اوپک‌پلاس به توافق کاهش عرضه نفت پایبند می‌ماند

پنج منبع عضو اوپک‌پلاس پیش‌بینی کردند که کشورهای این ائتلاف در سی‌وچهارمین نشست وزارتی خود به برنامه کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تا پایان سال ۲۰۲۳ پایبند می‌مانند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن/ دوبی، پنج منبع ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) روز شنبه (۱۲ آذر) یک روز پس از توافق گروه هفت برای اعمال طرح سقف قیمتی نفت روسیه، گفتند احتمال می‌رود اوپک‌پلاس در نشست امروز (یکشنبه، ۱۳ آذرماه) به اهداف تولید نفت خود پایبند بماند.

اوپک‌پلاس در ماه اکتبر با توافق بر سر کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه (حدود ۲ درصد از عرضه نفت جهان) از ماه نوامبر تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی، خشم آمریکا و دیگر کشورهای غربی را برانگیخت.

واشینگتن ائتلاف اوپک‌پلاس و در رأس آن عربستان را به حمایت از روسیه در جریان تنش‌های بین مسکو و کی‌یف متهم کرد.

استدلال اوپک‌پلاس درباره تصمیمش این است که به‌دلیل چشم‌انداز اقتصادی ضعیف‌تر، تولید خود را کاهش داده و قیمت نفت از اکتبر امسال هم به‌دلیل کند شدن رشد اقتصادی چین و جهان و نرخ بهره بالاتر کاهش یافته است.

کشورهای عضو گروه هفت و استرالیا با هدف تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای محموله‌های دریایی نفت خام روسیه به توافق رسیدند.

روسیه در واکنش به این طرح اعلام کرده است نفت خود را زیر سقف نمی‌فروشد و در حال تجزیه‌وتحلیل است که چگونه پاسخ دهد.

بسیاری از تحلیلگران و وزیران اوپک گفته‌اند که سقف قیمت پیچیده و ناکارآمد است، زیرا مسکو بیشتر محموله‌های نفت خود را به چین و هند می‌فروشد.

به گفته منابع، اوپک شنبه بدون کشورهای غیراوپک در صدوهشتادوپنجمین نشست عادی خود بیشتر درباره مسائل اداری بحث کرد و وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک درباره اعمال طرح سقف قیمتی روسیه صحبت نکردند.

پنج نماینده اوپک‌پلاس روز شنبه گفتند: احتمال می‌رود اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس روز یکشنبه تصمیم اتخاذشده در نشست ماه اکتبر مبنی بر توافق برای کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای از ماه نوامبر تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی را تمدید کنند. 

دو منبع جداگانه اوپک‌پلاس روز جمعه (۱۱ آذرماه) گفتند: با توجه به نگرانی درباره رشد اقتصادی و تقاضا، کاهش بیشتر تولید به‌طور کامل خارج از جدول نیست.

اعضای اوپک‌پلاس امروز ساعت ۱۱ به وقت گرینویچ کار خود را با نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) آغاز می‌کنند و پس از آن نشست کامل وزیران نفت و انرژی با حضور ۲۳ کشور عضو برگزار می‌شود.

کد خبر 465444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =