ارزآوری ۴ میلیارد دلاری هلدینگ خلیج‌فارس/ اجرای ۲۸ پروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از ارزآوری حدود ۴ میلیارد دلاری این شرکت از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: این شرکت ۲۸ پروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در حال اجرا دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالعلی علی‌عسکری امروز (چهارشنبه، ۲۷ مهرماه) در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، این هلدینگ را یک شرکت توسعه‌گرا عنوان و اظهار کرد: هلدینگ خلیج فارس تنها شرکت حوزه پتروشیمی به‌شمار می‌رود که در تراز جهانی مطرح است و رتبه سی‌وهفتم این شرکت در میان ۱۰۰ شرکت شیمیایی برتر دنیا با ۱۴ رتبه رشد به جایگاه بیست‌وسوم ارتقا یافته است.

وی با اشاره به اهمیت صنعت پتروشیمی به‌عنوان یکی از مزیت‌های ملی افزود: این صنعت می‌تواند با ایجاد تحول در تولیدات و توسعه صنایع پایین‌دستی ارزش‌های فراوانی را با وجود تحریم‌ها برای کشور فراهم کند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به نشست روز گذشته با سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در این نشست اعلام شد پتروشیمی‌های کشور از ابتدای امسال نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته‌اند که از این مقدار حدود ۴ میلیارد دلار فروش ارزی هلدینگ خلیج فارس از ابتدای سال تاکنون بوده است.

بیش از ۸ درصد رشد در تولید محصولات

علی‌عسکری با بیان اینکه تولید سالانه محصولات پتروشیمی در هلدینگ خلیج فارس از ۲۰.۵ میلیون تن در سال منتهی به ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰ با ۸.۲ درصد رشد به ۲۲.۲ میلیون تن با همان تعداد مجتمع رسیده است، ادامه داد: مبلغ فروش تجمیعی این شرکت نیز در دوره یادشده از ۱۶۵ هزار میلیارد تومان با ۸۶ درصد رشد به ۳۰۷ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه سود تلفیقی سالانه هلدینگ خلیج فارس با ۴۱ درصد رشد از ۶۷.۴ هزار میلیارد تومان در ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰ به ۹۴.۸ هزار میلیارد تومان در ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ رسیده است، ادامه داد: سود شرکت اصلی نیز از ۳۸.۷ هزار میلیارد تومان با ۴۴ درصد رشد به ۵۵.۸ هزار میلیارد تومان صعود داشته است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اظهار کرد: ارزش صادرات محصولات پتروشیمی این شرکت با ۸۷ درصد رشد از ۲.۷۸ میلیارد دلار به ۵.۲ میلیارد دلار در سال مالی منتهی به ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ رسیده است.

به گفته علی‌عسکری، جایگاه دوم منطقه، رتبه دوم بیشترین حاشیه سود عملیاتی، رتبه هفتم بیشترین افزایش فروش و رتبه هفتم بیشترین حاشیه سود خالص به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اختصاص دارد.

اجرای ۲۸ پروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار

وی به ۲۸ پروژه در دست اجرا به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد و افزود: این پروژه‌ها شامل ۱۲ پروژه عظیم و اصلی، هشت پروژه بین‌مجتمعی و هشت پروژه در پترول است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پروژه‌های پالایش گاز یادآوران خلیج فارس، پتروشیمی هنگام، پتروشیمی گچساران، پتروشیمی آپادانا خلیج فارس، صنایع پتروشیمی دهدشت، بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل، صنایع پلیمر گچساران، پتروشیمی ابن‌سینا اندیمشک، PDH/PP پتروشیمی پارس، PDH/PP پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، پتروشیمی الماس ماهشهر و پتروشیمی هرمز خلیج فارس را ۱۲ طرح بزرگ این شرکت برشمرد.

علی‌عسکری ادامه داد: هشت پروژه بین‌مجتمعی نیز شامل طرح بازسازی واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا، طرح‌های تصفیه‌خانه مرکزی، بازیافت اتان و کلرآلکالی پتروشیمی بندرامام، طرح HYCO پتروشیمی کارون، طرح SSP پتروشیمی شهید تندگویان، طرح‌های شیرین‌سازی برش سنگین و بازیابی گازهای مشعل پتروشیمی نوری است.

حرکت به سمت پایین‌دست

وی ایجاد پارک‌های صنایع تکمیلی را از راهبردهای اصلی هلدینگ خلیج فارس در اجرای طرح‌های ارزش‌آفرین دانست و گفت: این شرکت پارک‌های پایین‌دستی کشورهای آلمان، چین، کره جنوبی، سنگاپور و آمریکا را بررسی کرده و برنامه و طرح‌های ارزشمندی در حوزه صنایع پایین‌دستی در حال انجام مطالعه و امکان‌سنجی است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز را از دیگر سیاست‌های کلان این شرکت برای تأمین خوراک پایدار دانست و اظهار کرد: در این مسیر، توسعه فاز ۲ میدان گازی تنگه بیجار با هدف تأمین خوراک پتروشیمی ایلام در مرحله نهایی‌سازی قیمت‌ها و انتخاب مدل قراردادی، میدان مارون خامی به‌منظور تأمین خوراک بیدبلند خلیج فارس و بندر امام در مرحله تهیه پروپوزال، تکمیل مطالعات و کشف قیمت و انتخاب نوع قرارداد و خطوط انتقال گازهای مشعل میدان دارخوین و غرب کارون نیز برای تأمین خوراک پالایشگاه گاز یادآوران در مرحله دریافت مجوز از هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران است.

۷۰ درصد پروژه‌ها ایرانی است

علی‌عسکری با اشاره به امضای بیش از هزار تفاهم‌نامه و قرارداد ساخت داخل از سوی هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: حدود ۷۰ درصد پروژهای این شرکت ایرانی است و با اتکا به ظرفیت ساخت داخل در حال انجام است.

وی اظهار کرد: مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث پتروپالایشگاه‌ها، طرح مایع‌سازی گاز طبیعی (LNG) و سرمایه‌گذاری برون‌مرزی در حوزه پالایشگاه و پتروشیمی از جمله اقدام‌هایی است که به‌عنوان پروژه‌های ویژه در دستور کار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، برنامه‌ریزی برای استفاده حداکثری از ظرفیت صندوق توسعه ملی، تعامل و توسعه همکاری با بانک‌ها، استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی در بازار سرمایه، طراحی صندوق پروژه، استفاده از توانمندی‌های شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس و بنیان‌گذاری «گروه مالی» هلدینگ خلیج فارس را از جمله سیاست‌های تأمین مالی ۱۵ میلیارددلار پروژه تعریف‌شده در این شرکت اعلام کرد.

علی‌عسکری اظهار امیدواری کرد که سه پروژه پالایش گاز یادآوران خلیج فارس، پتروشیمی گچساران و واحد آمونیاک هنگام تا پایان امسال راه‌اندازی خواهند شد.

کد خبر 463288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =