آمادگی ایران برای جذب سرمایه‌ فعالان اقتصادی روسیه در بخش نفت و گاز

وزیر نفت از آمادگی دولت ایران برای جذب سرمایه‌ فعالان اقتصادی روسیه در بخش نفت و گاز، مشارکت در میدان‌ها، سوآپ فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، جواد اوجی شامگاه پنجشنبه (۱۴ مهرماه) در نشست هم‌اندیشی با ۱۰۰ نفر از فعالان اقتصادی فدراسیون روسیه که در حاشیه دومین همایش اقتصادی خزر برگزار شد به تفاهم‌نامه‌های موجود به ارزش ۴۰ میلیارد دلار میان دو کشور ایران و روسیه اشاره و اظهار کرد: دولت ایران برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی روسیه در بخش نفت و گاز، مشارکت در میدان‌ها، سوآپ فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی آماده است. 

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در این نشست، ایجاد مناطق آزاد را یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها دانست و گفت: نباید به حجم مبادلات فعلی در منطقه آزاد آستاراخان اکتفا شود، بلکه باید برنامه‌ای جامع طراحی و زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی فراهم شود.

وی افزود: باید از ظرفیت‌های موجود نظیر همایش اقتصادی خزر، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا به‌نحوی استفاده کنیم که مردم کشورهای منطقه از این فرصت‌ها منتفع شوند، همچنین سیاست‌گذاران هرچقدر هم که خوب کار کنند تا زمانی که فعالان اقتصادی پای کار نباشند شاهد رشد و توسعه نخواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: فعالان اقتصادی ایران و روسیه باید سقف پروازی خود را بسیار بالاتر از سطح کنونی در نظر گیرند و با شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های متقابل، همچنین تبادل هیئت‌های اقتصادی و تجاری، سطح روابط فی‌مابین و حجم مبادلات تجاری را ارتقا دهند.

در این نشست که کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، وزیران امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز حضور داشتند، فعالان اقتصادی حاضر که تعدادشان به حدود ۱۰۰ نفر می‌رسید، از پیشنهاد معاون اول رئیس‌جمهوری در همایش اقتصادی خزر درباره ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک در میان کشورهای ساحلی، استقبال کردند و آمادگی خود را برای حمایت از این پیشنهاد ابراز داشتند.

کد خبر 462701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =