روسیه شریک راهبردی ایران در حوزه‌ انرژی است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه همکاری‌ ایران و روسیه در حوزه نفت و گاز می‌تواند تولید کشور در این بخش را افزایش دهد، گفت: روسیه شریک راهبردی ایران در بخش‌های مختلف انرژی است.

حسین حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه همکاری‌های سازنده‌ای در حوزه انرژی بین ایران و روسیه ایجاد شده است، گفت: روسیه می‌تواند در توسعه میدان‌های نفت و گاز به ایران کمک کند، همچنین همکاری‌ها در این بخش می‌تواند تولید نفت و گاز کشور را افزایش دهد.

وی با تأکید بر اینکه قراردادهای میان دو کشور باید سریع‌تر اجرایی شود، افزود: همکاری‌های گازی ایران و روسیه مثبت ارزیابی می‌شود. روسیه شریک راهبردی ایران در حوزه‌های انرژی است، روسیه به‌عنوان یک صادرکننده بزرگ گاز در دنیا شناخته می‌شود، از این رو ایران باید با هوشیاری بیشتری از این ظرفیت استفاده کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: فعال شدن دیپلماسی انرژی و منطقه‌ای برای توسعه صنعت نفت و گاز ما بسیار راهگشاست، همچنین معتقدم اگر همکاری با کشورهایی همسایه نیز بیش از این افزایش یابد به افزایش صادرات نفت و تحول صنعت نفت کمک خواهد کرد.

حسین‌زاده اظهار کرد: روند مذاکرات تیم دیپلماسی انرژی ایران با کشورهای پرنفوذ بازار انرژی و همسایگان نویدبخش دستاوردهایی بزرگ در این عرصه خواهد بود.

در همین حال، جواد اوجی شامگاه پنجشنبه هفته گذشته (۱۴ مهرماه) در نشست هم‌اندیشی با ۱۰۰ نفر از فعالان اقتصادی فدراسیون روسیه که در حاشیه دومین همایش اقتصادی خزر برگزار شد به تفاهم‌نامه‌های موجود به ارزش ۴۰ میلیارد دلار میان دو کشور ایران و روسیه اشاره و اظهار کرده بود: دولت ایران برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی روسیه در بخش نفت و گاز، مشارکت در میدان‌ها، سوآپ فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی آماده است.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در این نشست، ایجاد مناطق آزاد را یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها دانسته و گفته بود: نباید به حجم مبادلات فعلی در منطقه آزاد آستاراخان اکتفا شود، بلکه باید برنامه‌ای جامع طراحی و زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی فراهم شود.

وی ادامه داده بود: باید از ظرفیت‌های موجود نظیر همایش اقتصادی خزر، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا به‌نحوی استفاده کنیم که مردم کشورهای منطقه از این فرصت‌ها منتفع شوند، همچنین سیاست‌گذاران هرچقدر هم که خوب کار کنند تا زمانی که فعالان اقتصادی پای کار نباشند شاهد رشد و توسعه نخواهیم بود.

وزیر نفت طی گفت‌وگویی همکاری ایران و روسیه در میدان‌های پارس شمالی، کیش و  فشارافزایی میدان پارس جنوبی را موضوعی مهم برشمرد و اظهار کرده بود: در زمینه صادرات گاز به پاکستان و عمان نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم و احداث خط لوله صادرات به این دو کشور همسایه به‌صورت مشترک بین تهران و مسکو انجام خواهد شد.

اوجی با اشاره به سوآپ فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین در دریای خزر و نیز تهاتر اقلام غیرنفتی با نفت گفته بود: دو کشور قادرند تا ۱۰ میلیون تن سوآپ فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی داشته باشند که خوشبختانه تأسیسات زیربنایی آن وجود دارد.

وی همکاری ایران با کشورهای حوزه خزر در موضوع نفت و گاز و انرژی را راهبردی خواهند و افزود: قطع گاز صادرات روسیه به اروپا و تغییر شرایط بین‌المللی سبب شده تا ایران بتواند پل انتقال فرآورده‌های نفتی و گازی روسیه به دیگر کشورها باشد و به قطب گازی منطقه تبدیل شود.

کد خبر 462736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =