تبدیل وضعیت بیش از ۳۲ هزار مشمول ایثارگری در حال اجراست

مدیرکل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت گفت: فرآیند استخدامی مشمولان ایثارگری تمام و کمال از سوی این وزارتخانه انجام می‌شود اما اجرای آن با توجه به تعداد زیاد مشمولان زمان‌بر خواهد بود.

تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر وزارت نفت، در سال‌های اخیر همواره یکی از دغدغه‌های این کارکنان بوده است. پیش از این اجرا نشدن متن صریح قانون و اهمال درباره اجرای آن، نارضایتی‌هایی را رقم زده بود. دولت مردمی سیزدهم با رویکردی مسئله‌محور، برای حل این موضوع اقدام کرد و از همه ظرفیت‌های خود برای گره‌گشایی در مسیر اجرای این قانون و انتفاع مشمولان استفاده کرد. در همین زمینه علی ستوده، مدیرکل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت، در گفت‌وگو با خبرنگار شانا به تشریح‌ اقدام‌ها درباره این افراد و ادامه فرآیند در آینده پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به ابلاغ قانون بند (و) ماده (۴۴) قانون برنامه پنجم توسعه در سال ۱۳۹۹ و انجام عمده اقدام‌های مربوط به آن در وزارت نفت با روی کار آمدن دولت سیزدهم، به نظر می‌رسد شناسایی و انجام تشریفات استخدامی مشمولان در مراحل پایانی باشد. لطفاً در این خصوص توضیح دهید.

آغاز به‌کار دولت سیزدهم مصادف شد با هجمه‌ای از مطالبات انباشت‌شده مشمولان که با وجود ابلاغ قانون مربوطه در سال ۱۳۹۹، در دولت قبل اجرایی نشده بود. بر همین اساس فرآیند تبدیل وضعیت کارکنان قرارداد مدت موقت و مدت معین ایثارگر که در زمان برنامه پنجم توسعه دارای قرارداد مستقیم با این وزارتخانه بوده‌اند، با قید فوریت در برنامه اقدام قرار گرفت و پس از جمع‌آوری اطلاعات، صحت‌سنجی و استعلام مدارک ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران و دیگر مراجع ذی‌صلاح و بعد از آن اختصاص سمت سازمانی مناسب، تبدیل وضعیت این دسته از افراد تکمیل شد، یا در مراحل پایانی است. بر این اساس، تاکنون برای ۵ هزار و ۴۰۰ نفر شماره مجوز و کد ردیف استخدامی اختصاص یافته و با پایان تشریفات اداری، برای حدود ۴ هزار نفر نیز تاکنون حکم استخدامی/ پیمانی صادر شده است. درباره افراد باقی مانده نیز مراحل در حال انجام است.

اجرای قانون بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و همچنین بند (و) تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با توجه به تعداد بالای مشمولان، در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

تبدیل وضعیت استخدامی فرزندان ایثارگر از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم است که با اولویت ویژه در دستور کار ارکان اجرایی قرار گرفته است. با ابلاغ قانون بند «د» تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و تمدید آن طی بند «و» تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۱، تاکنون تعداد ۲۶ هزار و ۵۱۷ نفر مشمول استخدام/ تبدیل وضعیت شناسایی شدند که با موافقت وزیر محترم نفت با استخدام این دسته از افراد، کد مجوز استخدامی برای این افراد در سیستم جامع نیروی انسانی صنعت نفت تعریف شد و اکنون استعلام گواهی ایثارگری، معرفی به گزینش و طب صنعتی، اخذ گواهی نداشتن سوءپیشینه کیفری و اختصاص و ایجاد سمت سازمانی به مشمولان در دست اقدام قرار دارد. به ‌محض پایان فرآیندهای مرتبط در رابطه با هر فرد، به قید فوریت حکم پیمانی/ استخدامی صادر می‌شود.

 با توجه به اینکه تعداد مشمولان استخدامی بسیار بالاست، بی‌شک زمان اجرای آن هم طولانی‌تر خواهد بود که این افراد به‌طور حتم از آن آگاه هستند. با این حال چه راهکاری برای کاهش حجم اقدام‌ها و تسهیل تشریفات استخدام در دسترس است؟

بخش منابع انسانی وزارت نفت و شرکت‌های تابع به‌طور قطع شنوای دغدغه‌های مشمولان هستند و با رصد تمامی فرآیندها و گلوگاه‌های کاری به‌منظور تسریع در اجرای قانون تلاش می‌کنند. بر همین اساس، کارگروه‌های تخصصی و جلسه‌های متعدد هم‌اندیشی به‌منظور پایش مستمر تمامی فرآیندها، احصای موانع احتمالی، طراحی فرآیندهای نوین و پیگیری‌های ویژه تشکیل شد و با اجتناب از هرگونه اتلاف وقت، بسیاری از تشریفات استخدامی به موازات هم و با قید فوریت در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس، به‌منظور اقدام‌های گزینشی، مشخصات همه مشمولان بدون در نظر گرفتن سمت سازمانی و تنها بر اساس شرکت محل خدمت فرد (برخلاف رویه‌های معمول)، به هسته‌های گزینش ارسال شد و با به‌کارگیری مصاحبه‌گران جدید ظرفیت اقدام‌های مرتبط افزایش یافت. هم‌زمان با آن، معرفی ذی‌نفعان به مراکز بهداشت و درمان صنعت نفت و در برخی موارد مراکز طب کار و سلامت در استان‌ها در دستور کار قرار گرفت که از این رو ظرفیت پذیرش مراکز سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت برای معاینات بدو استخدام به هزار نفر در روز افزایش داده شد.

استعلام گواهی ایثارگری خانواده رزمندگان تاکنون به چه مقدار انجام شده است؟

درباره خانواده محترم رزمندگان ضمن مکاتبات لازم با فرماندهی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به تفکیک هر استان)، ارتش جمهوری اسلامی ایران و ... فهرست مشمولان به‌همراه گواهی‌های ایثارگری در اختیار مراجع ذکر شده قرار داده شد. در ادامه، با تشکیل کارگروهی برای پیگیری و دریافت استعلام‌ها و اعزام نمایندگان، تاکنون نتایج بررسی گواهی‌های حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از مشمولین اخذ و وضعیت استعلام این افراد در سامانه نیز تعریف شده است. ذی‌نفعان می‌توانند با مراجعه به سامانه از وضع استعلام گواهی مطلع شوند. درباره افراد باقی مانده نیز مراتب به‌طور روزانه در حال پیگیری است.

برخی مشمولان بند «د» درباره اعمال نشدن آخرین مدرک تحصیلی برای اختصاص سمت سازمانی معترض‌اند و خواستار پیگیری مراتب هستند. آیا اقدام‌های انجام‌شده در شرکت‌های تابع سلیقه‌ای بوده است؟

به‌منظور وحدت رویه در نحوه ایجاد سمت سازمانی، الگوی ایجاد سمت سازمانی طراحی و به تمامی شرکت‌های تابعه ابلاغ شده است که طبق این الگو، سمت سازمانی بر اساس نوع و سطح مدارک تحصیلی مشمولان (متناسب با نیاز صنعت نفت) و ماهیت مشاغل تحت تصدی آنها ایجاد شده است و در تناسب با شاخص‌های مزبور، یکی از وضعیت‌های تغییر/ تغییر نیافتن شغل فرد و غنی‌سازی شغل رخ می‌دهد. بر همین اساس طبق مدل ابلاغ‌شده و بخشنامه‌های موجود مبنی بر اعمال آخرین مدرک تحصیلی،  امکان برخوردهای سلیقه‌ای وجود ندارد. با وجود این چنانچه خلاف موضوع ثابت شده باشد، ذی‌نفعان برای پیگیری مراتب به شرکت‌های محل خدمت مراجعه کنند.

آیا برای مشمولان بدو استخدام برنامه‌های آموزشی تدارک دیده شده است؟

به‌منظور آشنایی مشمولان با فعالیت‌های صنعت نفت و آگاهی آنها از مقررات و ضوابط جاری در حوزه منابع انسانی و وظایف و مسئولیت‌های سازمانی محوله، شیوه‌نامه بدو استخدام طراحی شد که بر آن اساس، نیروهای استخدامی جدید در دوره‌های آموزش عمومی، آموزش تخصصی و در صورت ضرورت بازدید از تأسیسات (نظیر تأسیسات آب، برق و بخار و سیستم‌های کنترل و ابزار دقیق) شرکت می‌کنند، البته با توجه به اینکه مشمولان حداکثر پس از سه ماه استخدام رسمی قطعی می‌شوند، تشکیل شورای کارآموزی برای دوره‌های آموزشی بالا ضرورتی ندارد.

در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده است بفرمایید.

با توجه به‌مراتب فوق و امعان نظر به تعداد قابل‌توجه مشمولان (مجموعاً بالغ بر ۳۲ هزار نفر)، به‌طور طبیعی فرآیندهای استخدامی مستلزم زمان هستند، با وجود این با توجه به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر تکریم ایثارگران محترم، مراتب با قید فوریت و پیگیری مستمر در حال اجراست و به‌محض اتمام تشریفات استخدامی هر فرد مشمول، با قید فوریت حکم استخدام/ پیمانی صادر می‌شود. بدیهی است بهره‌مندی از مزایای تکالیف قانونی تبدیل وضعیت ایثارگران، حق ذی‌نفعان و مشمولان است و وزارت نفت در اجرای این تکلیف قانونی درباره همه مشمولان اقدام‌های لازم را اجرا می‌کند.

کد خبر 461612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =