نفت در آیینه مناسبات مسئولانه اجتماعی

وزارت نفت در مسیر پیشبرد اهداف توسعه‌ای خود، رویکردی مثبت و قابلتوجه را به‌منظور توسعه و عمران مناطق محروم در پیش گرفته است، به‌گونه‌ای که ضمن برنامه‌ریزی برای انجام پروژه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، خدماتی، ورزشی و راه‌سازی، نقشی مؤثر در رونق و شکوفایی اجتماعی و فرهنگی مردم مناطق محروم داشته است.

به گزارش شانا به نقل از نشریه مشعل، نوسازی مدارس، افزایش سرانه فضاهای آموزشی، ورزشی و درمانی، راهسازی، توانمندسازی نیروهای بومی، آب‌رسانی و اجرای پروژه‌های دفع فاضلاب شهری و توسعه منابع طبیعی، از جمله رویکردهای مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران در استان‌های نفت‌خیز و گازخیز به‌شمار می‌رود که به‌ویژه در یک سال اخیر با جدیت و تلاش بیشتری پیگیری و اجرایی شده است.

جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، بر ایفای مسؤولیت‌های اجتماعی صنعت نفت تأکید بسیار داشته است، به‌نحوی‌که بتازگی هم اعلام کرده، در یک سال گذشته بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان از منابع وزارت نفت، به‌ طرح‌های عام‌المنفعه تخصیص داده شده است. آب‌رسانی به‌روستاهایی که با تنش آبی روبه رو هستند، احداث بیمارستان و تأمین تجهیزات بیمارستانی، طرح‌های آموزشی و راهسازی و بهسازی معابر از اهم اقدام‌ها و امکانات وزارت نفت در بخش مسؤولیت‌های اجتماعی است. 

حمایت از کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور و متعاقب آن کمک به مددجویان زیر پوشش این سازمان‌ها هم از دیگر پشتیبانی‌های وزارت نفت در موضوع مهم مسئولیت اجتماعی بوده است. اوجی همچنین سیاست وزارت نفت دولت سیزدهم را اینگونه تبیین می‌کند که ما معتقدیم، مردم عزیز ما باید از نفت بهره لازم را ببرند و منافع حاصل از آن را در سفره خود ببینند. این سیاست وزارت نفت و دولت است و از همه مهم‌تر آنکه این اقدام‌ها برکات بی‌شماری را به کارمان خواهد داد.

از همین روی مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران در چند سال گذشته در مسیر اولویت و ارجحیت مسئولیت‌های اجتماعی توانسته است در مناطق نفت‌خیز اقدام‌های ارزنده‌ای انجام دهد و می‌توان گفت طرح‌ها و برنامه‌های اجراشده، اثری خیره‌کننده بر توسعه پایدار این صنعت، همچنین رضایت مردم، جوامع محلی و پیرامونی در این منطقه گذاشته است.

بر این اساس، از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا نوزدهم مرداد امسال، تعداد ۳۸۶ پروژه به‌تفکیک ۲۰ طرح آموزشی، ۱۲۱ پروژه ورزشی، ۳۱ طرح بهداشتی و درمانی، ۱۶ پروژه راه، ۷ طرح آب‌رسانی و برق‌رسانی، ۱۷۸ طرح‌هادی و ۱۳ طرح خدماتی با اعتباری بالغ بر ۴ هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال اجرایی شده است.

به این منظور مدیریت نظارت بر طرح‌های عمران مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران به مناسبت هفته دولت، گزارشی از عملکرد خود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس و چهارمحال‌ و بختیاری، استان‌هایی که فعالیت‌های نفت در آنها شاخص‌تر از دیگر استان‌ها بوده، ارائه داده است.

خدمات عام‌المنفعه شرکت ملی نفت ایران محدود به این پنج استان نیست؛ همچنین عملکرد اعلام شده در این گزارش، فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران را در برنمی‌گیرد و شرکت‌های تابع نیز هرکدام به نوبه خود اقدام‌های بسیاری را در حیطه فعالیت‌های مسئولیت‌ اجتماعی به ثمر رسانده‌اند یا در دست اقدام دارند که به‌طور مستمر در این زمینه نیز اطلاع‌رسانی می‌شود. آنچه در ادامه می‌آید، تنها بخشی از خدمات سوی شرکت ملی نفت ایران در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی با محور مدیریت نظارت بر طرح‌های عمران مناطق نفت‌خیز است.

بهسازی معابر روستاها

معابر روستاهای دشت آزادگان استان خوزستان به‌منظور توسعه و محرومیت‌زدایی و خدمت به جامعه روستایی در مناطق نفت‌خیز و بهره‌مندی بیشتر روستاییان از امکانات خدماتی و ارتقای کیفیت آسایش با توجه به علاقه‌مندی آنها به سکونت در روستاها و توسعه روستایی با صرف اعتباری افزون بر ۳۰ میلیارد ریال بهسازی و آسفالت شد. این معابر شامل روستاهای بریچیه سفلی، جرگه سیدعلی، جلالیه جنوبی، جلیزی عبدالرضا، سید عزیز و صگورفریح بود که خردادماه امسال پس از بهسازی و آسفالت، به مردم شریف این روستاها تحویل داده شد.

بهسازی معابر روستاهای شهرستان سیروان استان ایلام به‌منظور توسعه، محرومیت‌زدایی، خدمت به جامعه روستایی و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی با صرف اعتباری افزون بر ۲۰ میلیارد ریال انجام شد. این طرح بهسازی شامل آسفالت ۱۴ هزار متر مربع، قیرپاشی و احداث ۲۰۳ متر جوی و جدول در روستاهای سرتنگ، لرینی، اسلامیه و نثارمله ماران بوده که هم‌اکنون تکمیل و به مردم شریف این روستاها تحویل شده است.

مدیریت نظارت بر طرح‌های عمران مناطق نفت‌خیز در آذرماه سال گذشته با اختصاص ۹۰ میلیارد ریال اعتبار معابر ۱۵ روستای دیگر این استان را بهسازی و بازسازی کرد. این معابر در روستاهای تل بردی، جولکی، بیدبلند، شهرک وحدت، کوتک محمد کریم، امیر چراغعلی، امیرعسکر، بنه قیطاس، بنه کریم، تغلی ال عباد، زیر زرد، سرچشمه سفلی، صباحی، عین حماد، قلعه شیخ، شامل زیرسازی و آسفالت به طول هفت هزار و ۵۳۰ متر و به سطح ۵۲ هزار و ۷۱۶ مترمربع با همکاری بنیاد مسکن استان خوزستان تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

 احداث زمین‌های چمن مصنوعی

با توجه به نبود سرانه فضای ورزشی در روستاها و کمک به فعال شدن جوانان و نوجوانان، همچنین توسعه زیرساخت‌های ورزشی، تأمین و ارتقای سلامت مردم، ایجاد و توسعه شور و نشاط اجتماعی، گسترش ورزش در سطوح مختلف جامعه و افزایش سرانه ورزشی در مناطق نفت‌خیز، ۶ پروژه زمین‌چمن مصنوعی در روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد و با صرف اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد ریال، ۱۱ زمین چمن مصنوعی در روستاهای استان هرمزگان با صرف اعتبار ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و ۵ زمین در استان فارس با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال احداث و به سازمان ورزش و جوانان این استان‌ها به‌عنوان دستگاه بهره‌بردار تحویل داده شد.

فضاهای ورزشی در روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد درب کلات شهرستان دنا، روستاهای روشن‌آباد، سرپری، دره‌لبک، شهرستان کهگیلویه، روستای کلاغ‌نشین شهرستان گچساران و روستای اسلام‌آباد دهنو شهرستان چرام احداث شده و چمن‌های مصنوعی در روستاهای استان هرمزگان شامل سرسماد، هرمودر، گوران، شمیل، کهتک، خورلور، دهنو، سرخون، طاشکویه، میمند، برکه و سلطان بوده که تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.

روستای ریگون در شهرستان سپیدان، آشنا در شهرستان خنج، درز در شهرستان لارستان، ده کهنه در شهرستان لامرد و جویجان در شهرستان ممسنی نیز، از جمله روستاهای استان فارس به شمار می‌روند که از سوی نفت به بهره‌برداری رسیده است.

 تکمیل خط انتقال و شبکه توزیع آب در قشم

خط انتقال و شبکه توزیع آب آشامیدنی دو روستای شهرستان قشم به‌منظور پایداری بیشتر و تأمین و توزیع آب آشامیدنی در روستاهایی که پیش از این فاقد شبکه آب‌رسانی بوده‌اند، با صرف اعتبار ۲۸ میلیارد ریالی (اعتبار در نظر گرفته‌شده برای این پروژه افزون بر ۸۵ میلیارد ریال بوده است)، ۱۸ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب آشامیدنی به روستاهای معتمدآباد و نقاشه در شهرستان قشم استان هرمزگان تکمیل و به آبفای استان هرمزگان به‌عنوان دستگاه بهره‌بردار تحویل داده شد. با بهره‌برداری از این پروژه، ۵۰۰ نفر از مردم این روستاها از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند می‌شوند.

احداث مراکز آموزشی

دبستان ۶ کلاسه در روستای سواحل شهرستان عسلویه با صرف اعتبار ۲۷ میلیارد ریالی ساخته و به آموزش و پرورش استان بوشهر تحویل داده شد. این مدرسه در ۷۱۵ متر مربع ساختمان اصلی، ۷۴ متر مربع سرایداری و هزار و ۸۷۷ مترمربع محوطه‌سازی و با هدف آگاه‌سازی افراد جامعه، تأکید بر اهمیت آموزش و ایجاد محیط مناسب برای تحصیل دانش‌آموزان و توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار و تربیت نسلی آگاه احداث شده است.

 اجرای طرح هادی در خوزستان، دهلران و آبدانان

طرح‌هادی در دو روستای وحدت و پتک دیناروند شهرستان دهلران و ۸ روستا و شهر مورموری شهرستان آبدانان با اعتبار ۷۸.۵ میلیارد ریالی شرکت ملی نفت ایران اجرا شد و به بهره‌برداری رسید. طرح ‌هادی در دو روستای وحدت و پتک با اعتباری معادل ۲۰ میلیون و۵۰۰ هزار ریال از محل اعتبارات شرکت ملی نفت ایران- قیر یارانه‌ای اجرا شده است؛ در روستای وحدت برای ۵ هزار و ۲۷۰ مترمربع و در روستای پتک برای ۳ هزار و ۹۰۰ مترمربع آسفالت استفاده شده است. طرح‌هادی در هشت روستا و شهر مورموری نیز با اعتباری بالغ بر ۵۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت ملی نفت ایران انجام شده است. لایه اساس، آسفالت، جدول و دال استفاده شده در این پروژه شامل ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع در وچکبود سفلی، ۴ هزار مترمربع در ژیور، ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع در سیاهگل، ۳ هزار مترمربع در انجیره، ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع در چم کبود، ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع درگل کل سفلی، ۴ هزار مترمربع در ماهوته، ۳ هزار مترمربع در شهر مور موری و ۵۵۰ متر جدول و ۳۰ متر دال در سرپله است.

مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز در دی‌ماه پارسال با اختصاص ۷۶ میلیارد ریال اعتبار و با هدف خدمت به جامعه روستایی در مناطق نفت‌خیز، معابر هفت روستای استان خوزستان را بازسازی و بهسازی کرد. این معابر در روستاهای سرجولکی شهرستان آغاجاری، پیرآباد، تل بردی، شهرک مطهری، لنگر علیا در شهرستان بهبهان، دوکوهک و شهرک شهید رایگانی در شهرستان رامهرمز با همکاری بنیاد مسکن استان خوزستان تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 461371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =