۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
  • کد خبر: 461727
قیمت نفت با کاهش نمادین تولید اوپک‌پلاس کاهشی شد

قیمت نفت در پی تصمیم اعضای اوپک‌پلاس برای کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای عرضه نفت در ماه اکتبر با روندی کاهشی روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، قیمت نفت روز سه‌شنبه کاهش یافت، زیرا توافق اوپک‌پلاس برای کاهش تولید ۱۰۰ هزار بشکه‌ای در روز در ماه اکتبر به‌عنوان حرکتی نمادین برای تقویت قیمت‌ها پس از افت اخیر بازار تلقی شد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت ۳ و ۵۴ دقیقه سه‌شنبه (۱۵ شهریورماه) با ۸۱ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش به ۹۴ دلار و ۹۳ سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با یک دلار و ۷۰ سنت یا ۲ درصد افزایش نسبت به معاملات روز جمعه (۱۱ شهریورماه) ۸۸ دلار و ۵۷ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

بازار بورس نیویورک روز دوشنبه (۱۴ شهریورماه) برای تعطیلات روز کارگر ایالات متحده آمریکا تعطیل بود.

وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس، پس از ابراز نگرانی عربستان و دیگر اعضا درباره کاهش قیمت‌ها از ژوئن با وجود محدودیت عرضه در بازار نفت، تصمیم گرفتند در ماه اکتبر افزایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای برای ماه سپتامبر را بازگردانند.

تحلیلگرانی که انتظار چنین تصمیمی را نداشتند معتقدند تصمیم برای کاهش تولید بیشتر هدفی نمادین داشته است و با توجه به اینکه اوپک‌پلاس کمتر از اهداف تعیین‌شده تولید می‌کرد، تأثیر محدود بر عرضه واقعی خواهد داشت.

وارن پترسون، رئیس راهبرد کالا در آی‌ان‌جی در یادداشتی اعلام کرد: بیشتر تولیدکنندگان نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند و تا حدودی کمتر از جایی که باید باشند، تولید می‌کنند.

نوآ بارت، تحلیلگر انرژی و آب و برق در مؤسسه ژانوس هندرسون اینوسترز در این باره گفت: این تصمیم از نظر سیگنال‌دهی مهم بود، زیرا نشان می‌دهد اوپک‌پلاس تقاضا را به دقت زیر نظر دارد و سعی می‌کند عرضه را برای حفظ کف قیمتی مدیریت کند.

تینا تانگ، تحلیلگر مؤسسه سی‌ام‌سی مارکتز (CMC Markets) در این باره تصریح کرد: چشم‌انداز ضعیف‌تر تقاضای نفت در پی ازسرگیری محدودیت‌ها در بعضی از استان‌های چین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و توافق وزیران دارایی گروه هفت به‌منظور اعمال سقف قیمتی برای صادرات نفت روسیه از دیگر عوامل تأثیر بر بازار نفت هستند.

نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه، (سه‌شنبه، ۱۵ شهریورماه) در مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک به خبرنگاران گفت: در واکنش به تصویب طرح اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه، مسکو نفت بیشتری به آسیا صادر می‌کند.

کد خبر 461727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =