تثبیت یا کاهش؛ گزینه‌های احتمالی تصمیم نشست سپتامبر اوپک‌پلاس

منابع اوپک‌پلاس از تصمیم نشست هفته جاری وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس مبنی بر احتمال تثبیت یا کاهش عرضه نفت خام برای ماه اکتبر خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، سه منبع اوپک‌پلاس گفتند که احتمال دارد ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانتش (اوپک‌پلاس) در نشست روز دوشنبه (۱۴ شهریورماه) سهمیه‌های تولید نفت خود را برای ماه اکتبر بدون تغییر نگه دارند، اگرچه برخی منابع هم از کاهش تولید با هدف تقویت قیمت‌ها سخن می‌گویند.

اوپک‌پلاس در شرایطی که تقاضا وضع چندان مطلوبی ندارد طبق معمول ماهانه به‌صورت ویدیوکنفرانسی گرد هم می‌آیند.

در پی نگرانی از رکود اقتصادی و رکود در غرب قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال از رقم ۱۲۰ دلار در ماه ژوئن اکنون به حدود ۹۵ دلار به ازای هر بشکه رسیده است.

عربستان به‌تازگی در پی افت قیمت‌های جهانی نفت خام از احتمال کاهش تولید با هدف متعادل کردن بازار سخن به میان آورد.

یک منبع اوپک پلاس درباره گفته‌های شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در روز ۲۲ اوت (۳۱ مردادماه) گفت: این یادآوری به بازار است که اوپک هنوز اینجاست و احتمال کاهش تولید وجود دارد.

سیگنال‌های بازار فیزیکی نشان می‌دهد عرضه همچنان محدود است، زیرا بسیاری از کشورهای عضو اوپک کمتر از اهداف تعیین‌شده تولید می‌کنند و دور تازه تحریم‌های غرب علیه مسکو صادرات نفت روسیه را تهدید می‌کند.

روسیه روز جمعه (۱۱ شهریورماه) تکرار کرد که عرضه نفت را به کشورهایی که از پیشنهاد اعمال سقف قیمتی برای محموله‌های نفتی این کشور در پی تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف حمایت کنند، متوقف خواهد کرد.

سه منبع دیگر اوپک پلاس گفتند: وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس بعید است در نشست پیش‌رو تولید را برای ماه اکتبر کاهش دهند.

این منابع همچنین به عواملی مانند عرضه محدود و واکنش سیاسی ناشی از چنین اقدامی در زمان افزایش قیمت انرژی اشاره کردند.

در همین حال، چند منبع اوپک‌پلاس گفتند نتیجه نامشخص است و وزیران نفت و انرژی این ائتلاف می‌توانند آخر هفته با هم مشورت کنند.

کد خبر 461533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =