌هایی روبه‌رو کرده بود.

وی با برشمردن وضع کشور در زمان تحویل دولت سیزدهم گفت: خشکسالی تولید را کم کرد، قیمت‌های جهانی افزایش یافت، ذخایر احتیاطی کشور تا ۷۰ درصد زیر خط قرمز آمده بود و نگرانی‌هایی درباره پرداخت حقوق‌ها در زمان تحویل دولت به‌وجود آمده بود، همچنین سقف ۵۴ هزار میلیارد تومانی تنخواه ازسوی دولت گذشته مصرف شده بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: با وجود این شرایط پارسال حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان سود و اصل اوراق تسویه شد و در شرایطی که واردات واکسن را به اف‌ای‌تی‌اف گره زده بودند با دیپلماسی قوی واکسن وارد شد و تولید نفت افزایش یافت.

میرکاظمی اظهار کرد: در سال‌های گذشته ۲۰ درصد از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد در حالی که امسال این رقم به ۴۰ درصد رسیده است. زمانی که لایحه پیشنهاد شد، درخواست ما این بود که ۲۰ درصد به صندوق توسعه واریز شود، اما مقام معظم رهبری به دلایلی تدبیر کردند که ۴۰ درصد به صندوق توسعه ملی واریز شود. انتظار این بود که ۲۰ درصد از مصارف بودجه کسر شود، اما  مصارف کم نشد، از این رو در قسمت‌هایی منابع دیده شده است که احتمال دارد تحقق نیابد که همین موضوع سبب شد صندوق پیشرفت راه‌اندازی نشده و کمک به صندوق مسکن با تأخیر پیش رفت.

وی گفت: زمانی که دولت سیزدهم سر کار آمد از ۸ میلیارد دلار منابع فروش نفت در خارج کشور ۶.۵ میلیارد دلار خرج شده بود و ۱.۵ میلیارد مانده بود. حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار نیاز برای کالاهای اساسی و ذخایر نیاز بود که ذخایر ما ۳۰ درصد زیر خط قرمز قرار داشت. در ابتدای دولت برای پرداخت حقوق کارمندان مشکل داشتیم، اما با این حال از تنخواه بانک مرکزی استفاده نکردیم، زیرا دولت قبل، سقف تنخواه را که ۵۴ همت بود مصرف کرد و این ۵۴ هزار میلیارد تومان ضریب ۸ برابری فزاینده تبدیل به نقدینگی می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره درآمد ناشی از فروش گاز در کشور افزود: منابع تبصره ۱۴ از محل فروش گاز به‌دست می‌آید و مابه‌التفاوت آن برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌رود. در مورد بنزین و گازوئیل هم همین‌طور، اما صادرات نفت و گاز به بودجه اختصاص می‌یابد و صادرات نفتی برای تبصره ۱۴ و هدفمندسازی یارانه‌ها اختصاص می‌یابد که منابع این تبصره هم صرف پرداخت یارانه نقدی، پرداخت غذای سربازان، کمیته امداد، بهزیستی و دیگر مصارف می‌شود.

میرکاظمی تصریح کرد: افزایش مصرف گاز در صنایع کشور سبب افزایش درآمد هدفمندی هم می‌شود. در بخش یارانه دارو و نان هم به‌صورت ریالی پرداخت می‌شود و ارزی که بانک مرکزی برای واردات دارو می‌دهد ارز نیمایی است.

کد خبر 460923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =