احتمال تثبیت پیش‌بینی اوپک درباره رشد بلندمدت تقاضای نفت

دو منبع آگاه از احتمال تغییر نیافتن پیش‌بینی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر رشد تقاضای نفت جهان در ۱۰ سال آینده خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع آگاه روز جمعه (ششم آبان‌ماه) اعلام کردند که با وجود استفاده رو به‌ رشد از انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای برقی، انتظار می‌رود اوپک در گزارش چشم‌انداز جهانی نفت پیش‌بینی خود را مبنی بر رشد تقاضای نفت جهان در ۱۰ سال آینده تغییر ندهد.

اوپک در نظر دارد روز دوشنبه ۳۱ اکتبر (نهم آبان‌ماه) در گزارش چشم‌انداز جهانی نفت ۲۰۲۲ (WOO) پیش‌بینی خود را درباره رشد بلندمدت تقاضای نفت به‌روزسانی کند. گزارش سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد تقاضای نفت پس از سال ۲۰۳۵ به ثبات خواهد رسید.

رشد تقاضای نفت در بیش از ۱۰ سال آینده پیشرفتی برای تولیدکنندگان و اوپک محسوب می‌شود؛ سازمانی که ۱۳ عضو آن به درآمد نفتی وابسته هستند. رشد بلندمدت نفت همچنین ادامه سرمایه‌گذاری در عرضه‌های جدید را توجیه می‌کند. مصرف‌کنندگان و دولت‌هایی که در تلاش برای کاهش مصرف نفت به‌منظور مقابله با تغییرات آب‌وهوایی هستند از این رویداد خوشحال نخواهند شد.

اوپک در سال ۲۰۲۰ هم‌زمان با کاهش تقاضای نفت به‌دنبال همه‌گیری جهانی کرونا، چشم‌انداز خود را تغییر داد و اعلام کرد سرانجام پس از سال‌ها، پیش‌بینی مبنی بر افزایش مصرف، چشم‌انداز خود را کاهش می‌دهد.

یکی از منابع اوپک اعلام کرد: این پیش‌بینی از نظر تقاضا همانند سال گذشته است. به گفته منبع دیگر، اوپک بازه زمانی برای برقراری ثبات در تقاضا ارائه نکرده است.

سایر پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند تقاضای نفت زودتر از این زمان به اوج خود می‌رسد. شرکت توتال‌انرژیز پیش‌بینی کرده است که اوج تقاضای نفت پیش از سال ۲۰۳۰ رخ خواهد داد.

یکی دیگر از منابع اوپک گفت: درگیری‌های روسیه و اوکراین که قیمت نفت و گاز را افزایش داده و بحران انرژی ایجاد کرده نیز ممکن است همانند تداوم بهبود همه‌گیری کرونا، به‌دلیل تغییر در سوخت مصرفی تقاضای نفت را در کوتاه‌مدت افزایش دهد.

به گفته این منبع، پیش‌بینی می‌شود نفت و گاز تا اواسط قرن کنونی همچنان سوخت غالب در ترکیب انرژی جهان باقی بمانند.

نخستین گزارش چشم‌انداز جهانی نفت در سال ٢٠٠٧ منتشر شد. این گزارش به بازبینی و تجزیه و تحلیل سناریوهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت توسعه بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت می‌پردازد.

کد خبر 463455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =