۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
  • کد خبر: 461863
عقب‌نشینی اروپا از طرح سقف قیمتی برای گاز روسیه

وزیران انرژی اتحادیه اروپا در نشستی اضطراری برای تصمیم‌گیری درباره اعمال سقف قیمتی برای گاز روسیه با این طرح مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ازبروکسل، وزیران انرژی اتحادیه اروپا روز جمعه (۱۸ شهریورماه) ضمن مخالفت با طرح اعمال سقف قیمتی برای گاز روسیه، این اتحادیه را موظف کردند در چند روز پیش‌نویسی را برای محدود کردن درآمد تولیدکنندگان شرکت‌های انرژی با خوراکی غیر از گاز طبیعی و کمک به شرکت‌های تولید برق تهیه کند.

در حالی که اعضای اتحادیه اروپا در برابر افزایش قیمت‌های انرژی که تورم در سراسر قاره سبز را به بالاترین حد خود رسانده است، به‌دنبال محافظت از شهروندانشان هستند، وزیران انرژی این اتحادیه از پیشنهاد محدود کردن قیمت گاز روسیه عقب‌نشینی کردند.

وزیران انرژی اتحادیه اروپا در نشستی اضطراری در بروکسل در عوض از کمیسیون اروپا خواستند سقف قیمت گاز گسترده‌تری را پیشنهاد کند.

کشورهای اتحادیه اروپا همچنین از پیشنهاد اجرایی مبنی بر ارائه وجوه اضطراری به شرکت‌های تولید برق حمایت کردند و کمیسیون را موظف کردند چنین اقدام‌هایی را به‌کار گیرد.

خشایار فرمانبر، وزیر انرژی سوئد در حالی که دیگر وزیران انرژی این اتحادیه نگران تأثیر قیمت‌های بالای انرژی بر خانوارها و مشاغل هستند، گفت: همه برای یافتن راه‌حل عجله دارند.

طرح پیشنهادی از سوی بعضی اعضای اتحادیه اروپا که هنوز اجرا نشده است، سبب می‌شود دولت‌ها درآمدهای مازاد ناشی از نیروگاه‌های بادی، هسته‌ای و زغال‌سنگ را که اکنون می‌توانند برق تولیدی خود را با قیمت‌هایی بی‌سابقه برمبنای قیمت گاز بفروشند، کاهش دهند و از این پول برای کاهش صورت‌حساب‌های شهروندان استفاده کنند.

بر اساس تصمیم‌های این نشست، شرکت‌های سوخت فسیلی نیز باید «سهم همبستگی» بپردازند.

ایمون رایان، وزیر محیط زیست ایرلند درباره توصیه‌های کمیسیون گفت: برداشتن بعضی از این سودهای اضافی و پرداخت آن به شهروندان کاری منطقی است.

این پیشنهادها قرار است روز سه‌شنبه (۲۲ شهریورماه) رونمایی شوند.

 جوزف سیکلا، وزیر صنعت چک هم در این باره گفت: وزیران انرژی ممکن است اواخر این ماه نشست اضطراری دیگری برای مذاکره و تصویب برنامه‌های نهایی برگزار کنند.

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان هم  تصریح کرد: گر محدودیت‌های قیمتی به‌طور انحصاری  بر گاز روسیه اعمال شود، آشکارا به قطع فوری گاز از سوی این کشور منجر می‌شود.

روبرتو سینگولانی، وزیر انتقال محیط زیستی ایتالیا نیز اعلام کرد: ۱۵ کشور اتحادیه اروپا به نفع یک سقف قیمتی تعمیم‌یافته برای کل واردات گاز صحبت کردند، اما کشورهایی از جمله هلند تردید داشتند.

هانس ویجلبریف، وزیر امور خارجه هلند در صنایع استخراجی به خبرنگاران گفت: من نمی‌توانم بگویم حمایت گسترده‌ای از سقف قیمتی برای گاز روسیه وجود دارد.

کمیسیون اروپا هشدار داد که محدود کردن قیمت گاز طبیعی در اروپا می‌تواند خطر انحراف آن به مناطق دیگر را به همراه داشته باشد و اروپا را از سوخت مورد نیاز محروم کند.

کادری سیمسون، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: ما باید مراقب باشیم امنیت عرضه خود را به خطر نیندازیم.

اتحادیه اروپا در فهرستی از اقدام‌های پیشنهادی پیش از نشست روز جمعه، سقف کلی قیمت گاز را درج نکرده بود.

کد خبر 461863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =