همکاری ایران و روسیه برای احداث خط لوله انتقال گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: به‌زودی شرکتی مشترک بین ایران و روسیه برای ساخت خط لوله انتقال گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان ایجاد می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از صداوسیما، مهدی صفری با اشاره به فرصت تبدیل ایران به قطب گازی منطقه اظهار کرد: سناریوی ایران برای تجارت گاز با روسیه، خرید گاز از این کشور و سپس صادرات گاز خود به کشورهای همسایه است.

وی تصریح کرد: در سفر پیشین وزیر نفت به روسیه در کمیسیون مشترک درباره سوآپ نفت و فرآورده نفتی روسیه بحث شد و در چند روز آینده درباره اعداد و ارقام آن توافق می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: قرارداد سوآپ گاز روسیه در حال نهایی شدن است و تنها مشکل تعویق این قرارداد کشور واسطی بود که قرار بود گاز روسیه از آنجا به ایران سوآپ شود.

وی ادامه داد: ایران خط لوله را به کشوری واگذار نمی‌کند، بلکه قرار است روس‌ها در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند، قرار است شرکت‌های روس در داخل خاک پاکستان خطوط لوله انتقال گاز را احداث کنند تا به این صورت گاز از ایران به این کشور صادر شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: به‌زودی یک شرکت مشترک بین ایران و روسیه برای احداث خط لوله انتقال گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان ایجاد می‌شود که سهم دو کشور ۵۰ درصد است.

صفری گفت: سوآپ گاز روسیه افزون بر منافع اقتصادی و کاهش هزینه ترانزیت گاز از جنوب ایران به شمال برای تأمین سوخت استان‌های شمالی، سبب افزایش همبستگی سیاسی بین کشورهای ایران، روسیه و کشورهای واسط شامل ترکمنستان و آذربایجان می‌شود که رویکردی بسیار هوشمندانه‌ است و به ثبات سیاسی و امنیتی و صلح ملت‌ها منجر می‌شود.

وی افزود: یک نکته را باید توجه داشت که اگر ما گاز روسیه را خریداری نکرده و یا سوآپ نکنیم، روس‌ها با کشورهای دیگر این همکاری را شکل می‌دهند، به‌تازگی هم بحث تجارت گاز روسیه با ترکیه مطرح شده است، در نتیجه ما باید از فرصت‌ها به‌سرعت بهره‌برداری کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تمرکز مذاکرات سوآپ نفت روسیه روی عدد سوآپ سالانه ۱۰ میلیون تن نفت است که در آستانه نهایی شدن توافق‌هاست.

کد خبر 463946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =