نخستین نشست شورای فرهنگی منطقه ۲ صنعت نفت برگزار شد

نخستین نشست شورای فرهنگی منطقه ۲ صنعت نفت کشور هم‌زمان با سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به میزبانی شرکت گاز استان فارس برگزار شد.

به گزارش شانا، این نشست با حضور لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، علی‌اکبر میدانشاهی، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس و رئیس شورای فرهنگی منطقه ۲ صنعت نفت کشور، دبیر شورای عالی فرهنگی وزارت نفت، قهرمان کشتی المپیک و جهان، جمعی از روحانیت معزز و با حضور و مدیران ارشد حوزه نفت و گاز از استان های فارس، اصفهان و یزد برگزار شد.

علی زمانی، دبیر شورای عالی فرهنگی وزارت نفت نیز در سخنانی گفت: برنامه‌ریزی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی در همه زوایای زندگی اعم از خانواده و محیط کار چراغ راهی برای تعالی و افزایش بهره‌وری است.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته بخشنامه‌های صرفه‌جویی ضربه‌های زیادی را به فعالیت‌های فرهنگی وارد کرد و اکنون در مجموعه وزارت نفت با مساعدت وزیر و مدیران ارشد این مجموعه شاهد احیای فعالیت‌های فرهنگی خواهیم بود که امیدواریم با هم‌افزایی همه ارکان مجموعه به اهداف عالی دست یابیم.

دبیر شورای عالی فرهنگی وزارت نفت افزود: در مجموعه وزارت نفت ساختارهای فرهنگی زیادی مانند شورای امر به معروف و نهی از منکر، ستاد اقامه نماز، کارگروه عفاف و حجاب، ستاد صیانت از حقوق شهروندی، امور زنان و خانواده و ایستگاه‌های فرهنگی فعال هستند که برای هریک از آنها مسئولیت‌های مختلفی تعریف شده و باید به مراجع بالادستی پاسخگو باشند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در این نشست گفت: امیدواریم در پرتو پویش ملی گاز شاهد مدیریت مصرف در حوزه انرژِی باشیم، از سویی در حیطه پروژه‌های تخصصی و عمرانی می‌توان نگاهی به رویکردهای فرهنگی نیز داشت که برای وزارت نفت مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگی هم تعریف شده است.

دژکام با قدردانی از عملکرد جهادی شرکت گاز استان فارس در عرصه محرومیت‌زدایی تصریح کرد: این مجموعه توانمند کارنامه موفقی در پیشبرد پروژه‌های گازرسانی و اجرای طرح‌های فرهنگی داشته است.

وی خواستار توجه به کارکردهای مساجد در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی شد و با اشاره به ظرفیت نیروهای مردمی در پیشرفت کشور افزود: فرهنگ پهلوانی در آداب و رسوم اصیل ایرانی و اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد تا جایی که در گذشته عموم جامعه از پهلوانان حرف‌شنوی داشتند و از مقبولیت عمومی برخوردار بودند، اما متأسفانه در جامعه کنونی ارزش‌های پهلوانی کمرنگ شده و در روند توسعه اجتماعی به این مؤلفه‌های ارزشمند آنچنان که شایسته است توجه نشده و بسیاری از آنها از یاد رفته است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خواستار احیای فرهنگ پهلوانی و رویکردهای ارزشمند آن در جامعه شد و اظهار کرد: ملت بزرگ ایران باید با برخورداری از فرهنگ اصلی ایرانی به سوی تولید ثروت در پرتو مبانی ارزش‌های دینی بروند و مبانی صرفه‌جویی در حوزه انرژی را به درستی اجرا کنند. 

علی‌اکبر میدانشاهی، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس و رئیس شورای فرهنگی منطقه ۲ صنعت نفت کشور هم در این نشست گفت: استان‌های فارس، اصفهان و یزد دارای بارقه‌های عمیقی از فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی هستند و مفاهیمی که در این مناطق شکل می‌گیرد می‌تواند آثار ارزنده خود را در سطح کشور برجای گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش رسالت فرهنگی را آزمونی بزرگ برای خود دانست و تأکید کرد: فعالیت در عرصه فرهنگ نیازمند اشتیاق و تخصص است که در این زمینه با سختکوشی و بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و استادان حوزه و دانشگاه تلاش خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس بیان کرد: فارس ۱۱۶ شهر دارد و ۱۱۲ شهر از نعمت گاز بهره‌مند شده و عملیات اجرایی گازرسانی به چهار شهر باقی‌مانده هم  در حال اجراست.

میدانشاهی با بیان اینکه ۶۰۹۰ مورد از صنایع و ۱۳۸ جایگاه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در استان گازرسانی شدند، افزود: همچنین در پرتو گازرسانی به روستاها شاهد ترویج مهاجرت معکوس و احیای آیین‌های سنتی هستیم که همسو با محرومیت‌زدایی در مناطق کمتربرخوردار، بیش از ۹۴ درصد خانوارهای روستایی به شبکه گازرسانی متصل شده و گسترش شبکه به بیش از ۲۰۰ روستا در حال مطالعه و اجراست.

رئیس شورای فرهنگی منطقه ۲ صنعت نفت با تأکید بر اینکه تمدن ایرانی اسلامی قدمتی طولانی در درازای تاریخ دارد و به‌واسطه مؤلفه‌های فرهنگی می‌توان از مواهب آنها بهره‌مند شد، تصریح کرد: استان‌های فارس، اصفهان و یزد مثلث گردشگری ایران را تشکیل می‌دهند و با بهره‌گیری از این تفکر در تلاشیم ابعاد گردشگری مذهبی را پررنگ‌تر از گذشته کنیم و در قالب سفرهای کم‌هزینه به یاری اقتصاد گردشگری بیاییم.

براساس این گزارش، در پایان این نشست پوستر «هدیه انرژی» توسط نماینده ولی فقیه در استان فارس، دبیر شورای عالی فرهنگی وزارت نفت و رئیس شورای فرهنگی منطقه ۲ صنعت نفت کشور، محمدرضا گرایی، قهرمان کشتی المپیک و جهان و جمعی دیگر از مقام‌های مسئول رونمایی شد.

کد خبر 465807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =