تجهیز تأسیسات نفت و گاز مارون به پکیج‌های هوشمند کپسول اطفای حریق

ایستگاه‌های تقویت فشار و تزریق گاز شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون به پیکج‌های هوشمند برای کپسول‌های خاموش کننده اتاقک توربین‌ها تجهیز می‌شوند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، پیش از این و بر اساس طراحی ایستگاه‌های یادشده، کپسول‌های اطفای حریق روی زمین قرار داشته و در صورت بروز آتش‌سوزی عمل می‌کردند.

یکی از معضلات اساسی کپسول‌های یادشده وجود نداشتن نمایشگر و شاخص (پر یا خالی بودن) آنها بوده که کارکنان اچ‌اس‌ئی هر ۶ ماه یکبار کپسول‌ها را به محل دیگری برای تعیین وزن و مقیاس منتقل می‌کنند. سطح قابل توجه استرس و دغدغه همکاران مبنی بر اطمینان نداشتن از عملکرد کپسول‌ها در زمان مورد نیاز، ارائه ایده ابتکاری پکیج‌های هوشمند را از سوی یکی از متخصصان اداره تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون فراهم آورد.  

در همکاری با یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، پکیج هوشمندی با سازوکار وزن‌کشی دقیق طراحی و ساخته شد که به‌صورت لحظه‌ای شاخص‌های مرتبط با وزن و شرایط کپسول را اندازه‌گیری می‌کند تا علاوه بر اعلام برخط وزن کپسول، دلایل اختلال‌های احتمالی موجود را نیز شناسایی و به اپراتور اعلام هشدار کند.

نمونه نخست این پکیج که بر اساس ایده بهزاد ناصری کریموند از متخصصان اداره نگهداری و تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون ساخته شد، به‌صورت کاربردی پس از دریافت تائیدیه بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) روی توربین ردیف چهار ایستگاه تقویت فشار گاز شماره سه شرکت مارون نصب و راه‌اندازی شد.

شایان یادآوری است که طراحی و ساخت این پکیج تنها ۱۰۰ میلیون ریال هزینه در برداشته و هم‌اکنون شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون سفارش پکیج برای نصب بر روی توربین‌های موجود در همه ایستگاه‌های تقویت فشار و تزریق گاز را در دستور کار دارد.

کد خبر 464226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =