۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
  • کد خبر: 461853
پوتین: دُم گرگ را به یخ زدن محکوم می‌کنیم

رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به طرح سقف قیمتی برای گاز روسیه، با اشاره به افسانه‌ معروف روس اعلام کرد که دُم گرگ را به یخ زدن محکوم می‌کنیم و عرضه انرژی به اروپا متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین در مجمع اقتصادی شهر ولادی‌وستوک روسیه واقع در امتداد سواحل اقیانوس آرام تهدید کرد که با اعمال محدودیت‌های قیمتی برای صادرات نفت و گاز روسیه، مسکو عرضه انرژی را متوقف می‌کند و به غرب هشدار داد مانند دم گرگ در افسانه معروف روسی «منجمد» خواهد شد.

قطع عرضه از روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان و بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان، بازارهای جهانی انرژی را متلاطم خواهد کرد و اقتصاد جهان را با چالش قیمت‌های بالای انرژی روبه‌رو خواهد کرد.

پوتین گفت: طرح اروپا درباره تعیین سقف قیمتی برای گاز روسیه غیرعقلانی است و به افزایش قیمت‌های جهانی و تشدید بحران اقتصادی در اروپا منجر می‌شود.

وزیران دارایی گروه هفت هفته گذشته برنامه‌هایی را به‌منظور اعمال سقف قیمتی برای محموله‌های نفت خام روسیه تصویب کردند.

پوتین گفت: چنانچه غرب به برنامه‌های خود ادامه دهد، روسیه از قراردادهای عرضه کناره‌گیری می‌کند.

وی افزود: آیا تصمیم‌های سیاسی مغایر با قراردادها وجود خواهد داشت؟ بله، اگر با منافع ما در تضاد باشد آنها را اجرا نمی‌کنیم و به هیچ‌وجه محموله‌ای عرضه نمی‌کنیم.

رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: ما گاز، نفت، زغال‌سنگ، نفت حرارتی و هیچ حامل انرژی را عرضه نمی‌کنیم.

اروپا به‌طور معمول حدود ۴۰ درصد گاز و ۳۰ درصد نفت مورد نیازش را از روسیه وارد می‌کند.

روسیه هفته گذشته ضرب‌الاجل ۱۲ شهریورماه را برای ازسرگیری انتقال گاز با خط لوله نورد استریم-۱، یکی از مسیرهای اصلی تأمین گاز به اروپا لغو کرد.

خط لوله نورد استریم-۱ که از زیر دریای بالتیک برای تأمین انرژی آلمان و دیگر بخش‌های اروپا عبور می‌کند، قرار بود پس از سه روز توقف برای تعمیر و نگهداری در ساعت یک بامداد روز شنبه (۱۲ شهریورماه) فعالیت خود را از سر گیرد.

گازپروم ۱۱ شهریورماه اعلام کرد: پس از یافتن نشتی که می‌تواند ایمن بودن این خط لوله گازی را به تعویق بیندازد، دیگر نمی‌تواند یک بازه زمانی برای راه‌اندازی دوباره آن تعیین کند.

مسکو تحریم‌های غرب را دلیل اختلال در عملیات معمول و تعمیر و نگهداری نورد استریم-۱ اعلام کرده است اما اتحادیه اروپا آن را بهانه‌جویی مسکو می‌داند و معتقد است روسیه از گاز به‌عنوان سلاحی اقتصادی برای مقابله‌به‌مثل استفاده می‌کند.

پوتین در این باره گفت: آلمان و کشورهای غربی در توقف فعالیت خط لوله نورد استریم-۱ مقصرند و اوکراین و لهستان به تنهایی تصمیم گرفتند دیگر مسیرهای گازی به اروپا را قطع کنند.

پوتین در تماس تلفنی با آلمان برای بازگرداندن توربین جداگانه برای ایستگاه کمپرسور خط لوله پورتووایا (Portovaya) که به روسیه اجازه می‌دهد عرضه گاز را ازسر گیرد، گفت: فعالیت نورد استریم-۱ اکنون در عمل متوقف است.

وی افزود: یک نشت و احتمال انفجار و خطر آتش‌سوزی وجود دارد. توربین کار نمی‌کند، یک توربین به ما بدهید و ما از فردایش فعالیت نورد استریم-۱ را از سر می‌گیریم، اما غربی‌ها در اختیار ما نمی‌گذارند.

مسکو اعلام کرده است پیش از تحویل توربین پس از تعمیر و نگهداری به اسنادی معتبر نیاز دارد، اما آلمان اذعان دارد که این توربین آماده بازگرداندن است.

کد خبر 461853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =