اروپا خواستار پایبندی مسکو به قراردادهای انرژی شد/ خرید مشترک انرژی راهکار اروپا برای مقابله با بحران

کمیسیونر اقتصادی اتحادیه اروپا ضمن درخواست از روسیه برای پایبندی به قراردادهای حوزه انرژی، خواستار پیوستن کشورهای غیراروپایی به طرح سقف قیمتی برای نفت و گاز روسیه شد و خرید مشترک انرژی را راهکاری برای مقابله با بحران قلمداد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سرنوبیو، پائولو جنتیلونی روز شنبه (۱۲ شهریورماه) در حاشیه مجمع اَمبروستی (Ambrosetti) در شمال ایتالیا گفت: اتحادیه اروپا از روسیه انتظار دارد به قراردادهای موجود در حوزه انرژی احترام بگذارد، اما در عین حال برای مواجهه با چالش در این زمینه آماده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره توقف فعالیت خط لوله گاز نورد استریم-۱ به خبرنگاران گفت: ما از تصمیم‌های کرمیلن واهمه‌ای نداریم و از آنها می‌خواهیم به معاهده‌ها پایبند باشند، اما اگر خلافش رخ دهد، آماده واکنش هستیم.

کمیسیونر اقتصادی اتحادیه اروپا این سخنان را پس از لغو ضرب‌الاجل روز شنبه روسیه برای ازسرگیری انتقال گاز با خط لوله نورد استریم-ا، مسیر اصلی عرضه گاز به آلمان، مطرح کرد. این موضوع سبب تعمیق مشکلات اروپا در تأمین سوخت زمستانی می‌شود.

جنتیلونی با اشاره به سطح بالای ذخیره‌سازی گاز در سراسر اتحادیه اروپا و برنامه‌های مدیریت مصرف انرژی گفت: اقدام‌ها برای کمک به قبوض بالای مصرف‌کنندگان هدفمند باشد و سطوح بدهی بالاتر را شامل نشود.

وی افزود: ممکن است دیگر کشورها به طرح اعمال سقف قیمتی برای محموله‌های نفت خام روسیه که روز جمعه (۱۱ شهریورماه) از سوی وزیران دارایی گروه هفت (G۷) تصویب شد، بپیوندند.

کمیسیونر اقتصادی اتحادیه اروپا با اشاره به فراخوان گروه هفت که روز جمعه برگزار شد، گفت: ما درباره چگونگی ایجاد ائتلافی گسترده‌تر بحث کردیم.

تورم اروپا امسال به اوج می‌رسد

جنتولینی با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت حتی با نداشتن امضای رسمی این توافق به نفع کشورها خواهد بود، گفت: مطمئنم کشورهایی مانند استرالیا و کره‌ جنوبی می‌توانند علاقه‌مند پیوستن به این ائتلاف باشند.

وی ادامه داد: اگر تدابیر اندیشیده‌شده برای محدود کردن قیمت نفت و گاز روسیه مؤثر واقع شود، باید منتظر کاهش تورم اروپا در سال ۲۰۲۳ بود.

کمیسیونر اقتصادی اتحادیه اروپا همچنین در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ تأکید کرد که معتقد است ابتکارهای هماهنگ گروه هفت و کمیسیون اروپا به‌تدریج تورم را کاهش خواهد داد.

جنتولینی گفت: افزایش قیمت انرژی با افزایش ۴۰ درصدی شاخص قیمت‌ مصرف‌کننده همراه بوده است.

وی افزود: البته نمی‌گویم که این رقم به دو سال پیش برمی‌گردد، اما به اوج می‌رسد و احتمالاً سال آینده میلادی روند کاهشی را آغاز خواهد کرد.

این ارزیابی با نظرسنجی ماه ژوئیه بانک مرکزی اروپا از پیش‌بینی‌کنندگان، که پیش از آخرین دور افزایش قیمت انرژی تهیه شده بود، مطابقت دارد، به‌طوری که نشان می‌دهد تورم منطقه یورو در سال ۲۰۲۳ میلادی و بیشتر در سال ۲۰۲۴ میلادی کاهش می‌یابد.

کمیسیونر اقتصادی اتحادیه اروپا که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ نخست‌وزیر و پیش‌تر وزیر امور خارجه ایتالیا بوده است، گفت: اروپا می‌تواند با تمرکز بر خرید مشترک به‌عنوان گامی رو به جلو و کلیدی، کار بیشتری برای کاهش بحران انرژی انجام دهد.

جنتولینی تصریح کرد: با این حال، طراحی راهبردی مشترک برای خرید انرژی آسان نیست زیرا نفت و گاز مانند واکسن نیست و قراردادهایی پرشمار و طولانی‌مدت بین هر یک از کشورهای عضو با شرکت‌های بزرگ انرژی امضا شده است.

کد خبر 461595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =