برنامه‌ریزی برای دستیابی به توان ۳ میلیون بشکه‌ای در مناطق نفت‌خیز جنوب

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: هدف‌گذاری امسال این شرکت دستیابی به توان تولید روزانه ۳ میلیون بشکه نفت است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، رامین روغنیان با اشاره به برنامه‌های افزایش تولید، اظهار کرد: در این زمینه برنامه‌ای پنج‌ساله در دو بخش روسطح و زیرسطح تدوین شده است؛ در بخش زیرسطح حفاری چاه‌های نو، تعمیر تعدادی از چاه‌های موجود و حجم بالایی از عملیات ترمیمی درون‌چاهی و در بخش روسطح احداث و توسعه تعدادی از پروژه‌های تأسیساتی برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: برای حمایت از تولیدات داخلی و رفع نیازهای فناورانه مناطق نفت‌خیز جنوب، ۷۵ پروژه فناورانه با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های داخلی امضا شده یا در حال امضاست.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان این‌که هدف نهایی از این برنامه دستیابی به توان تولید ۳ میلیون بشکه در روز است، افزود: مناقصه‌ها بخشی از الزام‌های فوق در حال برگزاری است. اصلی‌ترین چالش‌های تحقق این امر، روند طولانی برگزاری مناقصه‌ها، تعیین برآورد منصفانه با توجه به نرخ تورم، صدور مجوزهای لازم برای تعیین تکلیف برخی پروژه‌ها، کمبود موجودی کالای حفاری، توانمندسازی شرکت ملی حفاری، دسترسی به فناوری‌های روز صنعت نفت، تامین خدمات ترمیم و تامین تلمبه‌های درون چاهی است.

روغنیان با اشاره به اقدام‌های برنامه‌ریزی شده برای رفع این چالش‌ها افزود: با توجه به اینکه بخش مهمی از الزام‌ها تاکنون برآورده نشده، بنابراین برنامه‌های جبرانی تهیه شده است و روزانه در سطح کارشناسی و هفتگی در سطح مدیریت عالی پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در این زمینه در بحث تأمین خدمات ترمیمی فوری بخشی از خدمات تا شهریورماه انجام خواهد شد، همچنین در بحث تأمین کالای حفاری از ظرفیت تهیه اضطراری قسمتی از کالاها مهیا و با تعمیر کالاهای معیوب، بخش دیگر تقاضا تهیه شد.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: هم‌اکنون از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای تأمین خدمات با فناوری نو استفاده می‌کنیم و برنامه‌ریزی برای توسعه این کار در حال انجام است.

روغنیان در بحث تأمین تلمبه‌های مورد نظر شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: مشکلات مالی سازندگان داخلی تلمبه‌ها در ماه گذشته پس از سال‌ها حل شد و ۶ دستگاه تلمبه پس از مدت‌ها وارد شده و در حال ترخیص از گمرک است.

وی با اشاره اقدام‌ها برای خنثی سازی تحریم‌ها گفت: با اتکا به توانمندی داخلی در تأمین خدمات و کالا بخش بزرگی از تحریم‌ها بی‌اثر شده است و در بخش خدمات با فناوری بالاتر در حال همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان این‌که با توانمندسازی شرکت ملی حفاری ایران در صدد خودکفایی در صنعت حفاری هستیم، گفت: در بخش ساخت کالای حفاری حدود ۸۰ درصد از کالاها ساخت داخل شده‌اند.

روغنیان افزود: برای حمایت از تولیدات داخلی و رفع نیازهای فناورانه مناطق نفت‌خیز جنوب، تعداد ۷۵ پروژه فناورانه با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های داخلی امضا شده یا در حال امضاست، از این تعداد، قراردادهای مربوط به ۳۴ پروژه با ارزش تقریبی هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال در حال اجراست.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: افزون بر این، ۴۱ نیاز فناورانه با ارزش تقریبی بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال شناسایی شده که انتظار می‌رود این نیازها تا انتهای سال ۱۴۰۱ به شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های داخلی واگذار شود. عمده نیازهای احصا شده، در زمینه‌های حفاری، بهره‌برداری، خطوط لوله و تأسیسات، مخازن، فرآورش، زمین‌شناسی، مواد شیمیایی و تجهیرات آزمایشگاهی، بازرسی فنی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند.

 روغنیان بیان کرد: نشست‌های مستمر با دانش‌بنیان‌ها در حال برگزاری است و در این زمینه برنامه ریزی‌هایی شده تا تقاضای خدمات مناطق نفت‌خیز جنوب شفاف در اختیار کل فعالان این زمینه قرار گیرد، تاکنون از توان چند شرکت استفاده شده است و وارد مرحله عملیاتی شده‌اند، همچنین نشست‌هایی با دانشگاه‌ها نیز در حال برگزاری است و از توانمندی‌های آنها استفاده شده است.

کد خبر 461389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =