طرح سقف قیمتی به نفع خریداران نفت روسیه است

وزیر خزانه‌داری آمریکا اعمال سقف قیمت برای محموله‌های نفت خام روسیه را سازوکاری به نفع چین و هند و دیگر خریداران روسیه دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژانت یِلن روز دوشنبه (۲۳ آبان‌ماه) در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی به خبرنگاران گفت: خرید نفت روسیه از سوی چین مطابق با برنامه اروپایی‌ها برای حفظ نفت خام روسیه در بازار جهانی است و پکن از سازوکار تازه سقف قیمتی که در دسامبر اعمال می‌شود، سود خواهد برد.

وی افزود: چین و دیگر خریداران نفت روسیه اهرم بیشتری برای مذاکره درباره قیمت‌های پایین‌تر خواهند داشت.

وزیر خزانه‌داری آمریکا ادامه داد: ما می‌بینیم که سقف قیمت سازوکاری است به نفع چین، هند و همه خریداران نفت روسیه.

هند می‌تواند هر اندازه که می‌خواهد از روسیه نفت بخرد

به گفته یلن، ایالات متحده آمریکا رضایت دارد چنانچه هند از خدمات بیمه‌ای، مالی و دریایی غربی‌ها که به طرح سقف قیمتی برای روسیه مشروط شده است، می‌تواند به هر اندازه که بخواهد با قیمت‌های بالاتر از سازوکار سقف قیمتی گروه هفت از روسیه نفت بخرد. 

وی ادامه داد: اعمال طرح سقف قیمتی قیمت‌های جهانی نفت خام را پایین می‌آورد و در عین حال درآمدهای روسیه را محدود می‌کند. 

وی گفت: پس از توقف واردات اتحادیه اروپا روسیه بدون توسل به سقف قیمتی یا تخفیف‌های قابل توجه نمی‌تواند به اندازه اکنون نفت بفروشد.

زمانی که اتحادیه اروپا خرید نفت از روسیه را متوقف کند، تداوم فروش نفت به اندازه محموله‌های کنونی برای روسیه بسیار دشوار خواهد بود و بسیاری از خریداران نفت روسیه هم نیازمند خدمات بیمه‌ای، مالی و دریایی غرب هستند.

هند اکنون در کنار چین بزرگ‌ترین مشتری نفت روسیه است.

جزئیات نهایی سقف قیمتی که قرار است از سوی کشورهای عضو گروه هفت و استرالیا اعمال شود، هنوز نهایی نشده و قرار است تا پنج دسامبر تصمیم‌گیری در این باره نهایی شود.

یلن گفت: وجود سقف قیمتی به هند، چین و دیگر خریداران عمده نفت خام روسیه کمک می‌کند تا قیمتی را که به مسکو می‌پردازند کاهش دهند. 

وی ادامه داد: نفت روسیه با قیمت‌های مقرون به صرفه فروخته می‌شود و ما رضایت داریم که هند یا آفریقا یا چین این معاملات را انجام می‌دهند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: هند و شرکت‌های نفتی خصوصی هند هم تا زمانی که از خدمات غربی استفاده نکنند می‌توانند نفت را به هر قیمتی که می‌خواهند بخرند، اما باید خدمات دیگری را پیدا کنند و هر دو راه مطلوب است.

هدف از اعمال طرح سقف قیمتی کاهش درآمدهای نفتی مسکو و در عین حال حفظ نفت خام روسیه در بازارهای جهانی است.

سوبرانیام جایشانکر، وزیر امور خارجه هند پیش‌تر اعلام کرده بود که دهلی‌نو به خرید نفت خام از روسیه ادامه می‌دهد، زیرا این رویه به نفع هند است.

کد خبر 464188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =