بلغارستان برای تأمین گاز زمستانی دست به دامان روسیه شد

وزیر موقت انرژی بلغارستان اعلام کرد که مذاکرات برای از سرگیری واردات گاز روسیه اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از صوفیه، راسن هریستوف گفت: بلغارستان آماده مذاکره با روسیه درباره ازسرگیری خرید گاز از گازپروم است که در ماه آوریل متوقف شد.

این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که دولت بلغارستان برای تأمین منابع کافی انرژی به‌منظور گذراندن زمستان وعده داده است.

وزیر موقت انرژی بلغارستان بدون اشاره به زمان آغاز مذاکرات با طرف روس تصریح کرد: این مذاکرات برای تضمین گاز ارزان‌تر برای بلغارستان الزامی است.

هریستوف به خبرنگاران گفت: با توجه به خواسته‌های بخش‌های بازرگانی و اتحادیه‌های کارگری، در واقع، مذاکره با گازپروم برای تأمین انرژی موردنیاز اجتناب‌ناپذیر است.

این کشور اتحادیه اروپا تا آوریل که گازپروم به‌دلیل امتناع دولت پیشین از پرداخت گاز تحویلی به روبل، عرضه به بلغارستان را قطع کرد، بیش از ۹۰ درصد نیاز گازی خود را از روسیه وارد می‌کرد.

قرارداد بلندمدت بلغارستان با گازپروم انتهای سال ۲۰۲۲ میلادی پایان می‌یابد.

هریستوف دولت پیشین بلغارستان را که در ژوئن تنها ۶ ماه پس از روی کار آمدن سقوط کرد، متهم کرد به‌دلیل تنش‌های میان مسکو و کی‌یف به روابط با روسیه آسیب رسانده است.

وی با بیان اینکه انتظار مذاکرات آسان و سریع را ندارد، ادامه داد: گازپروم به‌هیچ‌وجه شرایط بدی ندارد و بدیهی است که ما اکنون باید به آنها مراجعه کنیم، مذاکرات بسیار سخت و بسیار دشوار خواهد بود.

سفیر روسیه در بلغارستان در این باره گفته است که چنانچه اراده سیاسی از سوی صوفیه وجود داشته باشد، تحویل گاز به بلغارستان از سر گرفته می‌شود و پرداخت‌ها باید به روبل باشد.

بلغارستان که اکنون سالانه به حدود ۳ میلیارد مترمکعب گاز نیاز دارد، یک میلیارد مترمکعب گاز در سال از آذربایجان و بقیه را از سایر بازارها تأمین می‌کند.

سازمان‌های تجاری و اتحادیه‌های کارگری بلغارستان معتقدند قیمت‌های بالای گاز به صنایع آسیب می‌زند، از این رو از دولت خواستند تا به‌دنبال راه‌هایی برای از سرگیری واردات گاز روسیه که ارزان‌تر از خرید در بازار آزاد است، باشد.

هریستوف گفت: صوفیه این هفته مذاکرات را با باکو برای افزایش عرضه آذربایجان آغاز می‌کند و درباره تحویل گاز با بازرگانان ترکیه‌ای نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

دولت موقت بلغارستان تصمیم گرفته است که با شرکت گاز آمریکایی چنیر (Cheniere) تنها برای یک محموله گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) در ماه اکتبر قرارداد امضا کند.

کد خبر 461292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =