تولید گریدی تازه از قیر در پالایشگاه نفت فوق‌سنگین پاسارگاد قشم

برای نخستین بار در کشور، قیر AH70 که گریدی تازه و متناسب با بازارهای جهانی محسوب می‌شود، در شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم تولید شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم، افسانه ملک‌شاهی، رئیس پالایشگاه نفت فوق‌سنگین پاسارگاد قشم در این باره گفت: این نوع قیر که الزام‌های استاندارد قیر موردنیاز کشورهایی نظیر چین را دارد، از پرمصرف‌ترین گریدهای مصرفی قیر در این کشور به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم، نخستین تولیدکننده قیر AH70 در ایران است که توانسته این گرید را به‌صورت صنعتی و خالص تولید کند، افزود: با توجه به اینکه تاکنون امکان تولید این نوع قیر در هیچ‌کدام از شرکت‌های تولیدکننده قیر وجود نداشته، تولید این محصول در گسترش بازارهای جدید و ارزآوری برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

رئیس آزمایشگاه پالایشگاه نفت سنگین پاسارگاد قشم در این باره تأکید کرد: بازارهای هدف با توجه به استانداردهای مختلف موجود بین‌المللی و منطقه‌ای تعریف می‌شوند که مهم‌ترین استانداردهای محصول قیر در این بازار تعریف شده است.

ملک‌شاهی با اشاره به امکان تولید دو گرید دیگر روتین قیر مصرفی در کشور چین در این پالایشگاه تصریح کرد: بیش از پنج سال است که درخواست و سفارش تولید این محصول از طرف شرکت‌های چینی، به تولیدکنندگان قیر ایران اعلام شده است. در نخستین سال فعالیت شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم از زیر مجموعه‌های گروه گسترش انرژی پاسارگاد سعی کردیم با تحقیقات دقیق و انجام آزمون‌های تخصصی به روی انواع خوراک‌ ورودی به پالایشگاه و تولیدات مختلف، این نیاز بازار جهانی را برآورده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه نخستین شرکتی در ایران هستیم که ضمن بهره‌برداری از خوراک نفت سنگین، تولیدات قیر تازه متناسب با نیاز جهانی برای ارزآوری برای کشور و خودکفایی در تولیدات متنوع قیری را پیگیری می‌کنیم، بیان کرد: تولید این نوع قیر به نوع خوراک و متغیرهای تولید و دقت زیاد در شرایط تولید بستگی دارد و با توجه به کیفیت بالای آن، سبب صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه، انرژی و زمان موردنیاز می‌شود.

رئیس آزمایشگاه نفت سنگین پاسارگاد قشم گفت: بزرگ‌ترین مزیت پالایشگاه پارس بهین نفت قشم برای تولید این محصول، نوع فرآیند است که به روش استحصال مستقیم بوده و در آن روغن و مالتین‌های کمتری از بین می‌رود. همچنین نوع خوراک دریافتی پالایشگاه از نوع نفت فوق‌سنگین بوده که این موضوع نیز در کیفیت بالای قیر تولیدی مؤثر است.

ملک‌شاهی تأکید کرد: حرکت به سمت تولید دیگر گریدهای قیر نیز ادامه خواهد داشت و ما در واحد آزمایشگاهی در کنار همکاران خود در واحد تولید و عملیات در حال پیگیری و فعالیت تحقیقاتی در این باره هستیم و فعالیت تحقیقاتی درباره دو نوع قیر عملکردی و استرالیا در آزمایشگاه آغاز شده است.

به گزارش شانا، شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم که از شرکت‌های زیرمجموعه گروه گسترش انرژی پاسارگاد است، بهمن‌ماه پارسال با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد و نخستین پالایشگاه نفت فوق‌سنگین کشور است، از مهم‌ترین تولیدات پالایشگاه نفت فوق‌سنگین پاسارگاد قشم قیر در گریدهای مختلف و محصولات هیدروکربنی است.

کد خبر 465866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =