بهره‌برداری از میدان مشترک سهراب به‌زودی آغاز می‌شود/ بهره‌برداری از پروژه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ تا پایان ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم‌زمان با هفته دولت ضمن اعلام خبرهایی درباره بهره‌برداری از پروژه‌های مهم نفتی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تازه صنعت نفت، از آغاز عملیات بهره‌برداری از میدان مشترک سهراب در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا از اهواز، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (جمعه، چهارم شهریورماه) در آیین رسمی آغاز عملیات اجرایی طرح‌های‌ توسعه‌ای وزارت نفت و افتتاح پروژه‌های مسئولیت اجتماعی با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و هم‌زمان با هفته دولت گفت: به‌زودی عملیات بهره‌برداری از میدان مشترک سهراب در منطقه غرب کارون آغاز خواهد شد.

بهره‌برداری از پروژه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱

وی همچنین از بهره‌برداری پروژه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در منطقه غرب کارون تا پایان امسال خبر داد و گفت: این پروژه که ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز را به‌عنوان خوراک ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ جمع‌آوری می‌کند تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

واگذاری مزایده جمع‌آوری گازهای مشعل منطقه مسجدسلیمان به پیمانکاران ایرانی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از واگذاری مزایده جمع‌آوری گازهای مشعل منطقه مسجدسلیمان به سه پیمانکار داخلی به ارزش ۶۵ میلیون دلار خبر داد و گفت: جمع‌آوری گازهای همراه یکی از مأموریت‌های بسیار مهم شرکت ملی نفت است که همان‌طور که پیش از این به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار گازهای همراه از سوی شرکت بیدبلند خلیج‌فارس جمع‌آوری شده بود و حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز همراه به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار جمع‌آوری می‌شود.

سهم ۷۵ درصدی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از تولید نفت شرکت ملی نفت

خجسته‌مهر با تأکید بر سهم ۷۵ درصدی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از تولید شرکت ملی نفت ایران در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزود: سرمایه‌گذاری در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب حدود ۵.۵ میلیارد دلار است که ۱۶ مخزن گازی گروه خامی را در این شرکت برنامه‌ریزی کردیم که خوراک بخش پائین‌دستی در پتروشیمی‌ها را تأمین خواهد کرد.

وی تأکید کرد: برای اجرای این مأموریت‌های مهم باید حداکثر سهم داخلی را در بخش ساخت و استفاده از توان پیمانکاران داخلی به‌کار گیریم.

تصویب سفارش کالای ۵‌ ساله در شرکت ملی نفت برای استفاده از ظرفیت سازندگان ایرانی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره استفاده از حداکثر ظرفیت بخش داخلی در پروژه‌های این شرکت گفت: با دستور وزیر نفت در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، مصوب کردیم که مجموعه شرکت ملی نفت ایران بتواند سفارش کالای پنج‌ساله به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار را داشته باشد که سهم شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از این رقم ۶۰ درصد خواهد بود.

خجسته‌مهر همچنین از بهره‌برداری چند طرح مهم راهبردی میدان‌های مشترک با حضور وزیر نفت در منطقه ویژه پارس و استان بوشهر در هفته آینده خبر داد و گفت: امروز که در اینجا هستیم با درایت وزیر نفت و دولت سیزدهم، عملیات اجرایی حدود ۹۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه آغاز شد یا به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: ما معتقدیم توسعه میدان‌های نفت و گاز باید همراه با توسعه پایدار و متوازن باشد و مسئولیت‌ اجتماعی نیز باید به طرح‌های سرمایه‌گذاری بالادستی پیوست باشد.

سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری در توسعه فاز دوم میدان‌های یاران شمالی و جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: ارزش سرمایه‌گذاری توسعه فازم دوم میدان‌های مشترک یاران شمالی و جنوبی که عملیات اجرایی آن امروز آغاز می‌شود، ۴۰۰ میلیون دلار است که از همکاری مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و آقای حجازی در شرکت پرشیا برای مشارکت در این پروژه تشکر می‌کنم.

خجسته‌مهر تصریح کرد: عملیات اجرایی میدان مشترک بِلال در شرق میدان گازی پارس جنوبی به ارزش حدود ۴۴۰ میلیون دلار دومین طرح راهبردی بود که امروز عملیات اجرایی آن آغاز و افتتاح شد و از همکارانم در شرکت نفت و گاز پارس و شرکت پتروپارس که در طرح میدان بِلال تلاش کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی بیان کرد: طرح افزایش تولید از میدان نفتی نرگسی که جزو طرح‌های بیست‌وهشت‌گانه مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید است و ۲۳ پروژه عام‌المنفعه به ارزش ۷۰ میلیارد دلار امروز آغاز و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شانا، عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه میدان مشترک یاران، عملیات اجرایی طرح توسعه میدان مشترک نفتی بِلال در خلیج فارس، عملیات اجرایی توسعه و نگهداشت میدان نرگسی در گچساران، عملیات اجرایی طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH) پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس در بهبهان و افتتاح پروژه‌های مسئولیت اجتماعی خوزستان امروز (جمعه، چهارم شهریورماه) با دستور وزیر نفت و به‌صورت ویدیوکنفرانس آغاز شد.

قرارداد فاز دوم طرح توسعه میدان مشترک یاران ۱۰ ساله و طرف قرارداد آن شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا است، ارزش این طرح ۲۲۷ میلیون دلار است و قرار است در طول مدت قرارداد ۳۹.۵ میلیون بشکه نفت اضافی از این میدان تولید شود.

طرح توسعه میدان مشترک بِلال با قراردادی به شرکت پتروپارس واگذار شده است، آغاز این پروژه با حفر چاه توصیفی - اکتشافی طرح توسعه میدان گازی بلال با ارزش ۲۸.۴ میلیون دلار خواهد بود اما اعتبار اجرای کل طرح توسعه میدان بلال ۵۰۰ میلیون دلار است.

طرح توسعه و نگهداشت میدان نرگسی در قراردادی ۴۱ ماهه به شرکت دانا انرژی واگذار شده و در این طرح قرار است روزانه ۶ هزار بشکه نفت در روز تولید شود، اجرای این طرح در طی ۲ سال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار درآمدزایی برای دولت خواهد داشت.

این سه طرح توسعه‌ای از جمله طرح‌های شرکت ملی نفت ایران بودند که امروز با حضور وزیر نفت در خوزستان عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

در طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH) حدود ۷۰۰ هزار تن از محصول پروپان پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به ۶۰۰ هزار تن محصول با ارزش پلی‌پروپیلن تبدیل می‌شود، سرمایه‌گذاری انجام‌شده در اجرای این طرح ۹۵۰ میلیون دلار است.

در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح‌ها وزیر نفت، صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و دیگر مسئولان استانی و مدیران ارشد صنعت نفت نیز حضور داشتند.

کد خبر 461056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =