روابط ایران و روسیه به بالاترین سطح می‌رسد

معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: روابط ایران و روسیه به‌زودی به بالاترین سطح می‌رسد ‌و رکوردی تازه ثبت می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به روسیه، الکساندر نواک ظهر امروز (سه‌شنبه، دهم آبان‌ماه) در نشست عمومی شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه اظهار کرد: روابط ایران و روسیه با سند راهبردی توسعه ارتقا می‌یابد و از این پس شاهد توسعه‌ هرچه بیشتر مناسبات خواهیم بود.

وی از سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی از جمله نیروگاه‌ها، نفت و گاز، گذرگاه ریلی شمال - جنوب به‌عنوان بخشی اصلی همکاری ایران و روسیه نام برد و افزود: حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال جاری میلادی به ۴ میلیارد دلار می‌رسد.

معاون نخست‌وزیر روسیه تصریح کرد: روابط ایران و روسیه در بالاترین سطح سیاسی خود قرار دارد و پیشرفت‌های چشم‌گیری را در همه زمینه‌های همکاری نشان می‌دهد. انگیزه ما برای این همکاری از اعتماد رؤسای جمهور دو کشور نشأت می‌گیرد.

نواک با بیان اینکه ایران و روسیه در دو روز گذشته درباره بخش‌های کلیدی اقتصاد، کشاورزی، صنعت، حمل‌ونقل، انرژی، بانک و موارد دیگر گفت‌وگو کردند، افزود: در سال ۲۰۲۲ تجارت دو کشور ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و به حدود ۲.۸ میلیارد دلار رسید.

توافق همکاری آزاد بین اتحادیه همکاری‌های اقتصادی فرهنگی اوراسیا و ایران

وی از مراحل پایانی فرآیند ایجاد توافق همکاری آزاد بین اتحادیه همکاری‌های اقتصادی- فرهنگی اوراسیا و ایران خبر داد و گفت: مطمئنم دستیابی به این توافق به توسعه بیشتر همکاری اقتصادی و تجاری ایران و روسیه منجر می‌شود.

معاون نخست‌وزیر روسیه اظهار کرد: هم‌اکنون کار برای افزایش سهم تجارت با ارزهای ملی دو کشور، توسعه روابط سرمایه‌گذاری و انگیزش فعالیت‌های تجاری ادامه دارد که این اقدام‌ها ایمن‌سازی انتقال منابع مالی بین بانک‌های ایران و روسیه را توسعه می‌بخشد.

نواک گفت: طرفین در مذاکرات تمایل خود را به‌ توسعه همکاری‌ها در زمینه صنعت بیمه و آموزش نیروی انسانی نیز ابراز داشته‌اند.

وی اظهار کرد: در بستر صنعتی، دو طرف علاقه خود را برای توسعه همکاری دوجانبه در زمینه صنعت هوایی، ریلی و مهندسی کشاورزی ابراز کردند، ضمن آنکه در بخش داروسازی و تجهیزات پزشکی، تجهیزات غذایی، عرضه تجهیزات ریلی روسیه به ایران و توسعه طرح‌های مشترک توافق صورت گرفت.

معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه دو کشور ایران و روسیه فرصت‌های مهمی برای توسعه همکاری در زمینه ساخت و تعمیر کشتی دارند، افزود: هم‌اکنون علاقه برای توسعه همکاری در زمینه ساخت مشترک یک ناوگان تناژ بالا در یارد ایران و کشتی باربری در یاردهای روسیه ایجاد شده است.

نواک اظهار کرد: چشم‌انداز گسترده‌ای برای گردش مالی روسیه و ایران در زمینه تجارت محصولات کشاورزی وجود دارد و باید یادآوری کنم که در سه سال گذشته، صادرات گندم ما به ایران به میزان چشم‌گیری افزایش یافته، به‌طوری که در این مدت ۴۰ درصد واردات گندم ایران از اتحادیه اوراسیا انجام شده است.

وی افزود: در همین حال چشم‌انداز استفاده از ایران به‌عنوان یکی از مسیرهای ترانزیت به‌منظور صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای ثالث را مدنظر داریم.

توسعه همکاری‌های کشاورزی موضوع دیگر گفت‌وگوها

معاون نخست‌وزیر روسیه به توسعه روابط کشاورزی اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک، نخستین دیدار گروه کاری برای همکاری در زمینه کشاورزی برگزار می‌شود که در این دیدار مسائل ذکرشده را در کنار دیگر موارد مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهیم.

نواک بر اهمیت توسعه کریدور بین‌المللی شمال جنوب برای روسیه تأکید و تصریح کرد: حجم باربری بخش غربی راه‌آهن این کریدور تا سال ۲۰۳۰ باید به ۱۵ میلیون تن برسد و برای دستیابی به این هدف و تکمیل بخش غربی آن، توافق برای ساخت راه‌آهن رشت – آستارا در حال مذاکره است، همچنین ایران و روسیه  از فضای مثبت و پویای توسعه بخش انرژی کریدور شمال – جنوب بین روسیه، آذربایجان و ایران حمایت می‌کنند.

وی درباره توسعه همکاری‌های ریلی دو کشور توضیح داد: در زمینه حمل‌ونقل ریلی، توافق کردیم تمامی تلاش خود را برای پروژه برقی‌سازی خط آهن گرمسار- اینچه‌برون تا سال ۲۰۲۳ به‌کار بگیریم.

معاون نخست‌وزیر روسیه درباره فرصت همکاری‌ توسعه بنادر ایران گفت: روسیه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر دریایی ایران (چابهار، انزلی، بندرعباس و امیرآباد) را مدنظر دارد و در ازای آن، طرف ایرانی پیشنهاد استفاده از بنادر خود به‌عنوان هاب‌هایی برای محموله‌های روسی را ارائه کرده است.

شراکت در بخش انرژی برای روسیه راهبردی است

نواک بر راهبردی بودن شراکت در بخش انرژی و همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد و گفت: بر اساس نتایج دیدارهای امروز، دو طرف برای مرور پیش‌نویس توافق بین دولت فدراسیون روسیه و دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در زمینه اکتشاف‌های زمین‌شناسی و تولیدات نفت و گاز در کشور ایران در اسرع وقت توافق کردند.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه از تدوین برنامه جامع مشترک در زمینه نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی و همچنین نقشه راه همکاری فنی و راهبردی حمایت می‌کنند، گفت: این اقدام به توسعه همکاری شرکت‌های فناوری در دو کشور در زمینه فناوری، طراحی و ساخت کمک می‌کند.

معاون نخست‌وزیر روسیه با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از تفاهم‌نامه‌ها درباره همکاری‌های راهبردی بین شرکت‌های نفت و گاز ایران و روسیه مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: این اسناد اجازه آغاز تعامل‌های بیشتر در بخش‌های مختلف صنعت و توسعه بلندمدت صنعت نفت و گاز ایران را می‌دهد.

نواک افزود: همچنین در آینده نزدیک تصمیم داریم یک کارگروه مشترک برای توسعه طرح‌ها از جمله تأمین تجهیزات صنعت نفت و گاز از سوی روسیه برای ایران و تحقیقات مشترک علمی ایجاد کنیم.

وی به همکاری در زمینه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: جوانب تأمین محصولات پتروشیمیایی با ارزش افزوده بالا شامل کاتالیست‌ها، افزودنی‌ها، پلیمر و سایر محصولات برای ایران مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

معاون نخست‌وزیر روسیه تصریح کرد: طرف ایرانی بر آمادگی خود برای تسهیل فرآیند ایجاد یک کریدور برای عملیات‌های واردات و صادرات صنعت نفت روسیه تأکید کرده است، در همین حال ایجاد یک کنسرسیوم برای بومی‌سازی تأسیسات حفاری روسی در ایران مدنظر قرار دارد.

کد خبر 463534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =