اولویتی ضروری‌تر از جبران ناترازی گاز وجود ندارد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اگر نفت و ارزآوری آن نباشد جایی با عنوان صندوق توسعه نیز وجود نخواهد داشت، گفت: امروز هیچ اولویتی برای کشور ضروری‌تر از جبران ناترازی گاز نیست.

به گزارش خبرنگار شانا، فریدون حسنوند در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور اظهار کرد: مسائلی مانند ناترازی گاز بحثی نیست که تنها در کمیسیون انرژی مطرح شده باشد، بلکه به‌عنوان اولویت کشور تعریف شده، موارد مطرح‌شده در برنامه‌های توسعه، تأکیدهای مقام معظم رهبری، قوانین بودجه و مصوبه‌های شورای‌عالی امنیت ملی و سفر رئیس مجلس به استان‌های نفت‌خیز منجر به تهیه گزارش در این زمینه شده است.

وی افزود: نبود سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته و تحریم جدی حوزه صنعت نفت و نبود منابع مالی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی منجر شده است که کشور با شرایط ناترازی روبه‌رو شود، اگر مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ و پس از آن فکر جدی نکند با بحران‌های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی بیش از پیش روبه‌رو خواهیم شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: یکی از آثار موضوع ناترازی به‌طور مستقیم در حوزه نیروگاه‌های برقی است، نیروگاه‌های برقی چه در تابستان و چه در زمستان با کاهش تأمین سوخت روبه‌رو هستند، در زمستان پارسال حدود ۱۹۰ میلیون مترمکعب کاهش و ناترازی گاز داشتیم. پیش‌بینی ما افزایش هشت درصدی این آمار در زمستان است که معادل بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب کاهش گاز خواهد بود.

حسنوند اعلام کرد: نیروگاه‌های برق‌آبی کشور که حدود ۱۲ هزار مگاوات تولید برق دارند و بیشتر در استان خوزستان فعال هستند، به‌دلیل خشکسالی‌ها تقریباً همه آنها از مدار تولید برق خارج شده‌اند و امروز تعطیل هستند. یعنی مضاف بر ناترازی و نبود تأمین سوخت نیروگاه‌ها با مشکل نیروگاه‌های برق‌آبی نیز روبه‌رو هستیم.

وی اظهار کرد: آنچه سازمان برنامه ‌و بودجه، وزارت نفت و کمیسیون انرژی مجلس بر اساس بررسی‌ها به آن دست یافته نیاز به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت گاز است که باید در هشت سال انجام شود.

اذعان همه مسئولان کشور به ناترازی گاز و آثارش

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: همه مسئولان کشور به ناترازی و آثار منفی آن اذعان دارند. ناترازی گاز، تعطیلی کارخانه‌ها را در تابستان و زمستان به‌دنبال دارد. تعطیلی کارخانجات، بیکاری کارکنان، نبود تولید، نبود صادرات و ارزآوری را به‌دنبال دارد و در عمل زنجیره‌ای از موضوع‌های امنیتی، سیاسی و اجتماعی خود را در ناترازی‌ها نشان می‌دهد.

حسنوند گفت: یکی دیگر از مسائل طرح جمع‌آوری گازهای همراه است. هر مشعلی که خاموش شود به مقدار دو مجتمع عسلویه برای ما تأمین گاز می‌کند که حدود ۵۰ میلیون مترمکعب می‌شود. موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه آمده، اما نتایجی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد، اجرای سیاست‌های تشویقی برای مشترکان کم‌مصرف است، افزود: کمیسیون انرژی در این باره چند پیشنهاد دیگر نیز دارد، یکی از پیشنهادها تخصیص ۵ درصد از کل درآمدهای نفتی به توسعه زیرساخت‌های این حوزه است، اما امروز هیچ اولویتی برای کشور ضروری‌تر از جبران ناترازی گاز نیست، در برنامه هفتم توسعه و بودجه آینده نیز باید حداقل ۵ درصد از درآمدهای نفتی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز اختصاص داده شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر نفت و ارزآوری آن نباشد چیزی به‌عنوان صندوق توسعه نیز وجود نخواهد داشت، تنها جایی که سهمی از درآمدهای صندوق توسعه ندارد وزارت نفت و وزارت نیروست، مجلس شورای اسلامی در بودجه آینده سهمی از این صندوق حداقل ۳۰ درصد برای مجموعه صنعت نفت و گاز اختصاص دهد.

حسنوند اظهار کرد: در نشست سران قوا موضوع ناترازی‌ها مطرح شود تا همه قوا بدانند ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت مدیریت نشدن، به بحران‌های امنیتی تبدیل می‌شوند.

کد خبر 463181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =