۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
  • کد خبر: 464181
سهم ۳۹.۶ درصدی پتروشیمی‌ها از صادرات غیرنفتی

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی سهم پتروشیمی‌ها از صادرات غیرنفتی را در ۶ ماه نخست ۱۴۰۱ برابر با ۳۹.۶ درصد اعلام کرد و گفت: ۹.۶۰۵ میلیارد دلار از ۲۴.۲۵۱ میلیارد دلار صادراتی غیرنفتی متعلق به پتروشیمی‌های کشور است.

به گزارش خبرنگار شانا، احمد مهدوی ابهری امروز (سه‌شنبه، ۲۴ آبان‌ماه) در جمع خبرنگاران، پتروشیمی را صنعت پر مزیت کشور خواند که برای توسعه اقتصادی پایدار باید توجه ویژه به آن داشت، اظهار کرد: این صنعت بود که در دهه ۹۰ در تحریم اولیه و پس از آن با خروج ترامپ از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و تشدید جنگ اقتصادی، توانست با تولید، صادرات و ارزآوری به کمک اقتصاد کشور بیاید.

وی افزود: پتروشیمی‌های ایران مشکلی در صادرات محصولات پتروشیمی ندارند و حتی گاهی محصولات صادراتی را پیش‌فروش هم می‌کنند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه دنیا امروز به سمت استفاده از فناوری‌های نو و تبدیل محصولات پتروشیمی به ارزش افزوده می‌رود، ادامه داد: محصولات پتروشیمی امروز جایگاهی ویژه‌ در زندگی روزمره مردم دارد و هرروز نیز رو به افزایش است بنابراین نگاه اقتصادی لزوم کمک به این صنعت را حکم می‌کند.

مهدوی با اشاره به اینکه هنوز زنجیره ارزش در کشور به اندازه کافی رشد نکرده است، گفت: امروز ۳۹.۶ درصد از صادرات غیرنفتی در۶ ماه نخست امسال متعلق به صنعت پتروشیمی است بنابراین چشم‌انداز ۱۴۰ میلیون تنی ظرفیت تولید این صنعت در سال ۱۴۰۴ با کمک دولت، مجلس و مسئولان تحقق‌پذیر است.

وی به ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار واحد صنعتی پایین‌دستی وابسته به محصولات پتروشیمی اشاره و اظهار کرد: ۶ تا ۷ میلیارد دلار انواع محصول پتروشیمی در داخل فروخته می‌شود که صنایع تکمیلی آن را به کالای نهایی برای استفاده داخل و صادرات تبدیل می‌کنند.

تزریق ۱۵ میلیارد دلار به نیما

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی به برنامه‌ریزی پتروشیمی‌ها برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر به جای خام‌فروشی نفت و گاز تأکید کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود پتروشیمی‌ها امسال حدود ۱۵ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما عرضه کنند و حدود ۱۷ تا ۱۷.۵ میلیارد دلار صادرات داشته باشند.

مهدوی، سهم پتروشیمی‌ها از صادرات غیرنفتی در ۶ ماه نخست امسال را ۳۹.۶ درصد عنوان کرد و گفت: ۶.۹۵۰ میلیارد دلار از ۲۱.۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در ۶ ماه نخست پارسال متعلق به پتروشیمی‌ها بوده است و امسال ۹.۶۰۵ میلیارد دلار از ۲۴.۲۵۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به این صنعت تعلق دارد و این نشان می‌دهد که صادرات دیگر صادرکنندگان غیرنفتی به غیر از پتروشیمی‌ها امسال رشدی نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه اعتقادی به خام‌فروشی نداریم و صنعت پتروشیمی مقابل خام‌فروشی است، گفت: تولید صنعت پتروشیمی در ۷ ماه نخست پارسال ۳۸ میلیون و ۶۶۰ میلیون تن بوده که امسال در همین بازه به ۴۱ میلیون تن و ۵۵۰ هزار تن با ۷ درصد افزایش رسیده است.

افزایش ۳۰ درصدی ارزآوری

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، صادرات محصولات پتروشیمی را ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در هفت ماه نخست پارسال اعلام کرد که امسال به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن با ۱۳ درصد رشد رسیده است، ادامه داد: ارزآوری صنعت پتروشیمی نیز از ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به ۱۰.۸ میلیارد دلار رسیده و ۳۰ درصد رشد داشته است.

مهدوی به تزریق ۷.۹۱ میلیارد دلار ارز پتروشیمی‌ها به سامانه نیما در هفت ماه نخست امسال اشاره و اظهار کرد: امسال در این بازه زمانی بیش از ۸.۷۳ میلیارد دلار، ۲۳ درصد بیشتر از پارسال به سامانه نیما ارز عرضه شده است. که این رقم تا ۲۲ آبان‌ماه امسال به ۹.۶۰۴ میلیارد دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها ۲ میلیون و ۵۶ هزار و ۶۸۲ تن محصول پلیمری در ۶ ماه نخست امسال در بورس کالا عرضه کرده‌اند، گفت: این رقم پارسال یک میلیون و ۶۷۹ هزار و ۴۹۸ تن بوده است. امسال ۲۲.۵ درصد محصول بیشتر فروخته شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: یک میلیون و ۵۰ تن محصول غیرپلیمری عرضه شده در بورس کالا در سال ۱۴۰۰ نیز امسال به یک میلیون و ۲۴ هزار و ۴۰۹ تن با ۲.۵ درصد افزایش رسیده است.

طلب ۳۰ هزار میلیارد تومانی

مهدوی به طلب ۳۰ هزار میلیارد تومانی تولیدکنندگان اوره از دولت از نیمه دوم سال ۹۸ تاکنون  اشاره و اظهار کرد: پتروشیمی‌ها سالانه ۲.۵ میلیون تن اوره به جهاد کشاورزی عرضه می‌کنند.

وی درباره پیشنهاد پرداخت قیمت گاز صرفه‌جویی شده به مشترکان گاز در بازه زمانی اوج مصرف در فصل سرما از سوی پتروشیمی‌ها گفت: از آنجا که تراز گازی کشور در فصل زمستان منفی است بنابراین دو راه‌حل سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی و گازی و صرفه‌جویی واحدهای صنعتی و مردم می‌تواند انجام شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در زمینه راه حل نخست تصریح کرد: صنعت پتروشیمی نخستین صنعتی بود وارد سرمایه‌گذاری در میدان‌های  گازی شد و از سوی کنسرسیومی متشکل از دو هلدینگ پتروشیمی در حال انجام است.

جلوگیری از قطعی گاز پتروشیمی‌ها؛ چگونه؟

مهدوی، صرفه‌جویی تشویقی با هدف فرهنگ‌سازی را به عنوان راه حل دوم دانست و افزود: به وزارت نفت پیشنهاد داده‌ایم که امسال در چهار ماه آذر، دی، بهمن و اسفند هر مقدار که مشترکان خانگی و یا واحدهای صنعتی صرفه‌جویی داشته باشند ما می‌توانیم گازی که دولت ۱۲۰ تومان می‌دهد حدود ۳ هزار تومان خریداری کنیم که برای اطمینان مردم زیرساخت‌ این راهکار را با بانک‌ها فراهم می‌کنیم.

وی ادامه داد: با این روش در صورت صرفه‌جویی ۳ درصدی مشترکان خانگی در اوج مصرف، به‌طور میانگین روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی محقق خواهد شد و تولید صنعت پتروشیمی در زمستان قطع نمی‌شود، این یک راهکار برای فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تأکید کرد: پارسال عدم‌النفع پتروشیمی‌ها از قطعی گاز حدود ۶۵۰ میلیون دلار صادراتی بوده که انجام نشده است.

کد خبر 464181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =