ظرفیت‌های افزایش بازدهی چاه‌های میدان‌های غرب کارون بررسی شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بررسی ظرفیت‌های افزایش بازدهی چاه‌های میدان‌های غرب کارون گفت: این شرکت به‌عنوان دومین شرکت تولیدکننده نفت در کشور در مسیر دانش‌بنیان شدن قرار دارد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، عبدالله عذاری اهوازی روز پنجشنبه (۱۹ آبان‌ماه)، در سومین روز کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز، ظرفیت‌ها و روش‌های افزایش بازدهی چاه‌های میدان‌های غرب کارون را تشریح و اظهار کرد: برگزاری تخصصی چنین کنفرانس‌هایی به‌عنوان یک خلا در صنعت نفت وجود داشت و با توجه به اینکه هم‌اکنون افزایش تولید از چاه‌های کم‌بهره یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های نفتی محسوب می‌شود، امید است برگزاری چنین برنامه‌هایی مقدمه همگرایی مراکز دانش‌بنیان و وحدت رویه صنعت نفت در پیشبرد بیش از پیش در این مسئله باشد.

وی تصریح کرد: از اهداف چنین کنفرانس‌هایی آشنایی شرکت‌های نفتی با ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و برقراری تعامل و همکاری بیش از پیش هر دو طرف با یکدیگر برای مرتفع‌سازی و حل مشکلات پیش رو است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان این نکته که این شرکت به‌عنوان دومین شرکت تولیدکننده نفت در کشور در مسیر دانش‌بنیان شدن قرار دارد، ادامه داد: این شرکت به دلیل مسئولیت بهره‌برداری از میدان‌های مشترک با عراق دارای مسئولیت راهبردی و مهمی برای کشور است و چشم‌انداز تولیدی حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز تا سال ۱۴۰۴ را داراست.

نگهداشت و افزایش توان تولید میدان‌های غرب کارون

عذاری اهوازی در ادامه به اهم اقدام‌های انجام شده نگهداشت و افزایش توان تولید میدان‌های غرب کارون طی یکسال گذشته اشاره و اظهار کرد: در میدان آزادگان جنوبی با تعمیر، رفع موانع و احیای ۱۰ حلقه چاه بسته و انجام عملیات درون‌چاهی از سوی لوله مغزی سیار و دیگر اقدام‌ها توانستیم ۱۸ درصد افزایش تولید داشته باشیم که بی‌سابقه بوده است.

وی در خصوص میدان آزادگان شمالی افزود: با اقدام برای تعمیر و احیای ۸ حلقه چاه بسته در این میدان نیز طی یکسال گذشته شاهد افزایش تولید بودیم و با تلاش واحد پژوهش و توسعه این شرکت نیز پکیج تصفیه پساب را در این میدان راه‌اندازی و از همان آب تصفیه شده برای آبیاری و توسعه فضای سبز استفاده کردیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در خصوص میدان دارخوین بیان کرد: نفت این میدان از نوع سبک و از لحاظ کیفیت بسیار با ارزش بوده و در خصوص اقدام‌های نگهداشت و افزایش تولید، اتمام مطالعات و برنامه‌ریزی و شروع انجام عملیات ترمیمی بر روی ۲ حلقه چاه و بکارگیری لوله‌های مغزی سیار، تزریق حلال و انجام اسیدکاری، آغاز فعالیت اجرایی حفاری و تعمیر ۳ حلقه چاه نفت و ۱ حلقه چاه دفع پساب، آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خطوط لوله جریانی و تأسیسات رو سطحی پنج حلقه چاه و تعمیرات اساسی در کمپرسورهای ردیف‌های تزریق گاز در این میدان صورت گرفته است.

عذاری اهوازی به پروژه‌های پژوهشی شرکت اروندان اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌های زیادی را با دانشگاه تهران، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه چمران و ارتباط بسیار نزدیک و کاملی با پارک‌های علم و فناوری چه در سطح وزارت نفت و چه در سطح استانی داریم و از همکاری با دیگر مراکز پژوهشی استقبال کرده و در تلاشیم از تمامی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

وی در حاشیه این کنفرانس با اشاره به راه‌اندازی مرکز مدرن و علمی ازدیاد برداشت در اهواز در آینده نزدیک بیان کرد: این مرکز حلقه اتصال مراکز دانش‌بنیان با صنعت نفت و گامی کلیدی در ایجاد همگرایی در مراکز علمی و دانش‌بنیان کشور خواهد شد و امید است به‌عنوان ابزاری برای تبدیل دانش و تجربیات کسب شده به فناوری و استفاده صنعتی از توان علمی موجود، کسب دانش فنی تولید صنعتی محصولات و روش‌های مدرن و انتقال دانش فنی به میدان‌های نفتی برای افزایش ضریب برداشت از مخازن ایفای نقش کند.

کد خبر 464105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =