انتقال حدود ۳ میلیارد لیتر فرآورده با خطوط لوله و مخابرات منطقه شمال

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال از انتقال حدود ۳ میلیارد لیتر فرآورده از طریق این منطقه در هشت ماه امسال خبر داد.

محمدمهدی جامعی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در این باره گفت: در هشت ماه نخست امسال حدود ۲ میلیارد و ۷۲۹ میلیون لیتر فرآورده از طریق این منطقه منتقل شده که از این مقدار، یک میلیارد و ۵۵۲ میلیون لیتر مربوط به بنزین و یک میلیارد و ۱۱۱ میلیون لیتر مربوط به نفت‌گاز و بقیه نیز مربوط به نفت سفید بوده است.

وی افزود: انتقال روزانه ۸ میلیون لیتر فرآورده تولیدی پالایشگاه تهران و موردنیاز استان مازندران، از طریق خط لوله ۱۲ اینچ ری - ساری منطقه شمال شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت انجام می‌شود.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال تأکید کرد: به‌منظور تأمین بخشی از نیازهای استان مازندران نیز فرآورده‌های موردنیاز با خط لوله ۱۶ اینچ نکا - ساری و با ظرفیت ۴۵ هزار بشکه در روز انتقال داده می‌شود. سوخت استان گلستان نیز از طریق خط لوله ۱۰ اینچ شاهرود - علی‌آباد و ۸ اینچ علی آباد - گرگان و علی‌آباد - گنبد با ظرفیت انتقال ۴۱ هزار بشکه در روز حمل و در انبار نفت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، تامین و تحویل می‌شود.

جامعی با اشاره به مصرف روزافزون سوخت در ۶ ماه نخست امسال گفت: مسئولیت ما به‌عنوان خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال بسیار خطیر است و باید با حداکثر ظرفیت کار کنیم.

وی با اشاره به اهمیت منطقه خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال در دسترسی به کشورهای حوزه خزر از طریق پایانه‌ها به‌منظور سوآپ نفت و فرآورده افزود:‌ منطقه شمال منطقه یازدهم شرکت خطوط لوله و مخابرات به‌شمار می‌آید که به‌واسطه بحث سوآپ نفت خام در سال ۸۴ شکل گرفت و اهمیتی بسزا دارد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تغییراتی در سیاست‌های سوآپ ایجاد شد که به تبع آن تغییراتی در مرکز انجام شده و هم‌اکنون امکان صادرات و واردات نفت خام و فرآورده فراهم است.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال ضمن اعلام آمادگی کامل و صددرصدی منطقه برای عبور از فصل سرما و تأمین سوخت زمستانی گفت: تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شده و گروه‌های عملیاتی نیز در مناطقی که در خطر وقوع سیلاب هستند، مستقر شده‌اند.

جامعی همچنین با تأکید بر نقش مهم منطقه شمال خطوط لوله و مخابرات نفت در انتقال نفت خام و تأمین سوخت موردنیاز استان‌های مسافر و زائرپذیر افزود: ۱۰ مرکز انتقال نفت در منطقه شمال شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت فعال است که سه مرکز در استان گلستان و هفت مرکز در استان مازندران قرار دارد، همچنین سه ایستگاه پمپاژ در سه مرکز علی‌آباد، گرگان و گنبد فعال است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی ما انتقال ایمن نفت و فرآورده است، درباره نگهداری از خطوط لوله منطقه گفت: با وجود تصورها، خاک منطقه شمال مناسب است و همین موضوع تأثیری بسزا در نگهداری خطوط دارد. پیگرانی هوشمند برای همه خطوط منطقه انجام و با توجه به مطرح بودن باران‌های فصلی در منطقه و بحث رانش زمین، همه نقاط در معرض خطر شناسایی و ایمن‌سازی شده است.

کد خبر 465851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =