روابط تهران-مسکو در حال تبدیل شدن به الگوی موفق دیپلماسی در دنیاست

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه روابط ایران و روسیه در حال تبدیل شدن به یک الگوی موفق دیپلماسی در دنیاست، گفت: وقتی تفاهم‌نامه‌ها بین تهران و مسکو به قرارداد بدل شود دیگر کشورها همچون کشورهای حاشیه دریای خزر برای رسیدن به آب‌های آزاد تشویق به همکاری بیشتر با ایران می‌شوند.

محمدعلی خطیبی در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان اینکه برگزاری شانزدهمین کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و روسیه و تفاهم‌نامه‌های امضاشده حکایت از فضایی تازه و راهبردی در روابط دو کشور دارد، گفت: همکاری‌های ایران و روسیه وارد مرحله راهبردی شده و دو کشور از این پس به‌عنوان شریکان راهبردی یکدیگر تلقی می‌شوند.

وی افزود: هم‌اکنون شاهد آن هستیم که بخشی قابل‌توجه از تفاهم‌نامه‌های ایران و روسیه به ارزش ۴۰ میلیارد دلار در حال تبدیل شدن به قرارداد هستند که در این میان توسعه میدان‌های نفت و گاز و توسعه مناسبات در حوزه‌های اقتصادی اهمیتی دوچندان دارد.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به قرارداد خرید و ساخت پمپ‌های درون‌چاهی بین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و شرکت‌های روس گفت: با استفاده از فناوری موجود در این پمپ‌ها می‌توانیم تولید چاه‌های نفتی کم‌بازده را افزایش دهیم، از این رو می‌توان گفت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان روس برای صنعت نفت ایران بسیار مقرون به صرفه در آینده خواهد بود.

خطیبی افزود: عزم ایران و روسیه برای همکاری در حوزه صنعت نفت و روابط اقتصادی و بانکی برای شکستن تحریم‌ها جدی است؛ ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور روز به روز از حالت بالقوه در حال تبدیل به بالفعل است.

وی با تأکید بر اینکه روابط ایران و روسیه در حال تبدیل شدن به یک الگوی موفق دیپلماسی در دنیاست، گفت: وقتی تفاهم‌نامه‌های دو طرف به قرارداد تبدیل می‌شود دیگر کشورها همچون کشورهای حاشیه دریای خزر تشویق به همکاری با ایران برای رسیدن به آب‌های آزاد می‌شوند؛ از این رو عملیاتی شدن قراردادهای ایران و روسیه می‌تواند تردیدهای کشورهای دیگر را برای افزایش ارتباط با جمهوری اسلامی ایران کاهش دهد.

کد خبر 464116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =