۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
  • کد خبر: 461018
پایان تعمیرات اساسی پالایشگاه پنجم پارس جنوبی

مدیر پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که عملیات تعمیرات اساسی امسال این مجموعه از ۲۳ تیرماه طبق برنامه‌ریزی آغاز شد و ۱۷ مردادماه با موفقیت پایان یافت.

به گزارش شانا، محمدشفیع موذنی در این باره گفت: عملیات تعمیرات اساسی امسال پالایشگاه پنجم پارس جنوبی با استفاده از توان و اقدام‌های نوآورانه و بهره‌مندی از قطعات و تجهیزات سازندگان داخل طبق برنامه زمان‌بندی با موفقیت پایان یافت.

وی افزود: برای انجام عملیات تعمیرات اساسی این پالایشگاه در مجموع ۲۶ روز برنامه‌ریزی شده بود که در بازه زمانی ۱۷ روز برای فاز ۱۰ و ۱۶ روز برای فاز ۹ و هفت روز توقف کامل هر دو فاز، برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

مدیر پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: در پروژه تعمیرات اساسی پالایشگاه پنجم مجموعا ۱۸۱۸ آیتم اصلی به‌منظور رفع محدودیت‌های تولید و بازرسی دوره‌ای تجهیزات برای تضمین تولید پایدار به‌ویژه در فصل زمستان و ایمن کردن تجهیزات اصلی، به‌مدت ۲۶ روز ادامه دارد.

موذنی تصریح کرد: عملیات تعمیرات اساسی در فاز ۹ با ۶۵۵  آیتم  به‌مدت ۱۶ روز، فاز ۱۰ با ۵۹۱ آیتم  در سایه همدلی و کار گروهی و رفع موانع تولید پایدار محصولات با ارزش افزوده به‌مدت ۱۷روز و توقف کامل با ۵۷۲ آیتم به‌مدت هفت روز برای تعمیرات پیشگیرانه شبکه توزیع برق پالایشگاه، رفع مشکلات واحدهای یوتیلیتی، تیپ فلر و تعمیرات واحدهای گوگردسازی برنامه‌ریزی شد و با موفقیت و  بالاترین کیفیت به سرانجام رسید.

وی با اشاره به موارد اصلی، مهم و تأثیرگذار بر فرآیند تولیدی و مرتبط با رفع گلوگاه‌های تولید اظهار کرد: تعویض جاذب‌های بسترهای خشک‌کن گاز برای چهار ردیف گازی برای در مجموع هشت بستر، اجرای طرح‌های اصلی ولوهای محصولات پروپان و بوتان، تمیزکاری مسیرهای مبدل COLD BOX، بازرسی و تعمیر پوشش داخلی برج احیا ردیف اول گازی و  ریبویلرهای برج احیا در ردیف‌های اول و دوم گازی واحد بازیافت آمین، تعویض لوپ آمین ردیف سوم گازی با آمین تازه، تعمیر سینی‌های برج شیرین‌سازی پروپان فاز ۹ و اصلاح پوشش داخلی جداکننده دی‌سولفید در واحد ۱۱۳ از مهم‌ترین موارد در این حوزه است. 

مدیر پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: در انجام عملیات تعمیرات اساسی امسال در این پالایشگاه با تکیه بر توان داخلی و استفاده از توان بالای سازندگان با کیفیت داخل در زمینه تأمین کالاهای مورد نیاز به‌ویژه جاذب‌های خشک‌کننده گاز طبیعی و توان ۱۰۰ درصدی نیروی متخصص داخلی گام‌های مهمی برای جهش تولید برداشته شد.

موذنی تأکید کرد: از نقاط مثبت این تعمیرات اساسی راه‌اندازی ردیف دوم گازی ۲۴ ساعت پیش از مهلت تعیین‌شده برای تزریق به صادرات است و  راه‌اندازی ردیف اول گازی ۱۳ ساعت پیش از مهلت مقرر برای تزریق به صادرات بوده است.

وی با بیان اینکه چنین شرایطی سبب تولید ۲۲ میلیون مترمکعب گاز شیرین و تصفیه‌شده، زودتر از مهلت مقرر شده است، گفت: این مهم با همت، تلاش، همدلی و کار مشارکت گروهی تیم‌های بهره‌برداری، تعمیرات، ایمنی و بازرسی رقم خورد و خوشبختانه بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای سبب تولید زودهنگام و تزریق به خط سراسری شد که نقطه قوتی در اهداف و برنامه‌های پالایشگاه و مجتمع قلمداد می‌شود.

کد خبر 461018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =