گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی زمستان وارد مدار می‌شود/ مذاکره با مشتریان تازه و قدیمی برای توسعه بازار نفت ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از مذاکره مداوم برای توسعه بازار نفت ایران خبر داد و گفت: صادرات نفت در ماه‌های اخیر بهبود یافته است و برای توسعه بازار با مشتریان نو و قدیمی در حال مذاکره هستیم.

به گزارش شانا، محسن خجسته‌مهر امروز (سه‌شنبه، ۱۷ آبان‌ماه) در حاشیه نخستین کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هر شرکت دانش‌بنیان در مدت سه سال می‌تواند پنج حلقه چاه را به بازده برساند، اظهار کرد: برای احیای چاه‌های کم‌بازده و متوقف، ۴۰ شرکت متقاضی همکاری هستند که پس از ارزیابی آنها قرارداد با این شرکت‌ها امضا خواهد شد تا با همکاری شرکت‌های خدماتی فنی چاه به‌صورت مشترک کار خود را آغاز کنند.

وی در تشریح شانزدهمین کمیسیون اقتصادی مشترک با روسیه تصریح کرد: در این دور از نشست‌ها در دو محور؛ ابتدا وضع هفت میدان نفتی و در محور دوم آخرین وضع مطالعات زمین‌شناسی و مخزنی قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری با روسیه بررسی شد.

اعزام گروه راهبری روسیه به تهران؛ اوایل آذرماه ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از استقرار تیم‌های مطالعاتی روسیه در میدان‌های نفتی و گازی ایران خبر داد و افزود: با پایان مطالعات، تیم راهبری برای جمع‌بندی مطالعات در اواخر ماه نوامبر (دهه اول آذرماه) عازم تهران می‌شود.

خجسته‌مهر درباره قرارداد سوآپ با برخی کشورهای همسایه گفت: سوآپ هم‌نام و غیرهم‌نام با توجه به شرایط انجام می‌شود.

وی همچنین درباره وضع توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی نیز اظهار کرد: شناور اوشنیک در عسلویه مستقر و فعالیت‌های طرح توسه فاز ۱۱ پارس جنوبی در حال انجام است و زمستان امسال گاز فاز ۱۱ به مدار می‌آید.

معاون وزیر نفت درباره ناترازی تولید و مصرف گاز و عبور ایمن از زمستان نیز تصریح کرد: ظرفیت تولید گاز کشور که یک میلیارد مترمکعب بوده، برای امسال کاهشی ندارد، اما در بخش مصرف افزایش داشته‌ایم و در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برای افزایش تولید گاز به‌منظور عبور ایمن از زمستان همه تلاشمان را به‌کار گرفته‌ایم.

خجسته‌مهر در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر محل تأمین منابع لازم به‌منظور توسعه میدان‌های نفتی و گازی اظهار کرد: بخشی از سرمایه مورد نیاز از منابع داخلی تأمین می‌شود و بخشی نیز در قالب قراردادهای جدید از سوی سرمایه‌گذاران خارجی و در بعضی از موارد فاینانس داخلی تأمین می‌شود.

وی درباره وضع میدان آزادگان و فرایند توسعه آن گفت: در ماه جاری ۲۰ حلقه چاه تازه تولیدی شد و تا ماه آینده نیز ۱۰ حلقه دیگر تولیدی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه برای توسعه یکپارچه آزادگان کار مطالعات به‌زودی آغاز می‌شود، افزود: برای توسعه این میدان از حداکثر ظرفیت داخلی استفاده می‌کنیم.

ظرفیت تولید نفت به ۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد

خجسته‌مهر درباره ظرفیت تولید نفت شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: هم‌اکنون ظرفیت تولید نفت کشور ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه است و تا پایان امسال به ۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

وی درباره بازارهای نفت ایران گفت: صادرات نفت کشور نسبت به ماه‌های گذشته بهبود یافته است، با این حال مذاکرات فشرده برای توسعه بازار با مشتریان قدیم و جدید ادامه دارد.

معاون وزیر نفت همچنین از جذب ۶ هزار نفر در وزارت نفت خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۵۰ درصد در شرکت ملی نفت ایران به‌کار گرفته می‌شوند.

کد خبر 464056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =